عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: دلیل فراخوان نشدن خودروهای معیوب، انحصاری بودن بازار خودروی ایران است.
ابوالفضل خلخالی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: از نظر استانداردهای جهانی، نبود فرهنگ فراخوان خودروهای معیوب یک نقص و اشکال بزرگ در فرآیند فعالیت یک خودروساز است.
وی با بیان اینکه متأسفانه در ایران به دلیل انحصاری بودن بازار، نظر مشتری برای تولید و واردکنندگان خودرو اهمیتی ندارد، خاطرنشان کرد: صنایع خودروسازی در ایران حتی در شرایط رکود بازار نیز محصولات شان را پیش فروش می کنند، بنابراین نیازی به جلب نظر مشتری ندارند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: از آن گذشته صنایع بزرگ خودروسازی در ایران با حمایت های دولتی سرپا هستند و به همین دلیل موضوعی همچون رضایت مشتری اهمیت درجه چندم برای آنها دارد.
وی افزود: البته غیر از نبود فرهنگ فراخوان خودروهای معیوب در خودروسازان داخلی، اشکال بزرگ تری در روند فعالیت این شرکت ها وجود دارد که همان وجود نقص فنی در برخی خودروهای صفرکیلومتر تولیدی است.
خلخالی با بیان اینکه هزینه های تولید خودرو در ایران به دلایل مختلف بالا است، تصریح کرد: شرکت های بزرگ خودروسازی در سال های اخیر با زیان فعالیت کرده اند و به همین دلیل نتوانسته اند سرمایه گذاری لازم را در حوزه خدمات پس از فروش و موضوعاتی همچون فراخوان انجام دهند.
وی ادامه داد: گذشته از خودروسازان، شرکت های واردکننده خودرو نیز معمولاً از فراخوان خودروهای معیوب خودداری می کنند که دلیل این موضوع نیز وجود نقص و ابهام در سازوکار ارتباط این شرکت ها با خودروسازان خارجی است. عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: سازوکار ارتباط واردکنندگان خودرو با خودروسازان خارجی شفاف و کامل نیست، زیرا اگر این ارتباط درست و کامل بود این شرکت ها مجبور می شدند هنگام فراخوان جهانی خودروسازان بین المللی، در ایران نیز این فراخوان را انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: بازار خودروهای وارداتی در ایران در حدی غیر شفاف است که دقیقا مشخص نیست کدام شرکت ها نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی را اخذ کرده و کدام شرکت ها واردکننده غیر رسمی اند و اساساً هر کدام چه وظایفی در برابر مشتریان بر عهده دارند.