پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در روزهای اخیر شاهد افت پیاپی شاخص کل بورس و قیمت سهام هستیم. چنانکه در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص کل بورس برای ششمین روز پیاپی منفی بود و به کانال 66‌هزار واحد سقوط کرد. پیش از توافق هسته‌ای، شاخص کل بورس با رشد 15درصدی از 62هزار واحد به نزدیکی 70هزار واحد رسید. بر این اساس، سهامداران انتظار داشتند شاخص بازار رشد کند و با این ذهنیت سرمایه‌های خود را به سوی بورس هدایت کردند اما عواملی مانند عدم تزریق نقدینگی از سوی بانك‌ها و عملی نشدن حمایت دولت از بازار سهام، پیش خور شدن افزایش قیمت‌ها قبل از اعلام توافق هسته‌ای، نزدیك شدن به زمان برگزاری مجامع، تقسیم سود اندك در مجامع و تمایل سهامداران به فروش، در كنار باقی ماندن ابهامات اقتصادی موجود در صنایع بورسی همچون نرخ خوراك شركت‌های پتروشیمی، اخذ بهره مالكانه معادن، نرخ سود سپرده بانكی و همچنین ابهام در قیمت خودرو در كنار بی‌اعتمادی سهامداران به حمایت از بورس موجب وارد شدن بازار به فاز منفی بعد از حصول توافق هسته‌ای شده است. در عین حال براساس توافق مشترک، برای برداشته شدن تحریم‌ها، حداقل شش ماه زمان لازم است تا تاثیر آن بر بازار نمایان شود. همچنین چندین ماه طول می‌کشد تا سرمایه‌هایی که از بازار خارج شده‌ به بازار برگردد.

گروه بانک و خودرو زیر ذره بین حقوقی‌ها

نکته جالب توجه بازار سهام در روز گذشته فعالیت برخی از حقوقی‌ها برای خرید سهام برخی از شرکت‌های پر ارزش بازار بود. این اتفاق بیش از همه در گروه خودرویی انجام گرفت و براساس آن نماد معاملاتی پارس‌خودرو پس از پایان عرضه‌های ممتد سهامداران حقیقی در روزهای گذشته، همزمان با حمایت حقوقی به مدار مثبت بازگشت. در سایر نمادهای معاملاتی این گروه از جمله گروه بهمن، ‌ایران خودرو و زامیاد نیز در روندی متعادل و در دامنه نوسان مثبت قیمت‌ها رقم خورد.

34656899

این در حالی بود که سایپا در نخستین روز بازگشایی نماد معاملاتی خود اگرچه با عرضه‌کنندگان سهام مواجه شد، اما فضای مثبت حاکم بر گروه خودرو باعث شد تا این سهم در دقایق پایانی بازار با میانگین قیمتی مثبت به کار خود پایان دهد. در این گروه پس از پایان اصلاح و افت قیمت‌ها همزمان با بازگشت از مجامع عادی سالانه در هفته گذشته، معامله‌گران بازار سهام قیمت‌های فعلی را بهترین موقعیت برای ورود سهم عنوان می‌کنند. روز گذشته همچنین بازگشایی نمادهای معاملاتی گروه بانکی پس از مجامع عادی سالانه به‌شدت زیر نظر معامله‌گران بازار قرار داشت. با توجه به بی‌اعتمادی شکل گرفته در بازار، این نگرانی برای سهامداران گروه بانکی وجود داشت که بازگشایی نماد معاملاتی این گروه به‌عنوان پیشروترین صنعت این روزهای بازار بتواند افت چشمگیری را برای شاخص بورس رقم زند. چنانکه نماد معاملاتی بانک صادرات با افت حدود 7‌درصدی نسبت به قیمت پایانی قبل از توقف نماد در حالی بازگشایی شد که انتظارها برای بازگشت قیمت این سهم به بالاتر از ارزش اسمی باعث شد تا خریدارانی را در دقایق پایانی بازار برای خود پیدا کند.

در عین حال بیش از 32‌درصد عرضه‌ها در حالی از سوی حقوقی این سهم جمع‌آوری شد که 67‌درصد از خریدارها اشخاص حقیقی بودند. در این گروه بانک اقتصاد نوین نیز پس از بازگشت از مجمع با افت 17‌درصدی قیمت سهم قبل از توقف نماد بازگشایی شد. در این سهم اگرچه حقوقی‌ها اغلب عرضه‌کننده سهام بودند، اما در طرف تقاضا نیز حقوقی‌ها متقاضی خرید اغلب این سهم بودند. روز گذشته گروه لیزینگی‌های بورس نیز با اقبال خریداران اغلب حقوقی بازار مورد توجه قرار گرفت.

با گروه‌های بازار سهام

در گروه محصولات شیمیایی با توجه به خریدهای حقوقی چندین روز گذشته در نماد گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، شاهد رشد 2‌درصدی این سهم بودیم و همچنان شاهد حمایت حقوقی از این نماد هستیم. با معامله 9میلیون سهم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان پرحجم‌ترین نماد گروه بود. در گروه فرآورده‌های نفتی همچنان نمادهای پررنگ گروه متوقف هستند. سرمایه‌گذاری صنعت نفت روز گذشته بازگشایی شد كه در ساعات اولیه روندی نزولی داشت، اما دوباره سوار بر روندی صعودی تا بازه مثبت رشد داشت و با معامله 5.9‌میلیون سهم بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.

هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری صنعت نفت در نظر دارد سرمایه بیش از 122.3‌میلیارد تومانی را از دو محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته به بیش از 187‌میلیارد تومان برساند، یعنی افزایش سرمایه حدود 53‌درصدی. نفت سپاهان برای دومین بار در دو ماه اخیر درباره دریافت چک ناشی از آتش سوزی پالایشگاه شفاف‌سازی کرد و از مجموع دریافت ۳۲.۶‌میلیارد تومان از بیمه پارسیان خبر داد. بنا بر اعلام مدیرعامل پالایشگاه تبریز، به دلیل عدم امکان ثبت افزایش سرمایه 100‌درصدی تا زمان برگزاری مجمع سالانه، دارندگان حق تقدم سودی بابت عملکرد سال مالی گذشته نخواهند گرفت. در گروه سرمایه‌گذاری‌ها معاملات نسبتا متعادل بود و با معامله 23.5‌میلیون سهم، سرمایه‌گذاری سایپا پرحجم‌ترین نماد معاملاتی گروه بود كه با صف خرید نیز معاملات را به پایان رساند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LWcPOeig
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه