تارنمای خبری لوکال خبر داد که یک گروه حمایت از مصرفکننده از مردم فرانسه خواسته است تا از مصرف 185 محصول آرایشی - بهداشتی به دلیل محتویات سمی آنها پرهیز کنند. به گزارش ایرنا از این رسانه اروپایی، این محصولات شامل موارد متنوعی از اقلام مانند شامپو، اسپری، عطر تا خمیردندان را شامل شده و مارکها و برندهایی مانند آدیداس، هداند شولدرز، گارنیه، کلگیت، لورآل و اکس رادر بر میگیرد.
گروه حمایت از مصرفکننده «او اف سکو شوآزیر» (UFC Que Choisir) روز دوشنبه اعلام کرد: «با وجود هشدارهای مکرر به متخصصان سمشناسی و پوست، این تولیدکنندگان هنوز روشهای خود را تغییر ندادهاند.» در میان این 185 محصول، بیش از 100 قلم حاوی مواد تغییردهنده هورمون هستند و حدود 50 قلم از این محصولات حاوی فیلتر ماورای بنفشی بهنام اتیل هکسیل متوکسی سینامات (Ethylhexyl Methoxycinnamate) هستند که براساس نظر این گروه وجود آنها در محصولات مو و پاککننده «کاملا غیرضروری» است.
این گروه میگوید که بسیاری از این محصولات مانند دستمال مرطوب اطفال شرکت نیوآ حاوی مواد سمی حساسیتزایی هستند که برای پوست نوزادان مناسب نیستند. از مردم فرانسه درخواست شده است تا هیچکدام از این محصولات را بالاخص برای افراد حساس مانند نوزادان خریداری نکنند و هر گونه عوارض جانبی ناشی از مصرف این محصولات را گزارش دهند. مراکز تحقیقاتی معتبر جهان از جمله سازمان غذا و داروی آمریکا تاکنون نسبت به استفاده مواد سمی در تولید محصولات بهداشتی آرایشی از جمله برندهای مختلف بارها هشدار داده است.
این درحالی است که لوازم بهداشتی آرایشی با برندهای معروف جهان در کشورهای مختلف از طریق قاچاق یا فروش نمایندگیهای آنها بسیار گرانتر از نوع بدون شناسنامه فروخته میشود. برخی رسانهها اعلام کردند که ایران رتبه هفتم مصرف لوازم آرایشی را در جهان و در خاورمیانه پس از عربستان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
البته مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی در آذرماه سال جاری اعلام کرد که دفتر مطالعات فرهنگی و اقتصادی این مرکز گزارشی با عنوان «بررسی میزان مصرف فرآوردههای آرایشی در کشور» با توجه به ادعای رسانههای داخلی و خارجی مبنی بر اعلام رتبه هفتم ایران در جهان و رتبه دوم در خاورمیانه درمصرف فرآوردههای آرایشی تهیهکرده و در آن به بررسی صحت و سقم این آمار با توجه به احتساب آمار حجم واردات، میزان قاچاق و هزینه خانوار برای خرید فرآوردههای آرایشی پرداخته است.
این گزارش میافزاید: آمار قابل استنادی درمورد مصرف لوازم آرایشی در کشور موجود نیست. شاید بتوان تنها مرجع قابل اتکا جهت احتساب مصرف فرآوردههای آرایشی در کشور را هزینه کرد خانوارها برای خرید فرآوردههای آرایشی دانست، بررسیها نشان میدهد در سال 1392، 2/5 درصد از هزینه خانوارهای ایرانی صرف خرید این فرآوردهها شده، اما اینکه چه مقدار از این فرآوردهها از نظر سلامت قابلیت مصرف داشته، مشخص نیست. در گمانهزنیهای رسانهای در مورد میزان هزینههای خرید لوازم آرایشی در ایران بیش از 100 تریلیون ریال نیز ذکر شده که تاکنون توسط منابع رسمی مورد تایید قرار نگرفته است.