همزمان با موفقیت برندتان احتمال تولید نسخههای جعلی و غیرواقعی آن نیز افزایش مییابد. بهعنوان مثال در شرق دور مراکز خریدی وجود دارند که در آنها محصولات کپی شده برندهای معتبر و مشهور بهصورت کاملا دقیق تولید میشود و به فروش میرسد. فراموش نکنید چنانچه افرادی بتوانند به فرمول موفقیت شما دست یابند و محصولات تولید شده توسط برندتان را با قیمت ارزانتری تولید و روانه بازار کنند، قطعا این کار را خواهند کرد.
تنها راه مقابله با این مشکل آن است که محصول شما از کیفیتی کاملا متمایز برخوردار باشد و مشتریان از این طریق قادر به تشخیص محصول اصلی باشند. چرا که برخورد قانونی با این موضوع و حفاظت از حقوق معنوی برند و محصولاتتان فرآیندی زمانبر و پرهزینه بوده و روی کسبوکار شما نیز اثرگذار خواهد بود.موضوع جعل و تقلب بسیار پیچیده است، اما وجود برندهای تقلبی که اصطلاحا به آنها صنعت در سایه گفته میشود به این دلیل است که مردم به دنبال خرید جنس ارزان و با کیفیت مناسب هستند و خود را اینگونه متقاعد میکنند که هر محصولی با لوگوی شما روی آن محصولی مناسب و ارزشمند است، حتی اگر آن محصول توسط برند شما تولید نشده باشد.
ایده
تنها خاور دور نیست که برندهای تقلبی در آن وجود دارد، امروزه چین را میتوان بهعنوان مرکز برندهای تقلبی محسوب کرد. تولید محصولات تقلبی در تمام کشورهای دنیا صورت میپذیرد. بهعنوان مثال انگلستان در زمینه تولید نوشابههای تقلبی بسیار فعال است، برخی دیگر به صدور نسخههای جعلی برای داروخانههای میپردازند. به طور کلی هرجا تقاضا برای محصولی بالا و قیمت آن نیز گران باشد، عدهای به فکر تولید نسخه تقلبی و ارزانتر آن محصول خواهند افتاد.
موضوع تولید محصولات کپی و تقلبی تنها به شرکتهای کوچک محدود نمیشود و برندهای معتبر نیز میتوانند با این موضوع درگیر شوند. یکی از مثالهای موجود در این زمینه، درگیری دو برند YSL و Louboutin بر سر موضوع استفاده از رنگ قرمز در کف کفش است که برند Louboutin به منظور حفظ جایگاه برند خود به دادگاه مراجعه کرد اما قانون حمایت از مالکیت معنوی کمک چندانی به این برند نکرد.این قبیل درگیریها و اختلافات تنها میان شرکتها و برندهای بزرگ و مشهور نبوده و حتی میتواند میان برندهای کوچک و کمتر شناخته شده نیز رخ دهد.