معاون ساخت و توسعه بزرگراهها با اشاره به اینکه رشد جادهها نسبت به رشد خودروها یکدهم است، گفت: برای توسعه ساخت راهها باید عوارض بر عبور جاده و سوخت دریافت شود.
به گزارش مهر، خیرالله خادمی با بیان اینکه حملونقل ریلی فعلا در کشور توجیه حمل بار ندارد، گفت: به همین دلیل اغلب مسافرتها در کشور توسط حملونقل جادهای انجام میشود و فقط حدود ۱۰درصد را حملونقل ریلی انجام میدهد.
خادمی، بررسی ترافیک، ترانزیت و تقاضا در محورهای مختلف مواصلاتی کشور را از موضوعات مورد بررسی دانست و افزود: اولویتهای کریدورهای ترافیکی را بررسی کردیم و نشان داد که ۷۵درصد ترافیک کشور روی ۳۵هزار کیلومتر از جادهها است که این جادهها باید بزرگراه و آزادراه باشند.
وی با اشاره به اینکه گلوگاههایی داریم که لازم است بهزودی رفع شود، گفت: ۱۰ کریدور اصلی در شبکه حملونقل کشور تعریف شده که ۷۵درصد از ترافیک در آنها جریان دارد و برنامه داریم تا ظرفیت، ایمنی و خدمات آنها را افزایش دهیم.
معاون ساخت و توسعه بزرگراهها با بیان اینکه این ۱۰ کریدور در حال حاضر مصوب شده است، افزود: در بودجه امسال ۲ کریدور شماره ۱ و ۱۰ ردیف اعتباری گرفتهاند که امیدواریم با جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی ارتقای وضعیت داشته باشیم. خادمی ادامه داد: کریدور شماره۱ از بندر گواتر به بندر خرمشهر و عراق متصل میشود که توسعه نوار ساحلی دریای عمان و خلیجفارس را فراهم میکند.
وی با بیان اینکه باید زیرساختهای حملونقل در این کریدور ۱۷۰۰ کیلومتری تامین شود، افزود: البته بخشهایی از مسیر تکمیل شدهاند، بهعنوان مثال از بندرعباس تا عسلویه ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه یا از عسلویه تا بوشهر ۱۰۰کیلومتر بزرگراه اجرا شده است. معاون ساخت و توسعه بزرگراهها ادامه داد: از بوشهر تا گناوه و بندر دیلم هم پروژه فعال است و ۷۰کیلومتر از مسیر باقی مانده است، ضمن اینکه از دیلم به آبادان متصل میشود. همچنین کریدور شماره ۱۰ از مرز بازرگان به بندر امام خمینی(ره) میرسد که از آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، لرستان و کرمانشاه عبور میکند.
خادمی با اشاره به اینکه ترانزیت غرب کشور از این کریدور استفاده خواهد کرد، اظهار داشت: کریدور اصلی شمال- جنوب کشور از بندرعباس شروع شده و به یزد، تهران و شمال کشور میرسد که در حال حاضر از بندرعباس تا تهران بهصورت بزرگراه و آزادراه جاده موجود است، اما از تهران به شمال گلوگاههایی داریم.
وی با بیان اینکه پروژههای آماده سرمایهگذاری را در قالب بسته به سرمایهگذاران داخلی و خارجی معرفی کردهایم، گفت: باید در ازای دریافت پول، ایمنی، راه و آسایش بیشتری را در جادهها فراهم کنیم.