پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

لیوان آب، مجانی یا فروشی؟

8 سال پیش ( 1394/5/11 )
پدیدآورنده : سارا دهقان آزاد  

در این هوای بسیار گرم، کافه‌ها موظف به دادن یک لیوان آب مجانی به مشتریان نیستند. در کافه‌ها سرو کردن یا نکردن یک لیوان آب رایگان بستگی به حسن‌نیت مدیر آن مجموعه ‌دارد. طبق نظر کارشناسان اقتصادی مجموعه‌هایی که هزینه یک لیوان آب را هم به حساب می‌آورند بسیار کم و نادر هستند. گرمای شدید هوا که رکورد درجه حرارت طی سال‌های اخیر را شکسته است، لم دادن زیر سایه در تراس را بسیار وسوسه‌انگیز می‌کند اما شما باید دقت داشته باشید که با تمام اینها، اگر به همراه نسکافه یا قهوه خود یک لیوان آب درخواست کنید، پیش‌خدمت ملزم نیست آن را رایگان در اختیار شما بگذارد. او حتی می‌تواند شما را مجبور به پرداخت بهای آن کند.

فیش مخصوص لیوان آب

صاحبان کافه‌ها باید قیمت حقیقی یک لیوان آب را در منوی خود به‌طور دقیق لحاظ کنند. معضل یک پارچ یا یک لیوان آبِ رایگان اغلب در تابستان بروز می‌کند. در رستوران‌هایی که مجانی بودن آب شیری که همراه با غذا سرو می‌شود به‌طور دقیق و مکتوب به اطلاع مشتریان رسانده می‌شود مشکلی پیش نمی‌آید.

یک پارچ آب رایگان در قانون مصوب سال 1967 قید شده است. در مصوبه اعلام قیمت‌ها تمام لوازم و ملحقات میز غذا که باید به‌صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار گیرد مشخص شده‌ است؛ آب، به همراه نان، ادویه‌جات، ظروف، بلورجات و دستمال در این بخشنامه ذکر شده‌ است. در نتیجه رستوران‌ها نمی‌توانند پارچ آب همراه غذا را در صورت حساب خود بیاورند. اما در کافه‌ها برخلاف رستوران‌ها، سرو کردن یا نکردن پارچ آب مجانی به نظر مدیر کافه بستگی دارد. لیوان آب در یک کافه مجانی نیست. حتی اگر یک نوشیدنی هم سفارش دهید، مسئول کافه هرگز موظف به ارائه لیوان آب مجانی همراه نوشیدنی سفارش داده شده نیست. یک لیوان آب مانند سایر نوشیدنی‌ها هزینه‌ای مشخص و خاص خواهد داشت. پس مدیر کافه می‌تواند تصمیم بگیرد که هزینه آب را هم در صورت‌حساب لحاظ کند یا خیر. یکی از مقامات کشور فرانسه گفته است: «صاحبان کافه‌ها باید به‌طور واضح، در داخل و خارج مجموعه خود، بهای یک لیوان آب را مشخص کنند.»

پرداخت هزینه لیوان آب، پدیده‌ای نادر

برخی مشتریان دردسرساز به بهانه سفارش نوشیدنی مدت طولانی را در تراس لم می‌دهند و لیوان آب مجانی طلب می‌کنند. از دو سال پیش کافه‌داران تولوز (شهری در کشور فرانسه)تصمیم گرفته‌اند برای خلاص شدن از دست این مشتریان روی هر لیوان آب که از شیرآب تهیه می‌شود هم قیمت اندکی بگذارند. این یک تصمیم کاملا قانونی است اما طبق نظر اعضای صنف کافه‌داران، حساب کردن هزینه یک لیوان آب، در کنار یک نوشیدنی دیگر پدیده‌ای بسیار نادر است. آنها می‌گویند: «در هنگام گرمای شدید، ما پول آب را حساب نمی‌کنیم.» حتی اگر این حق کافه‌ها باشد، حساب کردن هزینه لیوان آب برای مشتری‌ای که قبل از آن یک نوشیدنی سفارش داده است، وجهه خوبی برای کافه‌ها به دنبال نخواهد داشت.

منبع : لوموند
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nojWQsf8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه