رییس جامعه متخصصین صنعت کفش ایران واردات قاچاق کفش به ایران را سه برابر واردات قانونی عنوان کرد. به گفته علی لشکری بیشترین حجم واردات کفش ازکشور چین انجام میشود. این فعال اقتصادی میگوید: براساس آمار گمرک، متوسط واردات در بازه زمانی پنج ساله بین سالهای 88 الی 92 از نظر وزنی دو هزار و 973تن، از نظر ارزش 6/11 میلیون دلار و از نظر تعداد هفت میلیون جفت با متوسط قیمت هر جفت 77/1 دلار است. اما لشکری معتقد است این آمار تنها بخشی از واردات کفش را در خود دارد.
او توضیح میدهد: برآوردهای ما در این سالها در سطح بینالمللی و براساس آمارهای کشورهای صادرکننده کفش به ایران تقریبا 21 میلیون جفت کفش را نشان میدهد. براساس یک منبع 50میلیون دلار و منبعی دیگر 150 میلیون دلار کفش به ایران صادر شده است.
این کارشناس حوزه صنعت کفش ادامه میدهد: این آمارها نشان میدهد آنچه گمرک اعلام میکند با آمار موجود در بازار فاصله زیادی دارد. به گفته وی مصرف کفش ایران در سال 2012 با شاخصهای بینالمللی 181 میلیون جفت و برآوردهای داخلی 156 میلیون جفت تخمین زده شده است.
رییس جامعه متخصصین صنعت کفش ایران میگوید: رتبه ایران در بین مصرفکنندگان جهان بین 19 تا 20 برآورد میشود. گزارشهای بینالمللی حاکی از آن است بین سالهای 2006 تا 2013 سهم ایران در بازار مصرف کفش در بین کشورهای خاورمیانه با رشد متوسط 2/10 حدود 1/17 برآورد شده است.
حجم خیرهکننده کفش با نشان برندهای برتر و با ساخت چین، این روزها فروشگاه های زیادی را قرق کردهاند. در بین این همه کفشهای جورواجور خارجی، فروشگاههای محصولات ایرانی با کیفیت بالا اندک و انگشتشمارند. مدیرعمل گروه صنعتی نادر معتقد است واردکنندگان به دنبال جاهای خالی در بازار مصرف هستند تا جای خودشان را پیدا کنند و سود زیادی به جیب بزنند.
به گفته جعفر نادرپور از آنجایی که قیمت مشخصی برای کفشهای خارجی وجود ندارد، این مسئله راه را برای سودجویی فرصتطلبان بازکرده است، این کارآفرین نمونه کشوری میگوید: محصولات ما در سراسر کشور نرخ مشخص و یکسانی دارند و فروشنده محصول را با همان قیمتی که اعلام میشود به فروش میرساند درحالیکه درخصوص کفشهای وارداتی اینطور نیست.
به گفته مدیر گروه صنعتی نادر عدم نظارت و نامشخص بودن قیمتها سرمایهگذار را به واردات تشویق میکند. نادرپور که بیش از 30 سال است در این حوزه فعالیت میکند و صادراتی به خارج از کشور نداشته توضیح میدهد: به نظر من صادرات کفش ایرانی نیاز داخلی را بیپاسخ گذاشته و اینجاست که فضای خالی برای واردات شکل میگیرد.
او روند تولید، واردات، صادرات، برنامهریزی و صاحبان این حوزه را یک سمفونی ناموزون عنوان میکند و توضیح میدهد: ما بیشتر از اینکه برای تولید، خلاقیت و ایجاد طرحهای تازه و مدرن وقت بگذاریم، باید وقتمان را با حاشیههای کار، شهرداری، بیمه، دادگاه و غیره بگذرانیم و این حاشیهها همه وقت ما را میگیرد.
نادرپور میگوید: ما حمایت نمیخواهیم، فقط حاشیهها را کم کنند. این کارآفرین برتر فعالیتهای زیرپلهای برخی تولیدکنندگان را نتیجه همین حاشیهها عنوان کرد. نادرپور بازار کفشهای خارجی را فقط وارداتی نمیداند و معتقد است برخی کفشهای ایرانی را با نام خارجی عرضه میکنند.
به گفته این تولیدکننده براساس آمارهای جهانی سرانه کفش در سال برای هر نفر سه جفت است و مصرف بازار ایران تقریبا 225 میلیون جفت کفش در سال محاسبه میشود.
به گزارش ایسنا، تازهترین آمار گمرک ایران نشان میدهد، در پنج ماهه نخست امسال پنج هزار و 198 تن انواع کفش و تجهیزات مرتبط با آن به ارزش تقریبی 8/31 میلیون دلار از کشور صادر شد. این میزان صادرات از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 45/21 و 32/26 درصد کاهش یافته است و در همین مدت واردات کفش و تجهیزات مرتبط با آن به 728 تن به ارزش 3/2 میلیون دلار رسید، واردات از نظر وزنی و ارزشی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتیب 24/122 و 59/111 درصد افزایش یافته است.