معاون سیر و بهرهبرداری راهآهن از صدور مجوز افزایش ۳۰ کیلومتری سرعت سیر قطارهای باری در شبکه ریلی کشور خبر داد و گفت: با هماهنگی صورت گرفته با صاحبان بار تاکنون ۲۰ قطار برنامهای در شبکه تعریف شده است. به گزارش ایسنا، حسین عاشوری اظهار کرد: در حوزه سیر و حرکت یکی از گلایهها که بخش خصوصی و صاحبان بار از راهآهن در سالهای گذشته داشتهاند، بحث پایین بودن سرعت حمل بار است. برای اینکه بتوانیم این سرعت را افزایش دهیم اقدامهای مختلفی باید انجام شود.
وی تصریح کرد: یکسری از مسیرهای ریلی ما هم پرترافیک است، یعنی قطارهای باری و مسافری هم در آن سیر میکنند، برای اینکه در این مسیرها سرعت حرکت قطارها افزایش یابد باید یا دو خطه شود یا تعداد ایستگاهها افزایش یابد یا اینکه روشهای جدیدتری برای سیستم علائم و ارتباطات راهآهن (تراکبندی) انجام شود.
وی یادآور شد: در سال 93 خوشبختانه بودجه خوبی از طرف دولت و مجلس برای این موضوع اختصاص داده شده است، در این راستا اقدامهای مختلفی در سطح شبکه ریلی شروع شده و بخش قابل توجهی از نتایج از جمله افتتاح ایستگاهها و دو خطه کردن راهآهن به نتیجه میرسد.
وی با بیان اینکه این کار دو تا سه سال زمان نیاز دارد که به نتیجه خوبی برسد، بیان کرد: دوخطه کردن، تراکبندی و گشایش ایستگاهها به افزایش سرعت سیر قطارها در شبکه کمک میکند. از سوی دیگر، افزایش سرعت مجاز واگنهاست که بنابر تصمیمها و بررسیهای فنی صورت گرفته معاونت ناوگان راهآهن مجوز سرعت قطارهای باری را از 60 به 90 کیلومتر داده است.
معاون سیر و بهرهبرداری راهآهن با تاکید بر اینکه در حال بررسی هستیم تا خطوطی که به لحاظ زیرساختها مشکلی نداشته باشند بتوانیم سرعت سیر را 30 کیلومتر افزایش دهیم، افزود: وقتی میگوییم باید سرعت را از 60 به 90 کیلومتر افزایش دهیم، مربوط به ناوگان یعنی واگنها است، زیرساخت باید اعلام کند، در چه جاهایی مجوز سیر قطار با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت را دارد.