پرسش: دو سال است که کسبوکاری را راهاندازی کردهام و فضای مدیریت را تجربه میکنم. بزرگترین ضعفی که در طول این مدت داشتهام، این است که در کنترل خشم خود ناتوانم و در برابر اشتباههای کارمندان بهویژه در قبال مشتریان بیش از حد عصبانی میشوم. چطور میتوانم حساسیت خود را نسبت بهاین مسئله کم کنم؟
پاسخ کارشناس: همیشه به یاد داشته باشید که اکثر کارمندان نهایت تلاش خود را میکنند و به طور عمدی مرتکب خطا نمیشوند. تا زمانی که انسانها مشغول کار کردن برای شما هستند، اشتباه هم رخ خواهد داد. بنابراین شما بهعنوان یک مدیر باید تلاش کنید تا برای مفهوم اشتباه تعریف جدیدی را در نظر بگیرید. اشتباه، به منزله شکست نیست و در همه سازمانها اشتباه رخ میدهد. مهم این است که وقتی اشتباه رخ میدهد، چطور آن را اداره میکنید. همواره به خود یادآوری کنید که تا اشتباه رخ ندهد، یادگیری اتفاق نمیافتد. سعی کنید فضایی ایجاد کنید که کارمندان در بیان اشتباههای خود احساس راحتی کنند و از آنها درس بگیرند.
برخی کارشناسان مدیریت به مدیران پیشنهاد میکنند که برنامهای را تحت عنوان «اشتباه هفته» برگزار کنند و با هر کس که مرتکب بزرگترین اشتباه شده، شوخی کنند و موضوع را به شکلی طنزگونه به بحث بگذارند. مدیران بزرگ به این نتیجه رسیدهاند که بهتر است با آنچه به طور طبیعی در مشاغل پرتنش رخ میدهد، سرگرم باشند و با آن تفریح کنند. این فرصت نه تنها فضای شرکت را برای تبادلنظرها و یادگیری فراهم میکند، بلکه به کارمندان شما امکان میدهد اشتباههای خود را بپذیرند و درصدد جبران آنها برآیند، نه اینکه آنها را پنهان کنند تا بالاخره یک مشتری عصبانی همه را از آن مطلع کند. از کارمندان بخواهید اشتباههای خود را به سرعت برطرف کنند تا به آنها احساس ارزشمند بودن دست بدهد.