میان سخنگوی رسانهای یک شرکت و متخصص بودن تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. بهعنوان سخنگوی شرکت، رسانهها زمانی از شما دعوت میکنند که شرکت مطبوعتان دچار مشکل حاد یا حادثه بدی شده باشد. بهتر است برای اتفاقات ناگوار آماده باشید اما شما میتوانید با استفاده از تخصص خود به رسانهها خدمات رایگان ارائه داده و دیدگاه خود را در مورد مسائلی که از تخصص لازم در ارتباط با آنها برخوردار هستید مطرح کنید.
ایده
بهعنوان یک مالک نام تجاری انتظار نمیرود که موضعی بیطرفانه داشته باشید. چنانچه شما از سوی رسانهها یا یک ایستگاه رادیویی جهت ارائه نظرات و دیدگاههای خود دعوت شدهاید، کسانی که از شما دعوت کردهاند به خوبی میدانند که شما قصد دارید در ارتباط با زمینه کاریتان اطلاعرسانی کنید. اما چنانچه بتوانید توصیههای خوبی در رابطه با زمینه کاری خود مطرح و بدون تعصب خاصی نسبت به برندتان اظهار نظر کنید، رسانهها عموما به شما اجازه میدهند تا نام برندتان را به هنگام صحبت کردن مطرح کنید.
فراموش نکنید چنانچه شما صرفا در پی تبلیغ و معرفی برند خود باشید، رسانهها مجددا از شما دعوت نخواهند کرد و از این نظر نیازمند برقراری یک تعادل در حین بیان نظراتتان هستید.همچنین شما میتوانید برای برخورد بهتر با رسانهها تمرین کرده و از آمادگی لازم جهت تامل با آنها برخوردار شوید. به منظور کسب مهارت در این زمینه ویدئوهای آموزشی بسیار زیادی وجود دارد که افراد در صورتی که سخنگوی شرکت یا سازمانی باشند، با استفاده از آنها میآموزند که چگونه در یک برنامه تلویزیونی یا رادیویی حضوری موفق داشته باشند.
با این وجود شما میتوانید به آسانی افرادی را که جهت حضور در رسانههای دیداری و شنیداری آموزش دیدهاند شناسایی کنید. این افراد غالبا به سوالات مطرح شده پاسخ نداده و میگویند: «این موضوع مهمی نیست... به نظر من...» مصاحبهکنندگان در برنامههای خبری عموما از این موضوع بسیار متنفر بوده و ممکن است نسبت به افرادی که از این رویکرد استفاده کرده و بسیار یک طرفه صحبت میکنند، بدبین شده و با تندی با آنها برخورد کنند. ما دوست داریم زمانی که یک متخصص در رسانهای حاضر میشود بدون تعصب و جانبداری به سوالات طرح شده پاسخ داده و برنامه را به منظور مطرح کردن نظرات شخصی خود در اختیار نگیرد. این موضوع سبب افزایش تعداد مصاحبه شوندگان خواهد شد.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
*شما میتوانید با استفاده از یک شرکت فعال در حوزه روابط عمومی، مهارتهای لازم را در زمینه برخورد با رسانهها آموخته و از این طریق برند خود را به بهترین شکل ممکن معرفی کنید. راه دیگر آن است که مستقیما به میان رسانهها رفته و از نیازهای آنان مطلع شوید.
*برخی مصاحبهکنندگان و مجریان برنامههای رادیویی و تلویزیونی بسیار خنثی و عادی بوده و بعضی دیگر فاجعهبار بوده و ممکن است شما را به بدترین شکل ممکن به چالش بکشند، به منظور تست مهارتهای خود بهتر است تمرین کرده و از خود به هنگام تمرین فیلم برداری کنید. از این طریق قادر خواهید بود مهارتهای خود را بهبود بخشیده و از پس مصاحبههای دشوار رسانهای برآیید.
*به هنگام تعامل با رسانهها از استفادههایی که از تخصص خود در زندگی شخصیتان میکنید، سخن بگویید. در صورت امکان جزئیاتی را در رابطه با نحوه تماس با شما و بیوگرافی خودتان مطرح کنید. این موضوع به رسانهها کمک میکند در صورت نیاز با شما ارتباط برقرار کرده یا از اطلاعاتی که در اختیارشان میگذارید استفاده کنند. چنانچه به رسانهها کمک کنید تا صفحه روزنامه یا دقایق برنامهشان را با یک گفتوگوی سازنده و مفید پر کنند در آن صورت خواهید دید که نظرشان نسبت به شما مثبت خواهد شد.