پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در پی خوش‌بینی معامله‌گران بازار سهام به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای و نیز رفع تحریم‌ها، شاخص کل بورس رشد چشمگیری داشت و با ثبت رشد ۱۵۴۸ واحدی بر ارتفاع ۶۹ هزار واحد ایستاد. بورس اوراق بهادار تهران با ثبت رکوردهای جدید در آستانه پایان ضرب‌الاجل تعیین شده هسته‌ای به استقبال توافق هسته‌ای رفت. بر این اساس خوش‌بینی سهامداران نسبت به حصول توافق موجب تشکیل صف‌های طویل در مقابل اکثر سهم‌های بازار شد تا سهامداران بتوانند بعد از حصول توافق و لغو تحریم‌ها، ضررهای سال‌های گذشته خود را جبران کنند. در معامله‌های روز گذشته اکثر شرکت‌های خودرویی و بانکی و پالایشگاهی از بیشترین تمایل سهامداران به خرید برخوردار شدند.

در بین این گروه‌ها صنعت بانکداری با خریدهای پرحجم‌ سهام از سوی خریداران اغلب حقیقی روبه‌رو بود. روند مثبت بورس و رکوردشکنی جدید شاخص در حالی صورت گرفت که در معاملات روز گذشته باز هم حقوقی‌های اقدام به فروش سهم کردند. چنان‌که با وجود علاقه خریداران برای خریداری سهام اما نقدشوندگی بازار سهام با پاسخگویی مناسب به تقاضا به‌خوبی مشهود بود. نکته‌ای که این روزها سهامداران بورسی نباید از آن غافل شوند اینکه به غیر‌از تحریم، مواردی چون مطالبات معوق بانک‌ها، جرایم و اضافه برداشت‌ها در بانک‌ها و رکود سبب شده است که بنگاه‌های تولیدی نتوانند محصولات خود را به‌موقع به فروش برسانند که این امر روی بازار سهام تاثیر گذاشته است و برای رفع آن نیاز به زمان بیشتری است.

رونق در معاملات فرابورس

با افزایش 22‌واحدی شاخص فرابورس در روز دوشنبه، بالغ بر یک هزار و 6‌میلیارد ریال معامله در فرابورس ایران انجام شد. در پایان معاملات 22‌تیر‌ماه، 296‌میلیون و 930‌هزار ورقه بهادار در 35‌هزار و 735‌نوبت دست‌به‌دست شد و ارزش آن به یک‌هزار و 6‌میلیارد و 590‌میلیون ریال رسید. گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با معامله 64‌میلیون و 190‌هزار سهم به ارزش 118‌میلیارد و 850‌میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته را به خود اختصاص داد و آیفکس به 822.29‌واحد رسید و سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون، هلدینگ خاورمیانه و پالایش نفت تهران بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشتند. در جریان معاملات روز گذشته، بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام شرکت‌های پالایش نفت شیراز، زرین معدن آسیا و سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان بود و در سوی دیگر بازار هم شرکت‌های معادن مس، پتروشیمی لاوان و حق‌تقدم ســرمـایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب با بیشترین کاهش قیمت سهام مواجه شدند.

عرضه‌های حقوقی در گروه بانک

در گروه بانک و موسسات اعتباری معاملات مثبت آغاز شد و در اواسط بازار اكثر نمادها تا بازه نزدیك سقف قیمت رشد كردند اما با عرضه‌های پرحجم حقوقی شاهد افت نسبی در گروه بودیم. بانک کارآفرین تنها نماد منفی گروه در پایان معاملات بود و با معامله 186.6‌میلیون سهم، بانک صادرات ایران پرحجم‌ترین نماد گروه بود. در گروه خودرو و ساخت قطعات با توجه به خبرهای مثبت از مذاكرات و همسو با روند بازار، معاملات نیز مثبت انجام گرفت. زامیاد و ایران‌خودرو تا بازه منفی نزول كردند كه دلیل آن توقف این نمادها در پایان معاملات بود

و با توجه به جو مثبت حاكم بر بازار بورس، سرمایه‌گذاران سعی در دوری از نمادهای متوقف و به جای آن حركت با سهم‌های باز در بازار دارند. با معامله 62.6‌میلیون سهم ایران‌خودرو پرحجم‌ترین نماد گروه بود. معاملات گروه سرمایه‌گذاری تماما در بازه مثبت انجام گرفت و بسیاری از نمادها در حوالی سقف قیمت معامله شدند. سرمایه‌گذاری خوارزمی روز گذشته نیز از اوایل بازار باصف خرید همراه شد و با معامله 82.5‌میلیون سهم پرحجم‌ترین نماد گروه بود. در گروه فرآورده‌های نفتی معاملات اكثر نمادها مثبت انجام گرفت. پالایش نفت لاوان و نفت پارس تنها نمادهای منفی گروه در پایان معاملات بودند.

صف خرید پالایش نفت لاوان که در روزهای گذشته عرضه شد روز گذشته بدون توجه به جو مثبت بازار معاملات را با صف فروش به پایان رساند. پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس و سرمایه‌گذاری صنعت نفت معاملات را با صف خرید به پایان رساندند و با معامله 12‌میلیون سهم، پالایش نفت بندرعباس پرحجم‌ترین نماد گروه بود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/osU0nYCv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه