یکشنبه, ۷ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sun, 28 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
بازار ارز شاید با تعامل به آرامش دست یابد

فرش قرمز بانک مرکزی برای کانون صرافان

8 سال پیش ( 1394/7/18 )
 

بعد از آرام شدن حواشی چند ماه گذشته بین بانک مرکزی و صرافان در رابطه با انطباق صرافی‌ها با دستورالعمل جدید نحوه تأسیس و فعالیت مصوب شورای پول و اعتبار، رئیس کل بانک مرکزی اخیراً میزبان کانون صرافان در میرداماد بود و رسماً از آنها برای کنترل و ایجاد ثبات در بازار ارز دعوت کرد.

به گزارش ایسنا، با وجود تمامی پافشاری که بخش زیادی از صرافان برای بازنگری بانک مرکزی در مصوبه سال گذشته شورای پول و اعتبار داشتند با سررسیدشدن مهلت تعیین شده در مرداد ماه امسال، ظاهراً اتفاق تازه‌ای برای صرافان نیفتاد، هرچند که موضع بانک مرکزی هم «نه» سخت و قاطع به تقاضای صرافان نبود و به‌گونه‌ای اعلام شد که امکان باز شدن راه مذاکرات وجود دارد. حتی رئیس کل بانک مرکزی نیز عنوان کرد که پیگیری موضوع در بخش حقوقی این بانک ادامه دارد. در حالی مصوبه جدید از صرافان می‌خواست که با ارائه ضمانت نامه‌ای معادل 50 درصد سرمایه، سرمایه خود را بسته به محل جغرافیایی محل فعالیت بین 2 تا 4 میلیارد تومان افزایش دهند که شواهد نشان می‌داد تا روزهای آخر مهلت تعیین شده نیز همواره مخالفت صرافان قدیمی ادامه داشت و خواهان ادامه مسیر حرکت خود براساس مصوبه قبلی در رابطه با تأسیس بودند. از این رو اغلب درخواست خود مبنی بر تمدید مجوز با شرایط قبلی را طرح کردند.

اما به هر حال در شرایطی که تغییری در ضمانت نامه رخ نداد و بانک مرکزی هم اعلام کرد صرافانی که در این مسیر حرکت نکرده‌اند جزو صرافان غیر‌مجاز تلقی و با آنها برخورد شده و حتی پلمب نیز پیش‌روی آنها قرار خواهد داشت، در هفته‌های اخیر پیامکی از سوی کانون صرافان برای صرافان عضو کانون ارسال و از آنها دعوت شد با تکمیل پرونده خود، شرایط معرفی به صرافی پارسیان برای دریافت ارزهای تنظیم‌کننده بازار را دریافت کنند. گرچه موضوع به صراحت مورد تأیید بانک مرکزی و بانک پارسیان قرار نگرفت ولی طبق توضیح کانون صرافان قرار بر توزیع گسترده‌تر ارز از سوی صرافی این بانک خصوصی –که پیش‌تر هم در این باره اقدام می‌کرد- شد و صرافان معرفی شده می‌توانستند با شرکت در مزایده‌ای که صرافی پارسیان در خارج از این صرافی برگزار می‌کرد از حداقل 50 هزار دلار با قیمتی که گاهی تا 30 یا 40 تومان کمتر هم می‌رسد برخوردار شده و توزیع‌کننده ارز در بازار و به‌نوعی کمک‌کننده بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز باشند.

آمادگی رئیس کل برای همکاری بیشتر با کانون

این در حالی است که روز گذشته بعد از مدت‌ها وعده نشست رئیس کل بانک مرکزی با صرافان- البته تعدادی از صرافان کانون - محقق شد و سیف در این گردهمایی از کانون صرافان رسماً برای ایجاد ثبات در بازار ارز دعوت کرد و به آنها گفت که کانون باید خودکنترلی را در بازار ارز تقویت کند تا شاهد بهبود شرایط بازار و اقتصاد کلان باشیم چرا که کانون صرافان می‌تواند در صحنه بازار ارز، آرامش و تعادل ایجاد کند.

وی که معتقد است در گذشــته از ظرفیــت‌های صرافان در آرامش بخشی به اقتصاد کشور آن گونه که باید و شاید استفاده نشده است در این دیدار گفت: از آنجا که یکی از لوازم این نقش‌آفرینی برگزاری انتخابات شفاف برای انتخاب اعضای هیأت رئیسه این نهاد بود، بخش نظارت بانک مرکزی در این دوره از انتخابات نظارت‌های لازم را انجام داد تا این فرآیند در نهایت سلامت و صحت برگزار شود و با انتخاب افراد واجد شرایط، سیاست خودکنترلی که یکی از شیوه‌های معمول در این‌گونه نهادهای حرفه‌ای است، امکان اجرا پیدا کند.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه بانک مرکزی علاقه‌مند است با همکاری کانون صرافان در بازار ارز، ثبات و آرامش ایجاد کند، تصریح کرد: باید با تمام توان درصدد ایجاد آرامش در این بازار باشیم تا امکان سوء‌استفاده سوداگران از بازار ارز سلب شود. در چنین فضایی قطعاً زمینه پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد و بازار برای فعالان اقتصادی فراهم خواهدشد.

وی با تأکید بر ضرورت انطباق عملکرد صرافی‌ها با مجموعه مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی بانک‌مرکزی گفت که کانون صرافان ایرانیان باید به سلامت و صحت معاملات ارز کمک کند و با ارائه مشورت‌های کارشناسی به بانک‌مرکزی، زمینه فعالیت باثبات و آرام را برای فعالان این بازار فراهم آورد.

کانون، بازوی بانک مرکزی شد

اما درحالی‌که بارها اعضای کانون صرافان و حتی افراد مرتبط از استقلال خود از بانک مرکزی سخن گفته و مدعی شده‌اند که تحرکات کاملاً مستقلی دارند کانون صرافان، در حضور رئیس کل بانک مرکزی خود را بازوی این بانک معرفی کرده‌اند. سعید مجتهدی، رئیس شورای عالی نظارت کانون صرافان نیز در این نشست با تأکید بر عزم جدی اعضای جدید در همکاری هرچه بیشتر با بانک مرکزی در خدمت‌رسانی به مردم با اجرای دقیق ضوابط ابلاغی گفت: ما خود را بازوی اجرایی سیاست‌های بانک مرکزی می‌دانیم و نهایت تلاش کانون صرافان ایرانیان در این زمینه نیز اجرایی کردن ضوابط قانونی است. وی همچنین خواستار فراهم شدن زمینه همکاری صرافی‌های مجاز در تشکیل بورس ارز شد. عبدالامیر بیت لفطه، دبیرکل کانون صرافان نیز پیشنهاد داد: نظارت بر عملکرد صرافی‌ها در بازار از جانب کانون صرافان با حمایت بانک مرکزی می‌تواند در انضباط بخشی با بازار نقش مؤثری داشته باشد.

به گفته وی، اگر نظارت توسط کانون به‌صورت فنی و حرفه‌ای در چارچوب نظارت عالی بانک مرکزی اجرا شود، به ایجاد آرامش در بازار کمک شایانی خواهد کرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/f015stCA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه