عموما آنچه در رسانههای ما عرف شده، مدیریت توسط یک فرد که عمدتا مدیرمسئول است، انجام میشود. حال این نگاه میتواند براساس سلیقههای شخصی یا دانش آن فرد براساس معیارهای سیاسی یا اقتصادی باشد. بنابراین ممکن است کمتر به مسئله مدیریت رسانه از نگاه خود رسانه توجه شود. مهران بهروزفغانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه در این باره معتقد است که رسانههای ما تابع هیچ استانداردی نیستند.
مدیریت رسانهها در ایران براساس چه رویکردی است؟
آن چیزی که در رسانههای ایران روی میدهد، مدیریت رسانه نیست، بلکه مالکیت رسانه است. درواقع این مرحله اول قلمداد میشود. در عین حال که رسانههای ایران تابع هیچ استانداردی نیستند.
آیا اقدامی برای رویکرد مدیریت استاندارد در ایران صورت گرفته است؟
برآیند این چند سال با ظهور رسانههای جدید نشان میدهد که مسئله مدیریت یا مالکیت رسانه تنها در چند پایاننامه صورت گرفته و رسانهها خود کمتر به این مسئله پرداختهاند.
آیا مرحله دیگری در نوع مالکیت رسانهای وجود دارد؟
مرحله دوم انتصابی است. بهعبارتی چه مالکیت حقوقی و چه حقیقی باشد یک نفر انتصاب میشود. بقیه افراد نیز توسط فرد منتصب شده که سردبیر یا مدیرمسئول است، وارد کار و منتصب میشوند.
آیا نظام مدیریتی رسانه در برخی از رسانههای ما قابل پذیرش است؟
اینکه در ایران یک نفر هم صاحبامتیاز هم مدیرمسئول و هم سردبیر باشد تناقض دارد و غیرمنطقی است. این در تضاد با شفافسازی رسانهای است. نمیشود یک نفر هم صاحبامتیاز، هم مدیرمسئول و هم سردبیر باشد.