تاسیسات ساختمانی یکی از ملزومات خانه را تشکیل میدهد و بدون آنها در دنیای امروزی زندگی تقریبا غیرممکن است. افرادی که در شغل فروش شیرآلات و تاسیسات ساختمانی فعال هستند، ادعا میکنند که شغلشان با وجود مشتریان فراوان، زحمت زیادی هم دارد. به همین دلیل یک روز را با چند فعال این حوزه گذراندیم تا با زیر و بم این کار از نزدیک آشنا شویم.
کسانی که در این شغل فعالیت دارند، برخلاف بسیاری از کاسبان، ساعت 8:30 تا 9 صبح در مغازه حاضر میشوند و فعالیتشان را شروع میکنند. ظاهر همه آنها خصوصا فروشندههای مغازه بسیار آراسته هستند. این افراد از عطر و ادکلنهای روز دنیا برای خوشبو بودن البسه خود استفاده میکنند. فروشندهها به طور معمول زودتر از مدیر فروشگاه در مجموعه حضور دارند و اقدامات اولیه را برای فعالیت فراهم میکنند. این اقدامات اولیه کارهایی مانند باز کردن در مغازه، مرتب کردن میز دریافت و پرداخت و روشن کردن چراغها است.
در ابتدا باید به افرادی که این شغل را بهعنوان کسب درآمد انتخاب کردند یک نکته را یادآور شد و آن این است که فروشگاه شیرآلات ساختمانی سود بسیار خوبی دارد، اما به شرط آنکه محصولات روز بازار جهانی را با قیمت مناسب عرضه کنید. زمانی که مشتری وارد مغازه میشود فروشنده باید به استقبال بازدیدکنندگان برود و از آنها بپرسد که چه مدلی را در ذهن دارند و برای نمایش راهنماییشان کند.
استفاده از لباس فرم
تجربه فروشگاههای موفق این حوزه نشان داده است که شما میتوانید با چند اقدام ساده توجه مشتریان را به کسبوکار خود جلب کنید. در قدم اول تمایز، سعی کنید لباسهای یکدست و همچنین کفشهای یک شکل را برای پرسنل خود تعریف کنید. بهعنوان مثال میتوانید یک پیراهن سفید، به همراه کمربند و کفش مشکی به همراه شلوار پارچهای مشکی و جلیقه مشکی برایشان تهیه کنید تا زمانی که قصد دارند در مغازه فعالیت کنند با یک شکل روبهروی مشتری قرار گیرند. همچنین افرادی که در انبار مشغول کار هستند باید از یک فرم لباس بهرهمند باشند.
ایمنی در انبار بسیار حائز اهمیت است و هرکسی به آن توجه زیادی ندارد. حتما قفسهها و فضاهایی را که برای نگهداری محصولات تعبیه شده بهصورت استاندارد و محکم بسازید تا از خطرات احتمالی جلوگیری به عمل آید.
بعد از خرید مشتری حتما وی را تا درب خروجی همراهی کنید و از او برای خریدی که از شما انجام داده تشکر کنید. نمای مغازه باید طوری باشد که مشتریان را مجذوب خود کند. فروش شیرآلات به تنهایی نمیتواند کار شما را منحصر به فرد کند. در نتیجه حتما باید از روشوییهای زیبا و شیرآلات جدید در بازار برای تزیین فضای داخلی مغازه استفاده کنید. اگر مغازه شما بسیار بزرگ است میتوانید وسایل بهداشتی حمام را نیز به نمایش بگذارید. وسایلی مانند وانهای بزرگ و شکیل به همراه حمامهای شیشهای ایستاده میتواند جلبنظر کند.
نمایندگیهای انحصاری
اگر نماینده انحصاری شرکتی را برعهده دارید از کل فعالیت شرکت و همچنین نوع خدمات آن اطلاعات کافی داشته باشید تا در صورت نیاز مشتری بتوانید به راحتی به آنها پاسخ دهید. نمایندگیهای شرکت به طور معمول بهصورت شراکتی یا بهصورت درصدی فعالیت دارند و از فروش محصول باید درصدی را بهعنوان حق برند به شرکت بپردازند. به این دلیل که شرکت توزیعکننده خود را موظف کرده تا محصولات مورد نظر شما را تامین کند، اما برخی شرکتها این اجازه را میدهند که علاوه بر نمایندگیهای آنها محصولات دیگر را نیز در فروشگاه خود عرضه کنید. در این صورت سعی کنید بیشتر محصولات موجود در بازار را در مغازه موجود داشته باشید. تنها فروش محصولات این حوزه نمیتواند رضایت مشتری را جلب کند. در این میان چند لولهکش و نصاب را هم در مغازه داشته باشید. در این زمینه باید متوجه این موضوع باشید که از افراد خوشقول کمک بگیرید که در زمانی که به مشتری وعده میدهند، خدماتشان را ارائه کنند.
حضور در نمایشگاههای مرتبط
بیشتر محصولات شما در انبار است و تنها یکی از این محصولات برای نمایش به مغازه منتقل میشود، به همین دلیل شاید فضای مغازه اجازه ندهد بتوانید همه محصولات را به مشتریان ارائه دهید. در نتیجه میتوانید با حضور در نمایشگاههای تاسیسات ساختمانی خود را بهصورت گسترده معرفی کنید. بعد از چند مدت فعالیت از تبلیغات خود در رسانهها غافل نشوید.
در اینباره باید از یک مشاوره تبلیغات کمک بگیرید تا زمان و رسانه مناسب را برای شما تعیین و معرفی کند. همچنین از یک طراح برای طرح لوگوی مغازه استفاده کنید و لوگو را در تبلیغات خود مورد استفاده قرار بدهید. عموم مردم لوگو بیشتر از نام و برند یادشان میماند به همین دلیل باید در این زمینه هزینه زیادی بپردازید. البته این هزینه در کوتاهمدت جبران خواهد شد.
سعی کنید محصولاتی را که از رده خارج میشوند با در نظر گرفتن تخفیفهای زیاد به مشتریان عرضه کنید. میتوانید این تخفیفها را نیز برای افرادی که بهصورت عمده از شما خرید میکنند در نظر بگیرید. این خریداران به طور معمول ساختمانسازهایی هستند که در سال حداقل یک یا دو ساختمان را به بازار مسکن عرضه میکنند. تا میتوانید دل این مشتریان را به دست بیاورید تا سودی مداوم و پایدار را نصیب کسبوکار خود کنید.