از ایده محصول یا خدماتی که برای ارائه کردن به مشتریان به ذهن تان رسیده تا عرضه آن به بازار و فراتر از آن کارهایی که لازم است انجام دهید تا از ایده های تان در برابر تقلب در حقوق صاحب ایده دفاع کنید لازم است مراحل گوناگونی را طی کنید.
امروزه حفاظت از ایده و تفکر ابتدایی بخشی کلیدی در موفقیت شرکت های خلاق است. این امر در شرایط فعلی که تقلب و کلاهبرداری های اینترنتی نگرانی موسسان شرکت ها را برانگیخته بیشتر حساسیت برانگیز شده زیرا ممکن است ایده ها و فکرهای خلاقانه تاسیس کننده شرکت در دسترس دیگران قرار بگیرد. در این زمینه استراتژی هایی لازم است تا به صورت کاربردی از ایده های خلاقانه تان حفاظت کنید.
1- ایده خود را کاملا سری نگه دارید
تا زمانی که ایده شما در حال پیشرفت است اقداماتی انجام دهید تا فکر خلاقانه شما در معرض تقلب دیگران قرار نگیرد. جزئی ترین نکته وارد کردن یک قانون جدید در قراردادهای کاری است تا کارمندان را از صحبت درباره این فکر حتی در بین خودشان منع کند. به علاوه لازم است افرادی که از شرکت های بیمه مراجعه می کنند یا سرمایه گذارانی که در آینده ملاقات خواهید کرد نوعی تعهدنامه رازداری امضا کنند.
2- از منحصربه فرد بودن ایده تان اطمینان حاصل کنید
آیا شما به نام تجاری که انتخاب کرده اید افتخار می کنید؟ توجه کنید نام تجاری که انتخاب می کنید پیش از این در یک فعالیت مشابه استفاده نشده باشد. مراکزی مانند موسسه ملی صاحبان صنعتی این تحقیق را انجام خواهند داد. علاوه بر این امکان دارد ایده شما پیش از این توسط فرد دیگری توسعه داده شده و شرکت جدیدی احداث شده یا حتی در جای دیگری به ثبت رسیده و شما از آن بی خبر باشید. لازم است قبل از هر اقدامی از داشتن آزادی برای بهره برداری اطمینان حاصل کنید.
3- بررسی کنید که شرکت شما صاحب نوع آوری است
هدف این است که از ادعای همکاران جدیدتان اجتناب کنید زیرا ممکن است در آینده همکاران جدیدتان فکر خلاقانه شما را تصاحب کرده و ادعا کنند که صاحب این نوع آوری هستند. بنابراین لازم است اطمینان حاصل کنید که افراد شرکت کننده در این نوع آوری و همکاران تان مالکیت این ایده را به موسسه تسلیم کرده و به نام موسسه ثبت کنند.
در این مرحله یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که تاریخ خلق و ابداع این نوع آوری را ثبت کنید. این کار را هم می توانید به واسطه موسسات ثبت شرکت انجام دهید. یکی دیگر از راه های ثبت ایده خلاقه شما گرفتن گواهی از این موسسات است زیرا این کار قبل از ثبت شرکت نیز امکان پذیر بوده و به این صورت ایده شما نیز منحصربه فرد باقی خواهد ماند.
اما بعد از این هم کار شما تمام نشده و مسئولیت شما به آخر نرسیده است. بعد از این هم لازم است گواهی شرکت هایی را که به تازگی ثبت می شوند بررسی کرده و از آن اطلاع پیدا کنید. این بررسی را حتی تا بازار کشورهای دیگر نیز گسترش دهید و از شرکت های ثبت شده و ایده های جدید در بازارهای جهانی اطلاعات لازم را جمع آوری کنید.
4- ایده خود را جهانی کنید
مقاصد و هدف های خود را از همان ابتدا با دقت تعیین کنید. ایده خلاقانه شما باید جهانی شود و برای این کار تنها یک سال زمان لازم دارید. اما قبل از هر چیز بازار کشورهای مقصد خود را از لحاظ پتانسیل بازار بررسی کنید. جهانی شدن هزینه های خاص خود را دارد و باید از ابتدا بودجه مشخصی را به این کار اختصاص دهید.