پنجشنبه, ۴ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

عوامل تاثیرگذار بر گروه پالایشگاهی

8 سال پیش ( 1394/6/31 )
پدیدآورنده : گیوکی  

گروه‌های پالایشی از جمله صنایع مرتبط با نفت هستند. صنعت پالایشگاهی از یک طرف در بخش پایین‌دستی صنعت نفت قرار می‌گیرد و از طرف دیگر محصولات ناشی از تقطیر این صنعت به‌عنوان خوراك سایر صنایع بالادست و پایین‌دست کاربرد دارد. در حال حاضر شش شرکت پالایشگاهی در بورس و فرا‌بورس مورد پذیرش قرار گرفته‌اند که تقریبا 11 درصد از ارزش بازار را تشکیل می‌دهند.

با توجه به توضیحات ذکر شده درخصوص ماهیت این صنعت در میان عوامل تاثیر‌گذار بر بازار سرمایه، تعدادی از عوامل بر سود‌آوری و زیان صنعت پالایشی تاثیر قابل توجهی دارند. عواملی همچون تغییرات نرخ ارز: شرکت‌های صنایع پالایشی برمبنای دلار مبادلاتی فروش و مواد اولیه خود را تسعیر می‌کنند در نتیجه افزایش نرخ ارز موجب افزایش سود ریالی شرکت‌ها در این صنعت خواهد شد. اما مهم‌ترین عامل تاثیر‌گذار بر قیمت محصولات این شرکت‌ها قیمت نفت‌خام است. قیمت نفت‌خام از طرفی بر قیمت محصولات تاثیر می‌گذارد و از طرف دیگر بر بهای تمام شده مواد اولیه شرکت. شایان ذکر است علاوه بر توقف طولانی‌مدت نمادهای این گروه برخی از ابهامات نیز مزید بر علت شده تا سود‌آوری سهامداران را در این گروه با نوسانات گوناگونی مواجه سازد.

2425341412424313142452452452

از جمله این ابهامات عدم شفافیت در نرخ خوراک، نحوه قیمت‌گذاری محصولات و در نهایت بحث کیفی‌سازی است که موجب شده‌اند تا این صنعت در زمره صنایع پرابهام بازار قرار گیرد. از طرفی اگراین ابهامات در صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها باقی بماند، سودآوری این مجموعه‌ها همچنان دستخوش نوسان خواهد بود. مضاف بر آنکه اثر این ابهامات بر سود هر سهم در بیشتر موارد تاثیر قابل توجهی دارد. در شرایط کنونی با توجه به دلایل و بررسی‌های ذکر شده، کاهش قیمت نفت در منطقه و همچنین ابلاغ قیمت‌ها برخلاف انتظارات پالایشی‌ها و در نهایت بی‌اعتمادی سهامداران موجب ریزش سودآوری و افزایش‌ روزافزون تقاضای فروش سهام شرکت‌های این گروه شده است.

در بررسی روند نمادها در هفته جاری شایان ذکر است که نمادهای گروه روند منفی در پیش گرفته و اکثرا در آستانه منفی معامله شدند به‌طوری‌که در نخستین روز معاملاتی این هفته تنها ونفت معاملات نسبتا مثبتی داشت و در سایر نمادهای گروه همچنان شاهد کاهش قیمت بودیم. تا جایی که شبندر بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشت. طی معاملات هفته نیز نمادهای این گروه همچنان با ریزش قیمت‌ها مواجه بود. شبندر نیز که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشته بود دارای صف فروش شد. شپنا که با دادوستد بیش از 40 میلیون سهم پرحجم‌ترین نماد گروه بود شاهد بلوک 35 میلیونی بین دو سهامدار حقوقی بود.

نماد شاوان نیز که پس از برگزاری مجمع عادی سالانه آماده بازگشایی بود، اما باوجود اعلام بازگشایی معامله، کشف قیمت نشد. در نهایت تاثیر شرایط نامناسب بنیادی شرکت‌ها و عدم دستیابی به فروش و مفروضات بودجه در صورت‌های مالی آینده شرکت‌ها به نمایش خواهد آمد که در صورت عدم بهبود قیمت نفت می‌تواند منجر به تعدیل منفی نمادهای این صنعت شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1DIB4FOS
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه