پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

وزیر امور خارجه گفت: چه به برجام نمره 5 بدهیم چه 95، باید بیشترین استفاده را از آن انجام دهیم و این مانع نمی شود از اینکه همواره حواس مان باشد که آمریکایی ها بدعهد بوده و هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد ظریف در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در مسیر پرواز به تهران از سفر قزاقستان افزود: اگر بخواهیم به برجام نمره بدهیم، حتما با توجه به ظرف زمانی و شرایط بین المللی نمره بسیار خوبی می گیرد، اما اگر بخواهیم به نحوه اجرای آمریکایی ها نمره بدهیم احتمالا نمره پایین می گیرد.

برجام باید هم در ظرف زمانی خودش بررسی و ارزیابی شود و هم در واقعیت جهانی که به تصویب رسید و از بعد دیگر نیز برجام را باید از منظر نحوه اجرای توافق ارزیابی کرد. از نظر زمانی، مذاکرات مرتبط با برجام برای توافق اولیه در دولت یازدهم زمانی آغاز شد که هر چند ماه یک بار تحریم جدیدی علیه کشورمان در کنگره آمریکا تصویب می شد و معروف بود که نتانیاهو به واشنگتن سفر نمی کند، مگر اینکه با یک تحریم جدید بازگردد.

او گفت: مذاکرات مربوط به برجام زمانی آغاز شد که کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را تصویب کرده و منتظر رفتنش به سنا بودند که براساس آن فروش نفت کشورمان در کمتر از یک سال به صفر برسد. آمریکایی ها در یک بازه زمانی یک و نیم ساله توانسته بودند فروش نفت کشورمان را از بیش از 2.5میلیون بشکه در روز به کمتر از روزانه یک میلیون بشکه برسانند. با این قلدری و فشارهایی که آمریکایی ها بر کشور ما می آوردند می توانستند در مدت کوتاهی فروش نفت کشورمان را به صفر برسانند.

ظریف افزود: مذاکرات منتج به برجام زمانی آغاز شد که براساس همین قانون کنگره، رئیس جمهوری آمریکا دیگر حتی اجازه نمی یافت که مقررات را تعلیق کند. آن زمان اگر لایحه ای که در مجلس نمایندگان این کشور با رأی بسیار بالا تصویب شد به سنا هم رفته بود و به امضای اوباما می رسید، تقریبا در هیچ زمانی هیچ یک از تحریم های این کشور نمی توانست تعلیق شود زیرا تعلیقش نیازمند رأی دو سوم اعضای کنگره بود.

رئیس هیأت مذاکراتی ایران گفت: برجام زمانی تصویب شد که شش قطعنامه لازم الاجرای شورای امنیت تحت فصل هفتم تلاش می کرد ایران را از حق خودش برای بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته ای محروم کند؛ البته حق ما ربطی به قطعنامه شورای امنیت ندارد اما بالاخره این شورا می گفت ایران اجازه ندارد از این حق استفاده کند. فراتر از این، در حوزه موشکی حتی به کشورها اجازه می داد که برای جلوگیری از دستیابی ایران به فناوری موشکی که هیچ ربطی به آن کشورها ندارد، حتی وارد اقدام نظامی شوند.

وی با بیان اینکه بنابراین اگر می خواهیم برجام را ارزیابی کنیم باید آن را در این ظرف زمانی در نظر بگیریم، افزود: زمانی که مذاکرات منتج به برجام آغاز شد در شرایطی نبودیم که از نظر بین المللی مساعد باشد. از نظر شرایط جهانی، زمانی مذاکرات را آغاز کردیم که کشورمان در یک طرف ماجرا و شش قدرت بزرگ دنیا در طرف دیگر متکی به حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و بسیاری از مراکز قدرت جهانی اعم از مراکز پولی و تبلیغاتی بودند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: اگر برجام را از این دو زاویه نگاه کنیم دستاورد بسیار مهمی برای جمهوری اسلامی ایران است که عزت مردم را حفظ کرد، حقوق شان را به رسمیت شناخت، قطعنامه های شورای امنیت را کنار زد و مانع از تصویب تحریم های جدید علیه کشورمان شد. برجام همچنین تحریم های پیشین مرتبط با برنامه هسته ای را کاملا کنار زد و مانع از پیشروی تحریم های مرتبط با مقررات داخلی آمریکا نیز شد.

او با طرح این پرسش که اصلا معنی توافق چیست؟ افزود: معنی توافق این است که دو طرف راضی باشند، مگر اینکه بتوان نامش را قرارداد تسلیم گذاشت وگرنه توافقی وجود ندارد که هر یک از دو طرف بتوانند بگویند 100 درصد به نفع شان است. چنین چیزی در جهان خارج وجود ندارد. به همین علت است که امروز در سالروز تصویب برجام مقالاتی در آمریکا نوشته می شود مبنی بر اینکه این کشور چه امکاناتی مانند اجماع بین المللی علیه ایران و ممنوعیت برنامه موشکی این کشور را از دست داده است.

وزیر خارجه ایران با اشاره به مطالب مطرح در یکی از جلسات استماع کنگره درخصوص برنامه موشکی کشورمان افزود: در آن جلسه نمایندگان، دولت این کشور را زیر سوال بردند که چرا قطعنامه 1929 با آن محکمی را درباره برنامه موشکی ایران از دست داد و آن را به بندی تبدیل کرد که اولا اجباری نیست و ثانیا ایران را معاف کرده است. نمایندگان در این جلسه اعلام کردند ایرانی ها توانسته اند از طریق مذاکره کلمه ای را به این معنی وارد کنند که اگر برنامه موشکی برای سلاح هسته ای طراحی نشده باشد در حوزه این قطعنامه قرار نمی گیرد یعنی حوزه ای که تبلیغات فراوانی درباره آن علیه ما می شد.

انتقاد از دبیر كل سازمان ملل

ظریف مواضع اخیر  بان کی مون درباره برنامه موشکی کشورمان را نامربوط دانست و تصریح کرد: متاسفانه دبیرکل سازمان ملل متحد در سال های گذشته سابقه خیلی خوبی هم از خودش به جای نگذاشته است. به ویژه در موضوع خارج کردن نام عربستان سعودی از فهرست کودک کش ها که خود او هم اعلام کرد یکی از سخت ترین تصمیمات دوران زندگی اش بوده که تاثیر بسیار بدی بر اعتبار سازمان ملل گذاشته است.

برجام، سندی كاملا قابل دفاع

رئیس دستگاه دیپلماسی بر جدیت و رعایت دقت در اجرای تعهدات مان در برجام و جلوگیری از بدعهدی طرف مقابل در این زمینه تاکید کرد.

او با تبیین مزایا و موانع اجرای برجام گفت: یکی از ابعادی که باید در ارزیابی برجام در نظر گرفت اختلاف میان قانون و نحوه اجرای آن است. هیچ قانونی را با نحوه اجرایش نمی سنجند، تقریبا تمام مقررات حقوق بین الملل را یک یا چند نفر نقض می کنند، اما آیا این به معنی خوب نبودن مقررات است؟

بسیاری از مقررات حقوق بین الملل و بسیاری از توافق های بین المللی آن طور که همه طرف ها به آن معتقدند، به طور کامل اجرا نمی شود اما آیا این به آن معنی است که آن توافق ها ایرادی دارد؟

برای مثال اگر کسی از چراغ قرمز عبور کند آیا به معنی این است که قاعده داشتن چراغ راهنمایی بد است؟

آیا حتی اگر نظام تشویق و تنبیه و جریمه ای که اعمال می شود باز هم مانع از عبور برخی از چراغ راهنمایی نشود آیا باید حکم بر ابطال چراغ قرمز داد یا اینکه می گوییم فرد متخلف آدم درستی نبوده است و باید راهکاری برای وادارکردنش به پیروی از قانون پیدا کرد؟

اجماع ملی برای استفاده از برجام

ظریف بهره مندی از برجام را نیازمند اجماع ملی دانست و تصریح کرد: امروز هیچ کس در کشورمان از اثبات اینکه برجام به خوبی اجرا نمی شود نفعی نمی برد.

وی افزود: اگر این واقعیات را درنظر بگیریم می بینیم که آینده بسیار خوبی در مقابل ماست. بارها گفته ام که می توانیم به برجام نمره 5، 15 یا 95 بدهیم که اگر از هر یک از این نمرات همراه با هم استفاده کنیم برجام می تواند زمینه بسیار خوبی برای کشورمان باشد و اقتصاد مقاومتی را پیش ببرد.

ظریف هشدار داد: اگر از همان نمره 5 یا 95 هم استفاده نکنیم به زیر صفر تبدیل می شود، زیرا شرایط دنیا ایستا نمی ماند و پیش می رود. باید از فرصتی که ایجاد شده است استفاده کرد، در غیر این صورت شرایط حتما به سمت منفی و تبدیل شدن فرصت به تهدید پیش می رود.

تبلیغات علیه برجام طبیعی است

وزیر خارجه گفت: وظیفه ما این است که واقعیت سرمایه گذاری در ایران را به سرمایه گذاران داخلی و خارجی نشان و اطمینان دهیم که کشورمان امن ترین، سالم ترین، مطمئن ترین و پربازده ترین محل برای سرمایه گذاری است.

ظریف گفت: اکنون که شش ماه از اجرای برجام و یک سال از تصویب آن می گذرد باید توقع داشته باشیم که تبلیغات علیه برجام زیاد باشد، همچنان که اگر در مقالاتی که این روزها در غرب منتشر شده است ببینید دشمنان این توافق به شدت سمپاشی و فضاسازی می کنند.

می گویند ایران مایه ناامنی در منطقه است، درحالی که ایران بزرگ ترین مبارز علیه داعش، ناامنی و افراط گرایی در منطقه است. باوجود این واقعیت، ما را به عنوان ناامن کننده در منطقه مطرح می کنند و می گویند برجام به ایران فرصت داده است که اقدامات ناامن کننده اش را بیشتر پیش ببرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KItqlVw8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه