جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
راه‌آهن به تکنولوژی روز می‌رسد

قطارهای ایران روی ریل توسعه

8 سال پیش ( 1394/11/20 )
پدیدآورنده : جواد هاشمی  

پس از توافق‌های روزهای گذشته با فرانسه و ایتالیا حالا نوبت به کشورهایی مانند آلمان، اتریش و سوییس رسیده تا به‌عنوان گزینه جدی همکاری ریلی با ایران مطرح شوند. اگر حال و روز فعلی صنعت ریلی ایران را با آنچه در سال‌های گذشته اتفاق افتاده مقایسه کنیم، تغییرات امروز به یک انقلاب ساختاری می‌ماند.

867574334763445856895646735753785484896595570

صنعت ریلی ایران که طبق اعلام رئیس شرکت راه‌آهن در طول 10 سال گذشته تنها موفق شده بود دو فاینانس برای طرح‌های پرشمار خود به دست بیاورد، این روزها به شکلی مداوم سر میز مذاکره با شرکت‌های اروپایی قرار دارد که هر یک به نحوی قصد ورود به ایران را دارند. خبری که قائم‌مقام آخوندی داده و اعلام کرده این قراردادها در چارچوب اقساط معوق ایران نهایی خواهد شد. فخریه‌کاشان گفته «ما قسط‌های معوقه‌ای در دوران تحریم داشته‌ایم و مذاکراتی برای چگونگی پرداخت این اقساط با کشورهای مختلف در جریان است که تا این لحظه با ایتالیا و فرانسه به توافق رسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنم تا چند هفته آینده توافق با کشورهای آلمان، اتریش و سوییس نیز حاصل شود تا به این ترتیب یکی از موانع برقراری فاینانس در کشور برداشته شود.»

صحبت‌های جدید قائم‌مقام آخوندی در جلسه‌ای مطرح شده که به یکی از بزرگ‌ترین فاینانس‌های ریلی ایران در سال‌های گذشته اختصاص داشته است، طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان که نخستین برنامه ایران برای ورود به عرصه قطارهای نوین جهانی به حساب می‌آید در طول سال‌های گذشته به دلیل محدودیت‌های بانکی که بر سر انتقال پول به ایران وجود داشت نتوانست فاینانس مدنظر خود را دریافت کند و با وجود گمانه‌زنی‌های مختلف پس از اجرای نهایی توافق توانست بخشی از منابع مالی مدنظر خود را دریافت کند؛ طرحی که تنها یک آغاز خواهد بود بر عصر جدید ریلی ایران که در آینده بخش قابل توجهی از توان راه‌آهن را به خود معطوف خواهد کرد.

با وجود اهمیت جذب منابع مالی جدید برای طرح‌های زیرساختی اما به نظر می‌رسد وزارت راه تلاش کرده حرکت خود در مسیر مذاکرات پسابرجام با طرف‌های خارجی را براساس اولویت‌بندی طرح‌ها پیش ببرد و در این راستا اینکه چه طرحی با چه روشی تامین سرمایه شود، سوالات مهم پیش روی صنعت ریلی کشور را می‌سازند.

استفاده از فناوری‌ها روز در کنار انتقال دانش

با توجه به اهمیت بسیاری بالایی که فضای به وجود آمده پیش روی ایران در ارتقای جایگاه ریلی کشور قرار داده، چگونگی بهره‌گیری از توان کشورهای خارجی در این فضا اصلی‌ترین نکته مدنظر مذاکره‌کنندگان ایرانی را به وجود می‌آورد. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت در گفت‌وگو با «فرصت امروز» از نگاه دقیق ایران به فضای پس از تحریم‌ها گفت و تاکید کرد: قطعا طرح‌هایی مانند راه‌آهن سریع السیر تهران – اصفهان که از نوین‌ترین شیوه‌های ریلی استفاده شده در جهان بهره می‌گیرد در کنار استفاده‌های ناوبری، می‌تواند از نظر انتقال فناوری‌های روز به کشور و بومی‌سازی آنها از اهمیتی بالا برخوردار باشد.

نصر آزادانی ادامه داد: هرچند در حال حاضر بخشی از این فناوری‌ها در کشور وجود ندارد اما راهبرد اصلی ما این است که در چارچوب مذاکرات با طرف‌های خارجی، کار تنها به پیمانکاری ختم نشود و با وارد کردن متخصصان داخلی و آموزش آنها تمام این برنامه‌ها بومی‌سازی شود.

هرچند تا نهایی نشدن این طرح‌ها و انعقاد قراردادشان نمی‌توان ارزیابی دقیقی از چگونگی وارد شدن متخصصان داخلی به این برنامه‌ها داشت، اما با توجه به نظر کارشناسان شاید استفاده حداکثری از شرایط پساتحریم تنها در چارچوب توجه به توان داخلی ممکن باشد. محمد سعیدی فعال حوزه ریلی در گفت و گو با «فرصت امروز»، اعلام کرد: فشارهای اقتصادی که در سال‌های گذشته به صنعت ریلی ایران وارد شده قدری میان توانایی کشور با برنامه‌های روز فاصله انداخته است، اما لغو تحریم‌ها و بحث درباره اجرایی کردن طرح‌هایی چون راه‌آهن سریع‌السیر و برقی‌سازی خطوط می‌تواند ایران را بار دیگر به تمام این توان‌های نوین مجهز کند.

به گفته وی، در صورتی که سرمایه‌های جدید و تکنولوژی‌های روز با توان شرکت‌های داخلی ترکیب شوند، می‌توان انتظار داشت در فاصله‌ای نه چندان دور ایران خود در این حوزه به استقلال برسد، زیرا کشور از نظر نیروی متخصص داخلی جایگاه قابل قبولی دارد و برخی شرکت‌ها مانند واگن‌سازها نیز پیشرفت‌هایی داشته‌اند که با استفاده از توان روز قطعا برای ایران مفید خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی چند روز قبل اعلام کرد مذاکرات با ایتالیا و فرانسه تنها یک نقطه آغاز برای کلید خوردن فضای پساتحریم بوده است و در فاصله تنها چند هفته از اجرای برجام باید همچنان برای نهایی شدن قراردادهای جدید صبر به خرج داد. مطرح شدن نام پنج کشور اروپایی در کنار هم برای راه‌آهن ایران نوید‌دهنده دورانی جدید است که می‌تواند پس از نزدیک به یک قرن اوضاع این صنعت مهم را متناسب با نیاز اقتصاد ایران تنظیم کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ob1RfWYz
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه