یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

یک کارشناس اقتصادی با پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال 94 گفت: در سال آینده بدون اینکه بازار مسکن از رکود خارج شده باشد، قیمت خانه‌های ارزان قیمت مورد تقاضای دهک‌های میانی و متوسط کشور افزایش می‌یابد. به گزارش ایلنا، جمشید پژویان ادامه داد: باتوجه به اینکه در مورد مسکن مهر هر چند می‌توان گفت بازار متفاوتی داشت و به گروه‌های فقیر اختصاص یافت، توانست طی چند سال گذشته بخش قابل توجهی از تقاضای مسکن را پاسخ دهد و به هر حال در کاهش میزان تقاضای مسکن نقش داشت.

وی درباره وضعیت بازار مسکن در سال آینده اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنم مسکن‌های ارزان قیمت نسبت به خانه‌های گرانی که مورد تقاضای ثروتمندان هستند، افزایش قیمت بیشتری داشته باشند و بدون اینکه رونقی در بازار مسکن ایجاد شده باشد، افزایش قیمتی را با توجه به تناسبی از نرخ تورم خواهیم داشت. پژویان افزود: وضیعت و شرایط بازار مسکن در اقتصاد ایران به صورتی است که به دلیل تامین اجتماعی پایین، مردم مسکن را تنها به‌عنوان سرپناه تقاضا نمی‌کنند، بلکه مسکن را به‌عنوان یک نوع دارایی و پس‌انداز می‌دانند. در نتیجه تقاضا همواره در بازار مسکن بالا خواهد بود و از آنجایی که سیستم اعتباری در ایران نمی‌تواند پاسخگوی این تقاضا باشد، عرضه پاسخگوی نیاز نیست.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت بازار مسکن در اروپا و آمریکا و مقایسه بازار مسکن کشورمان با این کشورها گفت: وضعیت عرضه و تقاضای بازار مسکن در آمریکا هم شبیه به کشور ماست و با اروپا بسیار متفاوت است، در اروپا اکثر مردم اجاره نشین دولت یا شهرداری‌ها هستند و مردم مسکن را به‌عنوان یک سرپناه تقاضا می‌کنند اما در آمریکا این چنین نیست.

وی ادامه داد: در آمریکا هم مثل ایران مسکن یک کالای سرمایه‌ای است اما با این تفاوت که در این کشور افراد می‌توانند بدون هیچ پیش پرداختی یا با تامین حداکثر 10 درصد از هزینه ملک، از وام‌های بانکی بلند‌مدت استفاده کنند. در نتیجه در آنجا یک تعادلی در بازار مسکن وجود دارد که فقط در دوره بلند‌مدت گاه با یک جهش روبه‌رو می‌شود و باز هم آن حالت تعادلی ایجاد می‌شود. پژویان افزود: به دلیل اینکه مسکن عمدتا از طریق وام بانکی تامین می‌شود، در شرایط رکود قیمت مسکن به راحتی کاهش می‌یابد اما در اقتصاد ایران حتی زمانی که بازار مسکن در رکود به سر می‌برد قیمت‌ها کاهش چندانی ندارند چراکه مردم آنچنان وامی به بانک ندارند که مجبور شوند مسکن را به قیمت ارزان‌تر بفروشند تا وام را بپردازند.

این کارشناس اقتصادی درباره نقش صندوق‌های زمین و ساختمان در وضعیت بازار مسکن کشورمان گفت: حال در این میان معلوم نیست صندوق‌های زمین و ساختمان قرار است چه نقشی ایفا کنند. اگر بخواهند قدرت خرید مردم را از طریق ارائه وام‌های بلند‌مدت افزایش دهند باعث افزایش تقاضای مسکن می‌شود اما باید دید که چقدر منابع در این صندوق‌ها وجود دارد.

وی افزود: در کشورمان یک بانک مسکنی وجود دارد که قاعدتا وظیفه این بانک باید همین اقدامات باشد این در حالی است که بانک مسکن هم کم و بیش شبیه سایر بانک‌های دیگر وام مسکن ارائه می‌دهد. پژویان با تاکید بر اینکه مسکن یک کالای متجانس نیست که بتوان سهام آن را خرید، گفت: در ایران قیمت یک آپارتمان با آپارتمان دیگر که حتی در یک کوچه واقع شده‌اند و حتی طبقات مختلف یک آپارتمان قیمت‌های متفاوتی دارند و خرید سهام این آپارتمان‌ها معنایی ندارد و مشخص نیست سهم دو‌مترمکعب از کجای آپارتمان خریده می‌شود؟

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8I7J2sSC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه