وزیر راه وشهرسازی معتقد است، دولت باید کمترین مداخله را در بازار مسکن داشته باشد به طوری که سهم بخشهای دولتی در تولید مسکن باید همان میانگین نیم تا سهدرصدی را حفظ کند و مسکن مهر بیسابقهترین دخالت دولت در بحث خانهدار کردن دهکهای کمدرآمد بود که به بدترین شکل ممکن به اجرا رسید.
حال دولت جدید سعی در خانهدار کردن مردم از روشهای مختلف دارد، روشهایی که دولت در به اجرا رسیدن آنها به شکل مستقیم هیچ نقش و سهمی ندارد و تنها فرصتهای سرمایهگذاری را به سرمایهگذاران بخش خصوصی در این حوزه معرفی میکند. یکی از این طرحها که روند مطالعه و ارزیابی آن از بهار گذشته بهصورت جدی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت، لیزینگ مسکن بود؛ طرحی که تا پای کنار گذاشتن رفت اما دوباره بهعنوان گزینهای قابل اجرا روی میز مسئولان بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. هر چند که طرحهایی مانند افزایش تسهیلات خرید مسکن در سطح وسیعتر و با مخاطب بیشتر با اولویت بالاتر به تصویب رسید اما وزارت راه و شهرسازی لیزینگ مسکن را هم با سپردن به بخش خصوصی به بانک مرکزی توصیه کرد.
حال معاون وزیر راه و شهرسازی از تغییر تعریف لیزینگ مسکن به «فرصتامروز» خبر داد و برای به اجرا رسیدن این طرح مسکنی ابراز امیدواری کرد.
لیزینگ مسکن به دهکهای میانی اختصاص مییابد
یکی از مواردی که باعث میشد لیزینگ مسکن دارای مزیت باشد، این بود که این طرح شامل حال تمام اقشار و دهکهای کشور میشد و حتی دهکهای کمدرآمد میتوانستند از این طریق صاحبخانه شوند، اما موضوعی که وجود داشت این بود که شرکتهای لیزینگکننده برای تحت پوشش قرار دادن دهکهای پایین جامعه از بانک مرکزی تقاضای یارانه کرده بودند و با توجه به اینکه بانک مرکزی پرداخت مابهالتفاوت تسهیلات 50 میلیون تومانی مسکن را برعهده گرفته بود، با پرداخت مابهالتفاوت نرخ تسهیلات لیزینگ موافقت نکرد و طرح بایگانی شد تا به اینکه تعریف لیزینگ مسکن را تغییر دادند.
حامد مظاهریان، معاون امور ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با «فرصت امروز» با اشاره به تغییر کارکرد لیزینگ مسکن گفت: دولت این سیاست را در پیش گرفته است که مسکن را از روشهای مختلفی برای جامعه هدف تولید و به بازار عرضه کند. وی داد: دولت جایی از لیزینگ مسکن حرف میزند و در جایی از رهن ثانویه. چندی پیش هم که صندوقهای زمین و ساختمان شروع به کار کردند. تمام این اقدامات، شکلهای مختلفی هستند که بتوان از این طریق توجه سرمایههای مختلف را به بخش مسکن جذب کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح لیزینگ مسکن تغییر کرده اما هیچوقت از برنامههای بانک مرکزی کنار نرفته است، گفت: لیزینگ برای خانوادههای قشر کمدرآمد نیست و از این پس این طرح به خانوادههای مرفهتر و دهکهای متوسط رو به بالا اختصاص مییابد و راهی برای خانهدار کردن این قشر باز میکند بنابراین از این طریق هم سرمایهای به بازار مسکن تزریق میشود.
مظاهریان ادامه داد: لیزینگ مسکن هیچ وقت از برنامه بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی خارج نشد و بانک مرکزی این طرح را رد نکرد و بحث لیزینگ مسکن هنوز در جریان است اما واقعیت این است که طرح لیزینگ نمیتواند جوابگوی مسکن کمدرآمدها باشد. وی تاکید کرد: برآورد ما این است که لیزینگ برای دهکهای میانی و متوسط روبه بالای جامعه باشد.
نرخ تسهیلات لیزینگ مسکن کاهش مییابد
چیزی که در طرح لیزینگ مسکن نگرانکننده بود نرخ تسهیلاتی بود که شرکتهای لیزینگکننده آن را تعیین کرده بودند. هرچند لیزینگیها با احتساب یارانه دولت نرخ سود اقساط را 15 درصد در نظر گرفته بودند اما روشن بود که با عدم حمایت دولت این رقم به 30 درصد یا بالاتر از آن میرسید. حال معاون امور ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی از کاهش این نرخ تسهیلات در آینده نزدیک خبرداد و گفت: قرار نیست نرخ تورم کشورمان 40 درصد بماند، کما اینکه از شروع دولت یازدهم نرخ تورم روند نزولی داشته و کاهش نرخ تورم یکی از مهمترین سیاستهای اقتصادی دولتی بوده است. دولت برنامهریزی میکند نرخ تورم را در سال آینده به 14درصد برساند و سال بعدش هم تورم یک رقمی شود.
وی ادامه داد: اگر این برنامههای دولت را جدی بگیریم، میبینیم زمینه تحول اقتصادی در حال شکلگیری است و قطعا نرخ تسهیلات در طرح لیزینگ مسکن 30 درصد نمیماند، چراکه دیگر کشور با مشکل نرخ تورم 30 تا 40 درصدی مواجه نیست.
مظاهریان با بیان اینکه نرخ تسهیلات بانکی و تسهیلاتی که در طرح لیزینگی مطرح است بهزودی کاهش مییابد، گفت: اگر نرخ تسهیلاتی که از سوی بانکها ارائه میدهند همپای کاهش نرخ تورم به 14 درصد برسد، این طرحها مانند لیزینگ مسکن میتواند در راستای استطاعت مردم اجرا شود و شرکتهای لیزینگکننده و وزارت راه و شهرسازی در حال مذاکره با بانک مرکزی هستند و بانک مرکزی هنوز هیچ مجوزی برای اجرای طرح نداده است.