دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

قاسم در نزدیکی نقطه شروع

9 سال پیش ( 1393/11/8 )
پدیدآورنده : محمد صفانور  

18 میلیون سهم معادل 5 درصد از سهام شرکت قاسم ایران از زیرمجموعه‌های شرکت صنعتی مینو، در تاریخ 21 آبان‌ماه سال جاری با قیمت 1000 تومان به‌ازای هر سهم روانه بازار سرمایه ایران شد. قیمتی که در همان روز نخست عرضه، پی برای P/E  سهم را معادل 11 واحد قرار داد. قیمتی که به زعم برخی کارشناسان بسیار بیشتر از ارزش واقعی سهم بود. برخی از کارشناسان از ارزندگی سهم در محدوده های 500 تومان خبر می‌دادند اما جالب اینکه حرکت شارپ این سهم از روز بعد از عرضه آغاز شد و تا حدود سه هفته بعد از آن بدون وقفه ادامه پیدا کرد تا جایی که قیمت هر سهم آن با رشد 106 درصدی به محدوده 2063 تومان رسید.

در همین برهه زمانی مصاحبه‌های بسیاری از قول مدیران این مجموعه درباره ارزشمندی سهام این شرکت و اهداف قیمتی بالاتر تا محدوده‌های 2500 تا 3000 تومان، در بازار دهان به دهان می‌چرخید و از افزایش سرمایه حدود 40 درصدی این شرکت در آینده‌ای نزدیک خبر داده می‌شد. هر افزایش سرمایه‌ای بسته به محل تامین آن، اهداف مختلفی از جمله اصلاح ساختار، تامین مالی برای اجرای پروژه‌های جدید و ... در پیش دارد که در گزارش توجیهی شرکت مشخص خواهد شد، اما بازار بدون در نظر گرفتن این گزارش و میزان تاثیرگذاری افزایش سرمایه بر سودآوری شرکت، به‌طورکلی به خبر افزایش سرمایه واکنش مثبت نشان می‌دهد و همین عامل به‌عنوان محرکی برای رشد قیمت سهام به‌شمار می‌آید.

 

امروز با گذشت حدود دوماه و نیم از تاریخ عرضه سهام این شرکت به بازار هنوز خبری از گزارش‌های توجیهی و مجوز افزایش سرمایه این شرکت در بازار نیست. همچنین این شرکت در آخرین گزارش خود به بازار از تحقق سود 472 ریالی در 9 ماه عملکرد خود یعنی تنها معادل پوشش ضعیف 52 درصدی سود پیش‌بینی شده، خبر می‌دهد. اما روند نزولی ریزش قیمت سهم از روز بعد از معامله 357 میلیارد ریالی بازار روی این سهم در تاریخ 12 آذرماه آغاز شده و با 45 درصد کاهش قیمت نسبت به آن روز، هر سهم این شرکت در تاریخ تهیه گزارش با صف فروش در قیمت 11027 ریال مواجه است. آنچه از نظر گذشت شاید به‌نوعی تلنگری برای بازار باشد، بازاری که پر است از هیجانات مثبت و منفی، بازاری که 35 میلیارد از پول خود را در سهامی با P/E 22 واحد سرمایه‌گذاری می‌کند. (ارزش معاملات روزانه بازار در آن مقطع در حدود 200 میلیارد تومان).

* تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/PNS5iVtX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه