برخی از شیوههای نگارشی صدها سال است که هیچ تغییری نکردهاند و در حال حاضر به خاطر استفاده مداوم از آنها در چشم ما عادی شدهاند. میلیونها کتاب، روزنامه و وبسایت در سراسر جهان از این شیوههای نگارشی استفاده میکنند و ما به دلیل مشغلهای که داریم کمتر فرصت میکنیم تا به شیوههای نگارشی توجه کنیم.
شیوههای نگارشی در دهههای 50، 60 و 70 میلادی
شیوههای نگارشی رایج میتوانستند هویت بصری خاصی را به یک برند ببخشند. برخی فونتها بهگونهای طراحی شدهاند که هنگام استفاده برندها از آنها در نام و لوگوی خود، فورا توجه ما را به خود جلب میکنند.تشخیص این شیوههای نگارشی میتوانند کاملاً غریزی بوده و هنگام استفاده سایر برندها از آنها نیز موجب جلب توجه شوند.
ایده
به جرات میتوان گفت که شرکت کوکاکولا از قابل تشخیصترین شیوه نگارش در لوگوی خود استفاده میکند. پیچ و خم زیبای به کار رفته در عبارت کوکاکولا تشخیص این برند را در سراسر جهان و حتی زمانیکه به زبانی غیراز انگلیسی مانند عربی یا روسی نوشته میشود بسیار آسان میکند. سایر لوگوهای قدیمی که با استفاده از شیوههای نگارشی خاصی ایجاد شدهاند نظیر Virgin، به شکل خاصی مرتب و منظم است و از زمان طراحی آن توسط دفتردار شرکت کوکا کولا یعنی فرانک میسن رابینسون با استفاده از دستخط اسپنسری تغییر چندانی در آن ایجاد نشده است.
دستخط اسپنسری داستان مخصوص به خود را دارد، چرا که این آقای اسپنسر بود که تصمیم گرفت به دستخط آمریکاییها هویت ببخشد چرا که معتقد بود دستخط مورد استفاده آمریکاییها از کمبود هویت برند رنج میبرد. با توجه به رنگ قرمز استفاده شده در لوگوی کوکاکولا و طراحی غریزی و آشنای بطری آن، نحوه نگارش نام کوکاکولا برای سالهای طولانی بهعنوان آشناترین و قابل تشخیصترین شیوه نگارش در جهان شناخته شده است.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
• میزان جذابیت نام شرکت شما چقدر است؟ شما میتوانید با استفاده از فونتهای موجود نام شرکتتان را به لوگوی آن اضافه کنید، یا اینکه وظیفه طراحی آن را به طراحان معتبر بسپارید.
• فونتها عموما با استفاده از قانون حمایت از مالکیت معنوی (کپی رایت) محافظت میشوند، بنابراین جهت استفاده از آنها در لوگوی خود نیازمند کسب مجوزهای لازم از مالکان این فونتها هستید. همچنین شما میتوانید فونت مورد نظر خود را طراحی کرده و حقوق آن را در اختیار بگیرید.
• از طرحی استفاده کنید که در هماهنگی کامل با شخصیت برند شما باشد. بهعنوان مثال یک شرکت حقوقی هرگز از فونت مورد استفاده رستورانهای بین راهی برای نوشتن نام خود استفاده نمیکند، مگر آنکه منظور خاصی از این کار داشته باشد.