جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

قاچاق کمر تولید را شکسته است

7 سال پیش ( 1395/8/19 )
 

وقتی صحبت از حشره کش و سرمایه گذاری در زمینه تولید این محصولات به میان می آید ناخودآگاه ذهن اغلب ما به سمت اسپری های حشره کش خواهد رفت. اما جهان حشره کش ها امروز پدیده جدیدی را هم به خود می بیند؛ پدیده ای به نام حشره کش های برقی.

حشره کش هایی که برای حفاظت از سلامتی ما و همچنین پاکیزه کردن محیط زیست به عنوان یکی از پرکاربردترین کالاهای امروز در سراسر جهان چه در بخش صنعتی و چه در بخش خانگی، در بازارها خودنمایی می کنند و ایران نیز به عنوان یکی از تولیدکنندگان این تجهیزات به این بازار پررونق معرفی شده است.

در این گزارش به بررسی روند کسب وکار یکی از تولیدکنندگان حشره کش های برقی در ایران می پردازیم که البته دل پری از بازاری دارد که کالای قاچاق در آن حرف حرف را می زند تا جایی که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی فرار از این بازار را بر قرار در آن ترجیح داده اند.

یک دهه؛ سابقه تولید

محمد فلاح مهرجردی، مدیرعامل شرکت صاعقه در این زمینه به خبرنگار ما می گوید: به طور کلی ساخت این گونه تجهیزات در ابعاد صنعتی یا خانگی تقریبا بیش از یک دهه است که در کشورمان آغاز شده است و پیشرفت های مناسبی هم در این زمینه داشته ایم.

مهرجردی در ادامه می افزاید: امروز تولیدکنندگان مختلفی در این زمینه داخل کشورمان فعالیت دارند اما نکته اینجاست که هیچ قانون دقیقی برای حمایت از این تولیدکنندگان وجود نداشته و به نوعی قاچاق کمر تولید را شکسته است. این تولیدکننده حشره کش های الکتریکی و الکترونیکی تاکید کرد: با توجه به روند افزایش تقاضا در این کالاها کشورمان می تواند یکی از تولیدکنندگان برتر شناخته شود، ولی همان طور که قبلا نیز اشاره شد به نوعی تولید کنندگان حشره کش های الکتریکی از یادها رفته اند.

وی با اشاره به وابستگی تقریبا 90درصدی تولید حشره کش های الکترونیکی به واردات مواد اولیه از خارج به ویژه کشور چین به خبرنگار ما می گوید: اکنون به دلیل بی توجهی و البته کاهش سهم بازار تولیدات داخلی وابستگی قابل توجهی به خارج از مرزها به خصوص کشور چین داریم، اما اگر مدیریت داشته باشیم رفته رفته این وابستگی نیز کاهش خواهد یافت، همان طور که در بخش محصولات الکتریکی خودکفایی قابل توجهی داریم.

سرمایه  مورد نیاز

فلاح مهرجردی معتقد است برای ایجاد یک کارخانه تولید این نوع حشره کش ها نیازمند سرمایه گذاری نزدیک به 2میلیارد تومان با اشتغال زایی 12نفری است. به این ترتیب که بیشتر قطعات از دیگر مراکز تولید تامین و در نهایت مونتاژ می شوند.

به گفته وی روند دریافت مجوزهای مورد نیاز نیز از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود، اما موازی کاری در برخی ارگان ها تولیدکنندگان را با چالشی جدی مواجه کرده است.

این تولید کننده حشره کش های نوین به خبرنگار ما می گوید: اگر بازار تحت کنترل قرار گیرد و واردات اصولی و قانونی داشته باشیم دوره بازگشت سرمایه گذاری در این زمینه تقریبا دو سال خواهد بود، ولی در شرایط فعلی اصلا سرمایه گذاری منطقی نیست چون رقابت سالمی در بازار نداریم.

وی تاکید می کند: اگر مسئولان سری به خیابان لاله زار تهران و برخی بازارهای محلی در شهرستان ها بزنند با مشکل اصلی کاملا آشنا می شوند که چه حجم محصولات بی کیفیت قاچاق در بازار وجود دارد.

تهدیدی برای سلامتی

فلاح معتقد است ورود محصولات غیرقانونی به خصوص بی کیفیت چینی اکنون در بازار ایران نه تنها عاملی برای بهداشت خانواده ها نیست، بلکه به نوعی خود معضل تازه ای برای سلامتی افراد خواهد بود. به این ترتیب که لامپ های UV استفاده شده در این تجهیزات خطر افزایش بیماری های چشم، پوست و استخوان را خواهند داشت.

این فعال صنفی می گوید: اینکه مسئولان دائم از حمایت از تولید ملی سخن می گویند منطقی نیست چون اگر به بازار مراجعه کنیم حضور قابل توجهی و انبوه محصولات وارداتی کاملا بیانگر واقعیت امر در زمینه حمایت از محصولات داخلی است. درحالی که برای محصولات یاد شده اصلا حمایت مهم نیست، بلکه سلامت جامعه با مخاطره ای جدی مواجه است.

کشاورزان یکی از مشتریان بالقوه

مدیرعامل شرکت صاعقه در ادامه می افزاید: اگرچه در بخش تولیدات خانگی مشکلات عمده ای داریم، اما می توانیم با برنامه ریزی اصولی و همچنین کمی تحقیقات در بخش صنعتی و کشاورزی حضور قابل توجهی داشته باشیم.

وی معتقد است اکنون که بسیاری از افراد جامعه به دنبال استفاده از محصولات ارگانیک هستند بهترین زمان از راه رسیده که بتوانیم برای دفع آفات به خصوص در گلخانه ها از این روش استفاده کنیم، هرچند تجارب قابل قبولی در برخی از مزارع داشته ایم.

این تولیدکننده حشره کش های برقی تاکید می کند: روند گسترش استفاده از حشره کش های برقی آنچنان سریع اتفاق افتاده که اگر به حمایت از تولید ملی بی توجه باشیم در آینده ای نزدیک سرمایه گذاران در این بخش از تولید یکی پس از دیگری خارج شده و صرفا واردکننده تجهیزات خواهیم بود که هیچ تناسبی با سیاست های اقتصاد مقاومتی ندارد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5v1eAP9X
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه