پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در آخرین روز از معاملات بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته نماد معاملاتی بانک تجارت بعد ازشش ماه و ۱۴ روز توقف، بازگشایی شد.دو هفته قبل تر نیز نماد بانک ملت بازگشایی شد.این مهم در حالی اتفاق افتاد که سهامداران حقیقی دو بانک ملت و تجارت بعد از ماه ها بلوکه شدن سرمایه شان با ضررهای بسیاری مواجه شدند.سهامداران بانک صادرات نیز منتظر شرایط مشابهی هستند.توقف بیش از شش ماه این نمادها به اصل نقدشوندگی در بورس تهران صدمات جدی وارد آورده و به جو بی اعتمادی در بازار سهام دامن زده است.

بدین ترتیب به زودی با بازگشایی نماد بانک صادرات سهامداران این بانک شاهد شرایط جدیدی در قیمت پایانی سهام شان خواهند بود.این نماد نیز از اواخر تیر ماه سال جاری متوقف و سرمایه سهامداران آن بلوکه شده است و این یعنی اصل نقد  شوندگی معنی خود را در بورس تهران از دست داده است و در نهایت باعث خروج نقدینگی از بازار سهام خواهد شد.با این حال در بین صنایع مختلف حاضر در بازار سهام تنها صنایع و گروه هایی چون معدنی نظیر روی، سرب، مس، سنگ آهن و زغال سنگ و نمادهای گروه های فولادی و پتروشیمی از شرایط مساعدی برخوردارند.

افت 0.8 درصدی شاخص کل

در پایان معاملات هفته منتهی به 13 بهمن ماه 95، شاخص کل بورس تهران با 0.8 درصد به کار خود پایان داد.در ابتدای معاملات هفته ای که گذشت شاخص کل بورس تهران (TEDPIX)   به رقم 77 هزار و 714 واحد رسید و در آخرین روز معاملاتی با عدد 77 هزار و 975 واحد به کار خود پایان داد.

در هفته گذشته شاخص بازار اول نیز با 0.9 درصد و شاخص بازار دوم با 0.7درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.در پنج روز کاری هفته گذشته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 9477 میلیارد ریال بالغ شد که افزایش 9 درصدی را نشان می دهد.اطلاعات دریافتی از بورس اوراق بهادار تهران نشان می دهد طی هفته ای که گذشت تعداد 5757 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 335 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 31 درصد و 33 درصد افزایش را تجربه کرد.

همچنین تعداد یک میلیون برگه اوراق بدهی به ارزش 993 میلیارد ریال معامله شد که 59 درصد کاهش را نشان می دهد.این درحالی است که تعداد 37 میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 387 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 87 درصد و 94 درصد افزایش همراه شد.

رشد 12 واحدی شاخص کل فرابورس

شاخص کل فرابورس ایران در روز انتهای هفته گذشته در ارتفاع 849 واحدی قرار گرفت و در مقایسه با آخرین روز هفته قبل تر از آن با 12 واحد افزایش مواجه شد.در هفته معاملاتی منتهی به 15 بهمن ماه، شاهد دست به دست شدن 895 میلیون ورقه به ارزش 8 هزار و 16 میلیارد ریال در 116 هزار نوبت دادوستد در بازارهای شش گانه فرابورس بودیم؛ به گونه ای که ارزش و حجم این معاملات به ترتیب با یک درصد افزایش و  18 درصد کاهش همراه شدند.

مقایسه بازار سهام با مجموع بازارهای فرابورس ایران نشان می دهد 97 درصد از حجم و 34 درصدی از ارزش کل معاملات فرابورس در اختیار بازار سهام بوده است.حجم و ارزش بازار اول نسبت به هفته پیش نیز، حدود 19 درصد افزایش یافته و در مقابل بازار دوم به ترتیب 30 و 24 درصد افت حجم و ارزش را به خود دید.

رشد چشمگیر ارزش معاملات بازار SME

رصد نقل و انتقال های صورت گرفته در بازار شرکت های کوچک و متوسط نیز حاکی از رشد 113 درصدی ارزش و  95   درصدی حجم معاملات این بازار در مقایسه با هفته معاملاتی منتهی به 8 بهمن ماه است و در 5 روز معاملاتی این هفته، 3 هزار ورقه به ارزش 16 میلیارد ریال توسط سرمایه گذاران حقوقی و نهادی در بازار SME دست به دست شده است.

اوراق بدهی، صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) و اوراق تسهیلات مسکن به ترتیب حدود 5 هزار، 222 و 263 میلیارد ریال از ارزش معاملات بازار ابزارهای نوین مالی را در اختیار داشتند و ارزش ETFها نسبت به هفته قبل با رشد 40 درصدی مواجه شد.

به این ترتیب بازار ابزارهای نوین مالی در مجموع میزبان دادوستد 22 میلیون ورقه به ارزش بیش از 5 هزار میلیارد ریال در 24 هزار دفعه معاملاتی بود.همچنین در تاریخ 10 بهمن ماه شاهد گشایش نماد اسناد خزانه کوتاه مدت که تاریخ سررسید آنها نوزدهم همین ماه است، بودیم.علاوه بر این عرضه اولیه اسناد خزانه در نماد «اخزا111» نیز در همین تاریخ در بازار ابزارهای نوین مالی انجام شد.

سهم 42 درصدی بازار دوم از ارزش معاملات

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، بازار دوم با سهم 42 درصدی، بیشترین ارزش را در میان بازارهای فرابورس ایران به خود اختصاص داد و بازار پایه، اوراق بدهی و بازار اول به ترتیب 26، 20 و 9 درصد در رده های بعدی ایستادند.

در هفته ای که پشت سر گذاشتیم، رصد ارزش معاملات خرد بازار سهام (شامل بازارهای اول، دوم، پایه و SME) به تفکیک گروه های صنعت، نشانگر سهم 21 درصدی پیمانكاری صنعتی از ارزش کل معاملات است و در ادامه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شكر، ساخت محصولات فلزی، سرمایه گذاری ها، انبوه سازی، املاک و مستغلات و محصولات شیمیایی در رده های دوم تا ششم قرار گرفته اند.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5tZCoEye
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه