فیسبوک در اقدامی آزمایشی تعدادی از اپلیکیشنهای خود را از کار انداخت تا ببیند چقدر طول میکشد تا کاربران از اپلیکیشنهای مورد نظر قطع امید کنند و رو به اپلیکیشنهای دیگر بیاورند. فیسبوک این اپلیکیشنها را تنها برای تعداد کمی از کاربرانش قطع کرد تا عکسالعمل آنها را ببیند و میزان وفاداری آنها را بسنجد. اما این عادت فیسبوک در آزمایش کردن کاربران، خشم آنها را برانگیخته است. برخلاف انتظار، با ایجاد اختلال در اپلیکیشنها، هیچ یک از کاربران تسلیم نشده و کماکان به این وبسایت بازمیگشتند.
کاربران در مواجهه با مشکل قطعی اپلیکیشنها بهراحتی از طریق مرورگر موبایل خود فیسبوک را باز کردهاند. این نخستین باری نیست که فیسبوک کاربران خود را تست میکند. چند سال پیش هم این شرکت فید خبری کاربرانش را دستکاری کرد تا احساسات آنها را ارزیابی کند. این شرکت به عمد تعداد مطالب مثبت یا منفی را در فید خبری کارکنانش بیشتر میکرد تا اثر این مطالب را روی نوع و موضوع مطالبی که خود کاربران روی صفحهشان میگذارند ببیند.
مثلاً اینکه آیا افراد با دیدن مطالب مثبت، پستهای مثبت و خوشحالکننده بیشتری روی صفحهشان میگذارند یا نه. فیسبوک در نهایت مجبور شد به خاطر این آزمایش از کاربرانش عذرخواهی کند. با آنکه انجام دادن نوعی از این ارزیابیها در شبکههای اجتماعی و شرکتهایی همچون فیسبوک رواج دارد، اما این آزمایشها به تغییرات کوچکی مثل تغییرات طراحی محدود میشود. فیسبوک با ارزیابی احساسات کاربران پایش را فراتر از حد معمول گذاشته و سبب ناراحتی این کارکنان شده است.
کیسی نیوتن، نویسنده وبسایت فناوری« The Verg » مینویسد: «کاربران به طور معمول از اجرای این آزمایشها و ارزیابیها بیخبر هستند و اگر هم زمانی از این موضوع آگاه شوند نمیتوانند فیسبوک را ترک کنند، زیرا شبکه اجتماعی دیگری که به معنای واقعی مثل فیسبوک باشد وجود ندارد. این موضوع برای فیسبوک یک ضرورت اخلاقی ایجاد میکند که با کاربرانش صادقانه برخورد کند.»