مجله فوربس که یکی از مطرح ترین مجلات مدیریت و بازرگانی جهان است در تازه ترین رتبه بندی خود نام کارلوس اسلیم هلو مکزیکی را به عنوان چهارمین مدیر موفق جهان انتخاب کرد. پیش از آغاز موضوع باید گفت که استانداردها و شاخص های گوناگونی در رتبه بندی افراد و شرکت ها وجود دارد که هر سازمان یا مجله با استانداردهای تعریفی خود به این رتبه بندی ها می پردازد.
بگذریم اما بشنوید از هلوی خودمان – در مکزیک ضرب المثل معروفی وجود دارد که می گوید: محال است وارد مکزیک شوید و هر لحظه پول تان به جیب هلو نریزد.
این سخن وقتی معنادار می شود که بدانیم در مکزیک از هر 10 خط تلفن ثابت 9 خط و از هر پنج خط تلفن سیار چهار خط از خدمات شرکت ارتباطی اسلیم هلو استفاده می کنند.
هلو هم مانند بافت فکر می کند
شیوه هایی که هلو برای مدیریت بازاردانی در کسب وکار خودش استفاده می کند بسیار شبیه روش های وارن بافت است. او به اطمینان داشتن از بنیه شرکت و محصول تولیدی آن بسیار توجه می کند و همانند بافت به وجود مدیران با لیاقت اصرار دارد (خوشبختانه کتاب های خوبی از وارن بافت در سال های گذشته در ایران ترجمه شده).
برداشت نویسنده از شیوه مدیریتی برخی مدیران شایسته این است که آنان در شناخت فرصت ها بیشتر از دیگر مدیران خبرگی دارند و لایه های گوناگون رویدادها را از دید یک فرصت یاب هوشمند جست وجو می کنند و در نتیجه گیری از فرصت به وجود آمده نیز پیگیری و سرسختی دارند البته طبیعی است که درصدی از فرصت های انتخابی ممکن است واقعی نباشد.
اصول مدیریت هلو
کارلوس اسلیم هلو درباره اصول مدیریت شرکت هایش می گوید:
1- ما به ساختارها و سازمان های ساده با حداقل سلسله مراتب اداری نیاز داریم.
2- توسعه فردی و آموزش درون سازمانی برای مدیران من بایسته است.
3- انعطاف پذیری و تصمیم گیری های عقلایی را باید فرا بگیریم و بر آن اصرار داشته باشیم.
4- کارکردن با مزیت های شرکت های کوچک و دانای موجود در کشور بسیار اهمیت دارد.
5- ساختارسازی و بهبود آنچه داریم از رموز موفقیت است.
6- همیشه به یاد داشته باشید شرکت هایی که در سختی زندگی می کنند قوی ترند و در شرایط سخت افراد آن بهتر می توانند با مشکلات روبه رو شوند.
جملات شیرین هلو
هلو درباره موفقیت می گوید: موفقیت این نیست که شما کاری را خوب یا حتی خیلی خوب انجام دهید و از دیگران تایید بگیرید. موفقیت یک چیز بیرونی نیست بلکه یک احساس درونی از خوب بودن است.
موفقیت تعادل روح است و قطعا به احساساتی مانند عشق، خانواده، دوستی، اصالت و راستی نیاز دارد.
هلو به عنوان یکی از بازاردانان موفق جهان علاقه ویژه ای به سرمایه گذاری در اقتصادهای در حال رشد دارد، چرا که فکر می کند رشد طبقه متوسط در این کشورها به منزله تقاضای بالا برای ارائه خدمات است.
گفتنی است که در برخی آمارها بیش از 250000 مکزیکی در کسب وکارهای او مشغول به کارند و به شیوه مدیریت هلو کار می کنند.
او در جایی گفته بود: زمانی که شما برای تفکرات و اعتقادات دیگران زندگی می کنید در حقیقت شما مرده اید. از دیدگاه هلو تنها یک عقیده درباره آنچه شما انجام می دهید در دنیا مهم است و آن عقیده و نظر خود شماست.
او در ادامه می گوید شما نمی توانید طوری زندگی کنید که موجبات خشنودی همه را فراهم کنید و اگر تلاش خود را در این راستا به کار ببندید قطعا زندگی خود را به هدر داده اید. پس طوری زندگی کنید که خودتان دوست دارید نه آنطور که بقیه می پسندند.
هلو انسان بسیار مردم دوست و بخشنده ای است و این خصلتی است که در بسیاری دیگر کمتر دیده می شود. درباره این خصلت بافت در پایان کتاب آموزه های وارن بافت می نویسد: پول خصلت های انسان را تشدید می کند. اگر پیش از ثروتمند شدن مهربان و دست و دلباز بوده ای پس از ثروتمند شدن مهربان تر و دست و دلبازتر خواهی شد. اما اگر پیش از ثروتمند شدن حقیر و خسیس باشی پس از ثروتمند شدن حقیرتر و خسیس تر خواهی بود.
یک یادآوری: پس از سال ها اکنون بسیاری بر این باورند که بازاریابی اصطلاحی نارسا و نامناسب برای واژه marketing است. برخی استفاده از خود کلمه مارکتینگ را تجویز می کنند اما نویسنده واژه بازاردانی را شایسته می شناسد.
بازاردانی از ترکیب دو واژه بازار که ریشه ای پهلوی دارد و طبیعتا ایرانی است و از ایران به زبان های دیگری چون انگلیسی، فرانسه و پرتقالی رفته به همراه دانش که ریشه ای اوستایی دارد ساخته و بنیان نهاده شده که امیدوارم ترکیبات این اصطلاح (بازاردان، بازاردانان و...) به تدریج جانشین اصطلاحات نارسای بازاریاب و بازاریابی شود.
اندیشمندانه بیندیشیم.
DBA با گرایش بازاردانی (مارکتینگ)