کلاف اول:
یک سرمایهگذار زیرک و باهوش، کسی است که زمان را جلوتر از بقیه بسنجد و زودتر اقدام کند. به عبارتی وی، همیشه پیش از مردم عادی نیاز را احساس میکند و برای تامین نیاز، برنامه میچیند. بهعنوان مثال، اکنون که حدود دو هفته از پایان فصل تابستان میگذرد، دمای هوا رو به کاهش میرود و کمکم مردم به فکر خرید لباسهای گرم و وسایل گرمایشی میافتند. بنابراین سرمایهگذاری در این زمینه، بهخصوص در مناطقی که زودتر از دیگر استانها سرما را تجربه میکنند، بیشتر به چشم میآید.
شما میتوانید در بسیاری از زمینهها اقدام به سرمایهگذاری کنید. از عرضه پوشاک گرم گرفته تا وسایلی مانند بخاری، شومینه و... . البته این به معنای تمام شدن مهلت کسبوکارهایی که برای فصل گرم طراحی شدهاند نیست، زیرا مناطقی هم هستند که کمتر سرما را تجربه میکنند و خریدوفروش تجهیزات سرمایشی در آنها از رونق نمیافتد. به هر ترتیب، ننه سرما در راه است و سرمایهگذار میطلبد!
اما نکتهای که باید به آن توجه کرد، زمان و مکان سرمایهگذاری و ارتباط آن با نوع محصولی است که قرار است به فروش برسد. بدیهی است مثلا احداث فروشگاهی که در آن یخچالهای مختلف به فروش میرسد در سرزمینهای قطبی، کاری عبث و بیهوده خواهد بود و در مقابل نیز تاسیس فروشگاه عرضهکننده لوازم گرمایشی در مناطقی که در خط استوا قرار دارند، اتلاف سرمایه است. به قول سعدی: هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد!