لاین، این نرمافزار محبوب ارسال پیام ژاپنی با 205 میلیون كاربر فعال، پس از شروع به آزمایش یك نرمافزار پخش موسیقی مستقل بهازای دریافت 2 دلار در هر ماه، حمله خود به سوی خدمات تفریحی را تداوم میبخشد. Line Music در تایلند آزمایش میشود. در این كشور لاین اقدام به اجرای یكسری طرحهای آزمایشی دیگر مرتبط با حركت خود به سمت خدماتی با ارزش افزوده كرد. این نرمافزار در سیستمعاملهای iOS و اندروید قابل دسترس است و در تركیب با نرمافزار چت اجازه بهاشتراكگذاری ترانهها با دوستان خود در لاین یا ارسالشان به timeline آنها در قالب نرمافزار فوق را میدهد.
لاین از هرگونه اظهارنظر درباره تعداد آهنگهای این سرویس جدید امتناع كرد. این شركت با امضای یكسری قراردادهای licensing با تعدادی از نامهای فعال در عرصه موسیقی در تایلند، شامل RS Music، كاری كرد تا كاتالوگ موسیقی لاین احتمالا در این مرحله خاص صدها هزار ترانه را در برگیرد اما در مقایسه با رقیب آن، Spotify and co، این یك نوع اقدام مبتكرانه برای بررسی این موضوع است كه آیا خاصترین كاربران لاین پولی را برای دریافت این سرویس سرگرمی پرداخت میكنند؟ تایلند با بیش از 30 میلیون كاربر ثبت شده لاین، دومین بازار بزرگ این شركت پس از زادگاه خود یعنی ژاپن بهشمار میرود.
درابتدا لاین به كاربران موسیقی یك ماه امكان دسترسی رایگان به این سرویس را پیشنهاد میدهد كه البته پس از آن سیستم پرداخت ماهانه 2 دلار شروع خواهد شد. این شركت امیدوار است كه وعده محتوای انحصاری از سوی هنرمندان تایلندی و آهنگهایی از سوی خوانندههای خارجی كاربران را نسبت به استفاده گسترده از این نوع خدمات متقاعد كند. این امر چندان نیز بدیهی نیست زیرا پخش موسیقی در جنوب شرقی آسیا در حال تولد است. Deezer تنها سرویس بینالمللی پخش موسیقی موجود در تایلند است.
Line از تصمیم خود مبنی بر تعمیم این نوع خدمات به دیگر بازارها سخن نگفته اما بهظاهر از سرتاسر جهان درخواستهایی را برای ارائه یك سرویس پخش موسیقی دریافت كرده است. در دسامبر سال گذشته، Line با مشاركت دو لیبل ژاپنی یك كسبوكار پخش موسیقی را راه انداخت اما تاكنون تایلند نخستین بازاری است كه چنین خدماتی را معرفی كرده است. تایلند همچنین بهعنوان بستر آزمایش یكسری اقدامات مبتكرانه دیگر، شامل یك سرویس تلویزیونی شبیه به یوتیوب و یك نوع قابلیت خرید مورد استفاده قرار گرفته است. به این ترتیب شركت امیدوار است كه بتواند یك نوع خدمات تحویل موادغذایی را توسعه دهد.
درآمد و خدمات متنوع
لاین بیش از نیمی از درآمد خود را از خریدهای in-app یكسریtitleها در پلتفرمهای بازی آنلاین خود به دست میآورد اما این شركت به ایجاد تنوع در كسبوكار خود با هدف جلوگیری از اتكا بر ماهیت اغلب بیثبات بازیها میپردازد. این شركت ژاپنی در انجام این حركت تنها نیست. برترین نرمافزار ارسال پیام چین موسوم به WeChat، علاوه بر بازیها به مدیریت یك نوع تجارت الكترونیكی و دیگر تجارتها مشغول است. وضعیتی مشابه برای Kakao Talk، نرمافزار برتر ارسال پیام كرهای، در حال رخ دادن است كه شامل سرویس پرداخت و تاكسی گرفتن نیز میشود.
لاین همچنین یك سیستم پرداخت جهانی و یك سرویس رقیب Uber در ژاپن را راه انداخته است اما این شركت به آزمایش اقداماتی مبتكرانه میپردازد كه میتوانند درآمدهای جدیدی از بازارهای خارجی نظیر تایلند و تایوان را نصیب آن كنند. این نوع خدمات شاید میزان جذب كاربران با توجه به امكاناتی فراتر از یك چت ساده را بالا ببرد.
زمان راهاندازی سرویس موسیقی لاین جالب است زیرا این نوع خدمات یك روز پس از آغاز به كار MixRadio ارائه داده شدند. این سرویس موسیقی كه لاین آن را از مایكروسافت خرید، سرانجام برای ابزارهای مجهز به سیستمعاملهای iOS و اندروید راهاندازی شد. لاین تایید كرد كه این دو نوع خدمات مستقل از همدیگر عرضه میشوند. لاین سال گذشته در زمینه ایجاد یك نوع مشاركت میان هنرمندان آمریكایی و ژاپنی شكست خورد. این شركت در ماه آوریل اعتراف به تمدید مجوز IPO خود كرده بود، اگرچه متعهد به انجام كاری فراتر از آن نشد. این هفته، به هر حال، بلومبرگ از تهیه مجدد یك فهرست دوجنبهای براساس كارتهایی برای ماه سپتامبر خبر داد. هنوز بحثهایی درباره شیوه مدیریت انجام میشود و IPO گزینهای میان بقیه است اما لاین باید به یك تصمیم نهایی برسد. بههرحال افزایش میزان درآمد كسب شده از كشورهای خارجی میتواند بهطور گسترده ارزش و جذابیت شركت را نزد سرمایهگذاران بالا ببرد.