پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در معاملات چهارمین روز بورس اوراق بهادار تهران در این هفته شاخص کل ۱۴ واحد رشد کرد. روز سه شنبه دماسنج بازار سهام از ابتدای باز شدن معاملات شروع به رشد کرد و تا رقم ۷۸ هزار و ۱۲۳ واحدی بالا رفت، اما در ادامه با نوسان هایی همراه شد و در رقم ۷۷ هزار و ۹۷۵ واحدی ایستاد.

در معاملات روز گذشته نماد سایپا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشت و نماد بانک ملت که در هفته گذشته بازگشایی شد، توانست ۳۷ واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل داشته باشد. در این نماد حقیقی ها ۲۳ میلیون و ۳۸۲ هزار سهم و حقوقی ها 5 میلیون و ۶۹۳ هزار سهم را خریداری کردند، اما در طرف مقابل نماد معلاملاتی معدنی و صنعتی گل گهر با ۲۵ واحد تاثیر منفی بر شاخص کل، بیشترین نقش منفی را در دماسنج بازار سهام داشت.

در نماد گروه استخراج کانه های فلزی اکثر نمادها شاهد روند کاهشی بودند. در بیمه ملت نیز بلوک بیش از 61 میلیون سهمی این شرکت زیر قیمت 200 تومان میان دو کد حقوقی جابه جا شد. همچنین در آتیه داده پرداز نیز با انتشار پیشنهاد هیات مدیره این شرکت برای افزایش سرمایه 200درصدی از محل سود انباشته قیمت پایانی این سهم در مثبت کامل و در روندی متعادل در پایان معاملات روز گذشته به کار خود پایان داد.

دلایل اقبال سهامداران به گروه خودرو

روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل بود که فارغ از معاملات سهام در گروه خودرویی ها، شاهد اصلاح قیمتی در کل معاملات بازار سهام بودیم. با اقبال بازار و رشد خوب سهام خودرویی و برخی از تک سهم های مورد توجه بازار، شاهد رونق و رشد قیمت ها و شاخص ها در بورس هستیم. به این ترتیب لیدری گروه خودروسازان همچنان با نماد سایپا ادامه دارد.

از طرفی اظهارات مدیرعامل سایپا مبنی بر در پیش بودن اخباری خوب و ورود هیأت فرانسوی و از سوی دیگر رونمایی از تفاهم نامه و قراردادی جدید را می توان از دلایل اصلی رویکرد مثبت فعالان بازار به سهام این صنعت برشمرد. اما در دیگر گروه ها و صنایع نیز هر چند شاهد کاهش آهنگ رشد قیمت ها در گروه معدنی هستیم، ولی اخبار و تحلیل ها حاکی از پیش بینی رشد بیش از 20 درصدی قیمت مس و روی در سال جاری دارد؛ امری که می تواند سهامداران گروه سرب و روی و مس را به رشد قیمت سهام خویش امیدوارتر سازد.

رشد نماگرهای فرابورس ایران

فرابورس ایران روز گذشته را با رشد متغیرهای شاخص کل، حجم و ارزش معاملات پشت سر گذاشت. در جریان معاملات روز سه شنبه 12 بهمن  ماه، افزون بر 211 میلیون ورقه بهادار در 28 هزار و 292 دفعه در بازارهای شش گانه این رکن بازار سهام مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن نزدیک به 2341 میلیارد ریال بود. همچنین ارزش معاملات در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه نیز به نزدیکی 601 میلیارد ریال رسید که نتیجه معامله 153 میلیون و 500 هزار سهم بود. 

نماد «سنوین» مربوط به شرکت سرمایه گذاری اقتصاد نوین با معامله 34 میلیون سهم به ارزش 152 میلیارد ریال در صدر سایر نمادهای مورد معامله در مجموع این سه بازار ایستاد و بیشترین حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد.  دیگر رخدادهای روز گذشته فرابورس ایران مربوط به بازگشایی و چند توقف نماد اعم از اوراق و سهام است.

بر این اساس در بازار اوراق با درآمد ثابت نمادهای معاملاتی اوراق مشاركت شركت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، به منظور پرداخت سود علی الحساب ماهانه اوراق و اوراق مشاركت شركت معدنی و صنعتی گل گهر به منظور پرداخت سود علی الحساب سه ماهه اوراق متوقف شدند. نماد معاملاتی شركت صنایع فولاد آلیاژی یزد نیز با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 1395 در پایان معاملات روز گذشته متوقف شد.

در همین حال نماد معاملاتی شرکت بیمه پاسارگاد پس از ارائه اطلاعات پیش بینی سال مالی 1396، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد بازگشایی شد. آیفکس روز گذشته اگرچه کمتر از نیم واحد افزایش یافت اما کماکان در محدوده سبز باقی ماند تا به این ترتیب شاخص کل به رقم 850 واحدی برسد. معاملات مثبت در نماد «شاوان» موجب بیشترین تاثیر گذاری مثبت بر آیفکس شد در حالی که نمادهای «ارفع» و «خراسان» بالاترین تاثیر منفی را بر این نماگر از خود به جا گذاشتند.

در صنایع فرابورسی نیز گروه های همچون اطلاعات و ارتباطات، بانک ها و موسسات اعتباری، رایانه و فعالیت های وابسته به آن و سرمایه گذاری ها با رشد قیمت تمامی نمادهای مورد معامله همراه شدند. این در حالی است که در گروه هایی همچون فلزات اساسی و پالایشی ها نیز اغلب نمادها سبزپوش بودند.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/d3b962vD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه