مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قراردادهای اخیر در فرانسه و فاینانسها از کشورهای خارجی برای ساخت پروژههای عمرانی، دولت را مقروض نخواهد کرد، گفت: قرار نیست از منابع دولتی برای این قراردادها هزینه شود.
علیرضا سلامی در گفتوگو با ایلنا تاکید کرد: اینکه قراردادهای چند میلیارد دلاری خرید هواپیما و سایر قراردادهای فاینانس با چندین کشور، دولت را مقروض میکند و این بدهیها به صلاح منافع ملی نیست، نمیتواند انتقاد قابل توجهی باشد. وی افزود: در طرحهای انتفاعی و قراردادهای BOT یا فاینانس تاکنون هر قرارداد و مذاکرهای که پس از برجام رخ داده قرار بر این بوده که از درآمد خودشان پرداخت شود.
مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای نو از ایرباس بدون اتکا به منابع مالی دولتی برای بازپرداخت اقساط به انجام رسیده است، گفت: مسافران ایرانی سالانه چند میلیارد دلار صرف خرید بلیت هواپیما از ایرلاینهای خارجی میکنند، این حجم از گردش مالی میتواند صرف خرید بلیت از شرکتهای ایرانی شود و با همین درآمد اقساط خرید هواپیماهای جدید پرداخت میشود.
سلامی با بیان اینکه این قراردادها در اقتصاد کشور نقش حیاتی خواهند داشت، ادامه داد: اقدامات دولت پس از برجام طرحهایی بوده که خودکفا بوده و پاسخ تعهدات را میدهد. وی تاکید کرد: قرار نیست منابع دولتی صرف این قراردادها شود و نمیتوان بیش از این بار بدهی دولت به بانکها و پیمانکاران و... را سنگینتر کرد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه معتقدم باید یک بازار بدهی تشکیل شود و دولت تنها به مردم بدهکار باشد، گفت: البته همه دولتهای دنیا به بخشهای مختلف بدهی دارند، به طور مثال دولت آمریکا 15 هزار میلیارد دلار به مردم خود بدهکار است اما این بدهیها منظم و شفاف است در حالی که در ایران بدهیهای دولت شفاف نیست و هنوز هم مشخص نیست میزان بدهیها به کدام بخشها و چقدر است.
سلامی اظهار داشت: به هر حال مهمترین قرارداد دولت، قرارداد خرید 10.5 میلیارد دلاری هواپیماهای جدید است و قرار نیست از منابع دولتی اقساط این قرارداد پرداخت شود و این بدهی را دولت بپردازد.