قیمتی که شما روی محصولات خود قرار میدهید نقش بسیار مهمی در شکلگیری دیدگاه مشتریان نسبت به برند شما دارد. فارغ از اینکه شما پیشنهادات متنوعی مانند تخفیف، پیشنهاد یک کالای اضافه رایگان به همراه کالای خریداری شده یا حراج سالانه به مشتریانتان ارائه میکنید یا اینکه محصولاتتان را به بالاترین قیمت بفروشید، آنها قیمت کالاهای شما را با شرکتهای رقیب مقایسه میکنند و نتیجه این مقایسه در ذهنیت آنان نسبت به برند شما بسیار موثر خواهد بود.
ایده
شما میتوانید فرآیند قیمتگذاری خود را بر پایه چهار نکته زیر بنا کنید:
- هزینهها
- مشتریان
- رقابت
- استراتژی شرکت
مهمترین نکته موجود در فرآیند قیمتگذاری آن است که شما به واسطه در نظر گرفتن یک قیمت مناسب هزینههای تولید محصول را پوشش دهید، چرا که در غیراین صورت قادر به باقی ماندن در بازار نخواهید بود.
«هزینه اضافی» یک سیستم قیمتگذاری است که از زمانهای بسیار دور مورد استفاده شرکتها و افراد بوده و امروزه نیز برخی شرکتهای تجاری برای قیمتگذاری محصولاتشان از آن استفاده میکنند. این سیستم یک فرآیند مناسب جهت قیمتگذاری صحیح و پوشش دادن هزینههای تولید محصولات شما است، اما استفاده از این الگوی قیمتگذاری به تنهایی کافی نیست. امروزه شرکتها عموما در ابتدا به دنبال آن هستند که مشتریانشان تا چه میزان آماده هزینه کردن بوده و رقبا چه قیمتی را برای کالاهای خود در نظر میگیرند، سپس با توجه به برنامههایی که برای آینده خود دارند به قیمتگذاری اقدام میکنند.
متد قیمتگذاری «هزینه اضافی» اساسا شامل محاسبه تمامی هزینهها به منظور به دست آوردن مجموع کل هزینههای سالانه و سپس اضافه کردندرصدی سود به هزینههای تمام شده برای به دست آمدن قیمت فروش است. بهعنوان مثال، بسیاری از فروشگاهها پیش از اضافه کردن 200درصد به مجموع هزینههای خود برای تعیین قیمت فروش محصولات خود ابتدا تمامی هزینههای ثابت نظیر اجاره بها، آب و برق و حقوق کارمندان را محاسبه میکنند. استفاده از این روش به شما کمک میکند تا بهطور دقیق تمامی هزینههای صورت گرفته را محاسبه و سپس درصد مناسبی سود به آن اضافه کنید.
درحالیکه مشتریان همواره به دنبال خرید کالاهای ارزشمند با بهترین قیمت ممکن هستند، پایین آوردن مداوم قیمتها به معنای افزایش خرید بیشتر از سوی مشتریان نیست. یک افسانه قدیمی وجود دارد که میگوید: چنانچه در فروشگاههای شهر لندن کالایی به فروش نرسد، قیمت آن را دو برابر میکنند، چرا که مشتریان اینطور فرض میکنند که هرچه قیمت یک محصول بیشتر باشد کیفیت آن نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین چنانچه مشتریان به دنبال کیفیت بهتر باشند به دنبال کالاهایی با قیمت بالا خواهند بود تا محصولات ارزانقیمت.
افراد همواره به برندی که از آن استفاده میکنند وفادار خواهند بود اما محصولات جدید، ارزان و جالب توجه همیشه وسوسهکننده خواهند بود. چنانچه مشتریان از برند جدیدی که تجربه کردهاند ناراضی باشند خرید از برند پیشین را از سر میگیرند، بنابراین نیازی به شوکه شدن و کاهش شدید قیمتها نیست. اگرچه ممکن است بخواهید برای مدتی کوتاه تخفیفی قابل توجه روی محصولات خود ارائه کنید. شرکتها و سازمانهایی که قصد دارند تمام محصولاتشان را به فروش رسانده و به فعالیت خود خاتمه دهند بسیار متفاوت از شرکتهایی عمل میکنند که قصد دارند کسبوکار خود را در کشورهای دیگر گسترش داده و بر داراییهایشان افزوده و شرکتهای رقیب را به مالکیت خود درآورند. تمامی این مسائل فرآیند قیمتگذاری شما را تحت تاثیر قرار میدهد. قیمتی که شما برای کالاها و محصولاتتان در نظر میگیرید بر هویت برند شما تاثیرگذار خواهد بود.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* هزینههای خود را محاسبه کنید، به استثنای زمانهایی که کارزارهای تاکتیکی موقتی را اجرا میکنید همواره در نظر داشته باشید قیمتی که برای کالاهایتان در نظر میگیرید هزینههای شما را نیز پوشش داده و به میزان قابل قبولی سود نصیب شما کند تا بتوانید سال آینده نیز در بازار حضور داشته و به رقابت بپردازید.
* جایگاه برندتان را در زمینه قیمتگذاری، کیفیت، ارزش و سایر موضوعات تاثیرگذار ارتقا دهید. قیمتی را در نظر بگیرید که با شرایط و وضعیت برند شما در بازار مناسبت داشته باشد.
* آیا به دنبال تغییر نگاه مشتریان نسبت به برندتان هستید؟ میتوانید با تغییر قیمتهای محصولاتتان خود را در بازار مطرح کنید، البته همواره برای بازگرداندن قیمتها به وضعیت سابق آمادگی لازم را داشته باشید.