بین عدم ارائه تخفیف و فروش محصولات به پایینترین قیمت ممکن در بازار یک شیوه دیگر نیز وجود دارد و آن ارائه کالاها با یک قیمت متوسط و مناسب است. این ایده شیوه بسیار مناسبی برای خردهفروشان بوده و به آنها اجازه میدهد تا در کنار محصولاتی که با تخفیف ارائه میکنند، کالاهایی را به قیمت کامل اما مناسب برای فروش به خریداران عرضه کنند. استفاده از این ایده میتواند موجب جذب آن دسته از خریدارانی شود که به دنبال خرید مایحتاج خود با یک قیمت مناسب هستند.
ایده
امروزه در مغازهها و حتی تمامی مراکز خرید اشتیاق بسیار زیادی برای استفاده از ایده فروش محصولات با قیمت متوسط و مناسب وجود دارد. شرکت فروشگاههای TK Maxx لباسهایی که مناسب فصل گذشته عرضه شده را با لباسهای مناسب فصل جاری که بیش از نیاز بازار تولید شدهاند یکجا جمع کرده و آنها را در کنار یکدیگر به خریداران عرضه میکند.
همچنین این شرکت امکان ارائه تخفیف روی اجناس و کالاهای تولیدکنندگان بزرگ و تولیدکنندگان کوچک و کمترشناختهشده را فراهم میکند. تولیدکنندگانی که فروشگاهی برای عرضه کالاهای خود در اختیار ندارند میتوانند از فروشگاههای شرکت TK Maxx برای عرضه کالاهای خود در انتهای هر فصل استفاده کنند.
استفاده از این خدمات به تولیدکنندگان بزرگ این امکان را میدهد تا محصولات خود را با قیمتی مناسب و بدون آنکه جایگاه برند و محصولاتشان در معرض خطر قرار بگیرد، به فروش برسانند. چراکه افراد مراجعهکننده به این قبیل فروشگاهها پیش از ورود به آن میدانند که این اجناس ممکن است با قیمتی مناسب و حتی کمتر از ارزش واقعی خود به فروش برسند.
با مراجعه به فروشگاههایی از این دست افراد میتوانند لباسهایی با کیفیت عالی و قیمت مناسب خریداری کنند، البته شاید زمانی که این لباسها را خریداری میکنند اندکی از مُد افتاده محسوب شوند. از مغازههای ساده گرفته تا فروشگاههای بسیار بزرگ و لوکس خردهفروشیهای خارج از شهر نیز در سالهای اخیر رشد قابل توجهی یافتهاند. در این خردهفروشیها شما میتوانید اجناس مختلفی را تهیه کنید، از برندهای مشهور و معتبر گرفته تا کالاهای حراجی و دست دوم.
استفاده از این ایده در فروشگاههای اینترنتی نیز امکانپذیر است. مشتریان میتوانند با یک کلیک کالاهایی را که با استفاده از استراتژی قیمت متوسط و مناسب قیمتگذاری شدهاند در یک سبد خرید جداگانه ذخیره کنند. طراحان وب میتوانند با طراحی صفحهها و سربرگهای مخصوص کالاهایی که قیمت مناسب و متوسط دارند آن دسته از کاربرانی را که به دنبال این دست کالاها هستند وسوسه کنند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
• مردم عاشق معاملات سودآور و تخفیف هستند. چنانچه بهعنوان برندی با محصولات با کیفیت شناخته میشوید، مشتریان شما قطعا از ارائه تخفیف در برخی از محصولاتتان استقبال خواهند کرد. این مسئله نهتنها وجهه برندتان را مخدوش نمیکند بلکه موجب افزایش حس وفاداری مشتریان به محصولات و برند شما خواهد شد.
• چنانچه مالک یک فروشگاه اینترنتی هستید بخشی از وبسایت خود را به فروش کالاهایی اختصاص دهید که با تخفیف یا قیمتی متوسط عرضه شدهاند. شما میتوانید در صفحه نخست وبسایتتان و هنگام فصل حراج محصولات خصوصا در ماههای ژانویه و جولای در رابطه با این موضوع اطلاعرسانی کنید. همچنین شما میتوانید در سایر مواقع سال بخش مذکور را بدون تبلیغات در وبسایتتان حفظ کنید.
• در فرآیند کلی برندینگ خود روی فروش محصولات با قیمت کامل تأکید کنید. مگر آنکه مشغول اداره یک فروشگاه مخصوص فروش کالاهای حراجی هستید. فراموش نکنید که استفاده از ایده ارائه محصولات با قیمت مناسب و متوسط نباید استراتژی کلی قیمتگذاری شما را تحت تأثیر خود قرار دهد.