پل اکمن، روانشناس و پژوهشگر مشهور در حیطه چهره شناسی است و بر همین اساس هم موافقان و مخالفان بی شماری دارد. این روانشناس 80 ساله یکی از پیشگامان مطالعه حالات چهره است که از دهه 70 تاکنون در این خصوص مطالعه کرده است.
وی تا به امروز بالغ بر 5 هزار حرکت چهره را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و بر همین اساس بسیاری از رموز چهره افراد را رمزگشایی کرده است.
اما با گذشت زمان فرآیند ثبت و بررسی تغییرات چهره افراد، دستخوش تغییراتی شد. رشد فناوری و تکنولوژی باعث شد بسیاری از شرکت ها نیز به فعالیت در این حوزه بپردازند. شرکت هایی مثلEmotient Inc، Affectiva Inc و Eyeris مشهور ترین شرکت هایی هستند که در این حوزه فعالیت می کنند. اغلب این شرکت ها برای توسعه تکنولوژی های تشخیص چهره از همکاری اکمن به عنوان یکی از فعالان این حوزه استفاده می کنند. ترکیب مطالعات وی با الگوریتم های علمی و مکانیزم های تشخیص احساسات و عواطف انسانی، منجر به ایجاد موجی انقلابی در دانش چهره شناسی مدرن شده است.
روش کار چیست؟
اکمن که اکنون در سمت مشاور عالی کمپانی Emotient فعالیت می کند در خصوص روند کار تشخیص احساسات می گوید که دو روش اصلی برای تشخیص احساسات به شکل آزمایشی وجود دارد.
در روش نخست، آزمودنی هایی با جنس، سن و نژاد مختلف در برابر یک مانیتور نشسته و به مشاهده تصاویر و ویدئوهای مختلف می پردازند، همزمان دوربین های فوق هوشمند نصب شده روی مانیتور از زوایای گوناگون چهره فرد را اسکن و آنالیز کرده و به یک الگو در خصوص واکنش های احساسی فرد دست پیدا می کنند. پس از این مرحله با مقایسه تصاویر ثبت شده با تصاویر دیگر آزمودنی ها می توان یک شبکه نظامدار از واکنش های زیستی و اکتسابی افراد خلق کرد.
در روش دوم، تصاویر نه در محیط آزمایشی، بلکه در فضای خارج از آزمایشگاه ثبت می شوند، برای مثال تصاویر افرادی که در حال سوار شدن به واگن مترو هستند، تصاویر افرادی که در حال خرید کردن از فروشگاه ها هستند و. . . به علت اتفاقی بودن با اندکی ضریب خطا همراه هستند، اما از سوی دیگر، این تصاویر به علت تنوع بالا ارزش مطالعاتی قابل توجهی دارند.
حفظ حریم خصوصی چه می شود؟
یکی از مشکلات موجود در اغلب برنامه های پژوهشی، وجود محدودیت در انتخاب کاربران است. بسیاری از افراد تمایل ندارند از چهره و واکنش های آنان بدون اجازه استفاده شود، عده ای دیگر نیز اگرچه در پژوهش های روانشناختی شرکت می کنند، اما با انتشار محتوای پژوهش ها در فضای مجازی یا در دسترس عام قرار گرفتن نتایج مشکل دارند.
این موانع باعث می شود علم تشخیص واکنش های چهره با چالش هایی جدی روبه رو شود. دکتر اکمن در این خصوص می گوید: با وجود اینکه بسیاری از کاربران پیش از حضور در برنامه های مختلف پژوهشی، فرم های رضایت را امضا کرده اند، اما بازهم احتمال شکایت و نارضایتی پس از حضور در این مطالعات وجود دارد.
موانع و محدودیت ها
یکی از موانع موجود در سر راه برنامه های تشخیص احساسات، محدود بودن تعداد نرم افزارهای استاندارد است. موضوع مهم دیگر، عدم هماهنگی برنامه ها در سراسر دنیاست. اما شاید مهم ترین مشکل در حوزه مطالعات چهره شناسی به فرهنگ اقوام و ملل گوناگون بازگردد.
شرکت Affectiva یکی از مشهور ترین شرکت ها در حوزه فعالیت های فناوری محور چهره شناسی است. این شرکت تاکنون موفق به ثبت بیش از 2.4 میلیون فریم واکنش عاطفی در بیش از 80 کشور جهان شده است. با این وجود براساس اظهارات مدیران این شرکت، تنوع بسیار بالای فرهنگی در بین اقوام ملل مختلف باعث می شود قدرت تشخیص واکنش های احساسی افراد نیز به طور کامل تحت تأثیر قرار بگیرد.
این مسئله تا حدی است که گاهی واکنش های افراد مختلف به طور کامل در تضاد هستند. برای مثال نوع واکنش به یک موضوع شاد در آمریکای لاتین با نوع واکنش در کشورهای آسیایی متفاوت است. همین مسئله باعث می شود دستیابی به الگوهای ثابت برای تخمین احساسات افراد بسیار دشوار باشد.
ارتباط با نویسنده: royapakseresht@gmail.com