همان طور که در قانون اول، قانون پیشرو به آن اشاره شد سازمان ها باید در راستای پیشرو بودن و اول بودن گام بردارند تا بیشترین تاثیر گذاری در صنعت را به دست آورند، حال این سوال مطرح می شود که اگر سازمان و شرکتی بخواهد در صنعتی یا حوزه ای وارد شود که پیشروانی در این حوزه وجود دارد، چه باید کرد؟
در این مطلب با تاکید بر اول بودن پیش می رویم و راه حلی ارائه می شود تا بتوان همچنان به پیشرو بودن و رهبری در بازار امیدوار بود، چراکه فراموش نکنیم مردم و مخاطبین دومین یا سومین نفرات یک صنعت را به سختی به یاد می آورند همانند این است که بپرسیم دومین نفری که توانست پرواز کند چه کسی بود؟
2- قانون خلق
قانون خلق این را بیان می کند که اگر در زمینه ای اول نیستید، زمینه تازه ای بسازید و در آن نخستین باشید و این یعنی اینکه همیشه برای رهبری در بازار و پیشتازی امید هست و می توان با کمی تفکر و خلاقیت و استفاده از فرصت ها و نقاط قوت به نتایج مطلوبی دست یافت. باید افزود در دوره بلوغ صنعت یکی از راه گشا ترین استراتژی های موفقیت سازمانی اجرای صحیح این قانون است ولی اگر این قانون رعایت نشود، ممکن است سازمان به انزوا در صنعت فرو رود یا اینکه بقای نیمه جانی داشته باشد و گذران عمر کند.
می توان گفت خیلی از سازمان های هوشمند کوچک تر از رهبران هر صنعتی برای محافظت از کسب و کار خود و موفقیت در آن اقدام به خلق زمینه ای می کنند که در آن حوزه نخستین باشند و با این سیاست کمترین حملات و موانع ورود به صنعت را از جانب قدرتمندان صنعت، متوجه سازمان خود می کنند.
به عنوان مثال در صنعت روزنامه یا مجله که در دوره بلوغ خود به سر می برد اگر سازمانی بخواهد وارد این حوزه و بخش عمومی آن شود مسلما با چالش ها و دغدغه های بیشماری روبه رو است، چراکه نخستین بحث در استراتژی رقابتی توسط سازمان ها بلوغ یافته ایجاد موانع ورود برای تازه واردان صنعت است، حال با این تفاسیر چاره چیست؟
باید گفت یکی از بهترین و موثر ترین کار هایی که می توان در نظر گرفت بررسی این حوزه از بعد تنوع و ارتباط با مخاطب در محصولات است که با این بررسی می توان به زمینه ای در این حوزه دست یافت. به عنوان مثال در حوزه مجله می توان نخستین مجله تخصصی خودروی بانوان را ایجاد یا اینکه نخستین مجله تخصصی سلامتی کودکان را ایجاد کرد که بر این اساس و با توجه به این استراتژی می توان در صنعتی که مهارت و توانمندی داریم، در حوزه ای خاص تر تخصصی حضور داشته باشیم و همچنین نخستین آن حوزه باشیم.
به عنوان مثال با وجود دیجی کالا در حوزه فروشگاه های آنلاین و با دارا بودن قدمت و سبقه طولانی در این صنعت می توان باز هم فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرد و هم نخستین در حوزه خود شد، مثلا نخستین فروشگاه ادوات موسیقی یا نخستین فروشگاه رژیم لاغری و چاقی و هزاران هزار عنوان منحصربه فرد دیگر.
در پایان باید گفت فقط نام گذاری در این حوزه ها کفایت نمی کند بلکه این نام گذاری مستلزم پشتوانه تخصصی و مهارتی آن حوزه نیز است و خلق نخستین شما باید در پاسخ به سوال اینکه «من در چه زمینه ای نخستین هستم؟» تحقق یابد.
دانشجوی دکترای مدیریت کسب و کار و مدرس و مشاور توسعه کسب و کار