فیس بوک به عنوان بزرگ ترین و محبوب ترین شبکه اجتماعی جهان برای مدت های زیادی به کاربران اجازه می داد تا اطلاعات مربوط به خودشان را در صفحه شخصی خود مشاهده کنند، اینکه آیا به فوتبال علاقه دارند یا از هواداران یک نویسنده یا بازیگر مشهور محسوب می شوند.
تا اینجا ممکن است چندان مشکلی وجود نداشته باشد، اما موضوع اصلی اینجاست که فیس بوک به صورت مخفیانه اطلاعاتی درباره میزان درآمد، رستوران های مورد علاقه و کارت های اعتباری آنان را از موسسات تحقیقاتی و آماری خریداری می کرده است.
در همین راستا موسسه تحقیقاتی ProPublica از کاربران تقاضا کرده است که موضوعات مورد علاقه شان را که با فیس بوک درمیان گذاشته اند با یکدیگر به اشتراک بگذارند. محققان این موسسه با دریافت اطلاعات 52هزار کاربر فیس بوک به معیارهای خاصی دست یافتند که شبکه اجتماعی فیس بوک کاربران خود را با استفاده از آنها طبقه بندی می کند.
در این رابطه زمانی که به وب سایت فیس بوک مراجعه می کنید، توضیح ارائه شده از سوی بزرگ ترین شبکه اجتماعی جهان به شما می گوید که اطلاعات و داده های خود را از برخی منابع دریافت می کند. اما آنچه در این توضیحات به کاربران گفته نمی شود آن است که این اطلاعات از موسسات تحقیقاتی تجاری و در رابطه با برخی جنبه های زندگی شخصی و به اصطلاح آفلاین کاربران خریداری می شود. همچنین فیس بوک هرگز به کاربرانش نمی گوید که جزییات و اطلاعات مربوط به آنها را ذخیره می کند.
Jeffrey Chester ، مدیر اجرایی موسسه Center for Digital Democracy می گوید: «فیس بوک با کاربران خود صادق نبوده است.»
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: «فیس بوک مدت هاست که برای هدف گیری مشتریان از موسسات تحقیقاتی تجاری اطلاعات شخصی افراد را خریداری می کرده و به همین دلیل من معتقدم که افراد و کاربران این شبکه اجتماعی نیز باید به این بسته های اطلاعاتی ذخیره شده توسط فیس بوک دسترسی داشته باشند.»