هر کدام از ما شاید هر روز عكسهای جدیدی را بگیریم، اما ایدهای برای كار با آنها به ذهنمان نمیرسد. چه اتفاقی رخ میداد اگر عكسهای شما به یك دلیل خوب یعنی كمك كردن به سازمانهای خیریه سرتاسر جهان اهدا میشد؟ سلطه موبایل به ما اجازه میدهد تا خود را از طریق تصاویر بیان كنیم. به این ترتیب تلاش ما همیشه در راستای عكسبرداری بیعیب و نقص و با وسواس فراوان خواهد بود. سوژه ما خواه غذا، طبیعت، حیوانات، اماكن یا دوستانمان باشد، همیشه بهانه خوبی برای گرفتن یك عكس دیگر داریم. بر همین اساس شبكه اجتماعی مخصوص اشتراكگذاری عكس Flickr حتی یك دلیل بهتر از این را پیدا كرده كه این بار هدفی بزرگتر را دنبال میکند.
« Pic Aid » كه توسط Flickr به وجود آمده است، راهی به منظور رشد آگاهی اجتماعی ما در مسیری به شمار میرود كه از روال زندگی روزمره ما دور نیست. شما لازم نیست كاری بهجز فعالیتهای همیشگی خود انجام دهید بلكه فقط با فشار دادن یك دكمه كوچك حین آپلود كردن عكسهایتان در Flickr، Pic Aid فعال میشود.
Pic Aid چگونه كار میكند؟
پس از گرفتن یك عكس و تمایل برای آپلود كردن آن روی Flickr، شاید شما بخواهید تا امكان خرید این عكس را به وجود بیاورید. سود حاصل از انجام این كار به سازمانهای خیریه بزرگ در سرتاسر جهان اهدا میشود. بنابراین قبل از آپلود كردن عكس خود، شما دكمه Pic Aid را فعال میكنید. در ادامه با انتخاب سازمان خیریهای كه قصد كمك به آن را دارید (مانند یونیسف، سازمان عفو بینالملل و بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر حیوانات PETA)، حالا دیگر عكستان از طریق Flickr به مبلغ فقط 1 دلار در معرض فروش گذاشته شده است.
با هر بار خرید عكستان، شما یك ایمیل اطلاعدهنده را دریافت میكنید كه به شما از اهدای فقط 1 دلار به سازمان خیریه منتخب خود خبر میدهد. در ضمن از شما به خاطر مشاركتتان تشكر خواهد شد. سپس پیشنهاد به اشتراكگذاری رفتار خوبتان روی آن دسته از شبكههای اجتماعی كه عضو آنها هستید، بهعنوان راهی برای تشویق افراد بیشتر به كمك رسانی در راستای نیل به یك هدف بزرگ داده میشود.
به این ترتیب، كاربران احساس میكنند كه بخشی از یك جنبش اجتماعی بزرگتر هستند كه به مساعدت برای مبارزه با فقر، محافظت از پانداها، نجات یك جنگل انبوه یا كمك به بچههای نیازمند میپردازد. در دورانی كه رسانههای اجتماعی شاید توجه ما را به سوی خودشیفتگانی معطوف كنند كه همچنان به شمردن لایكها بهعنوان راهی برای تایید جامعه ادامه میدهند، Pic Aid این نكته را به شما یادآوری میكند كه مسائل مهمتری خارج از دنیای شما در شبكههای اجتماعی وجود دارد كه در صورت مشاركت همه افراد در این مسیر، سریعتر حل میشوند.
Flickr با انجام این كار یك نوع خدمات جالب را به وجود آورده است كه شما را نسبت به استفاده پایدار از این پلتفرم محبوب و همچنین در عین حال، كمك به یك سازمان خیریه با انجام یك كار خوب تشویق میكند. مسئولان این شبكه اجتماعی به مدیریت حفظ (یا حتی افزایش) سطح علاقهمندی خود میپردازند و در همین حین دست به نمایش طرف دیگر ماجرا، یعنی آگاهی اجتماعی، خواهند زد. برای كاربران نیز، آماتور یا حرفهای بودن شما بهعنوان یك عكاس، جلوی آپلود كردن مداوم عكسهایتان در Flickr را نمیگیرد. در ادامه شما حتی احساس میكنید كه بخشی از یك کار بزرگ هستید كه همیشه موفق به لمس پاداش كارتان به نوبه خود میشوید.
دستاندركاران
مدرسه تبلیغاتی: Miami Ad School
مدیر هنری: خواكین آلوارز لیمون
نویسنده: سوهام چاترجی
صدای راوی: سارا هولمز