پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
در آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی فرانسه

ظریف: مشکل تعاملات بانکی به اقدامات آمریکا برمی‌گردد

8 سال پیش ( 1395/4/6 )
 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در جریان سفر به فرانسه با رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس سنای فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش مهر، وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به فرانسه با حضور در موسسه آكادمی دیپلماتیک فرانسه در جمع دیپلمات‌های ارشد، محققان و پژوهشگران در حوزه روابط بین‌الملل فرانسه سخنرانی کرد.

ظریف: مشکل تعاملات بانکی به اقدامات آمریکا برمی‌گردد

وی در این سخنرانی سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به فرانسه را نقطه عطفی در روابط دو كشور دانست كه منافع زیادی را برای هر دو كشور خواهد داشت و گفت: تحریم‌ها روی كاغذ برداشته شده اما كشورهای اروپایی باید تلاش بیشتری کنند تا فضای روانی موجود به‌ویژه در زمینه تعاملات بانكی برطرف شود.

ظریف ادامه داد: مشكل تعاملات بانكی به مقررات مربوط نمی‌شود بلكه بخشی از آن به اقدامات آمریكا در قبال بانك‌ها در زمان تحریم برمی‌گردد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص شرایط منطقه به وضعیت یمن، بحرین، سوریه و عراق اشاره و خاطرنشان کرد: یكی از نگرانی‌های ما در منطقه موضوع بحرین است. یك گروه اقلیت در حال سركوب اكثریت است. برداشت ما این است كه گروه‌های مخالف در بحرین به دنبال سرنگون كردن دولت نیستند اما با بستن تمام راه‌های سیاسی و زندانی كردن و سلب تابعیت از یک رهبر راه حل ایجاد نمی‌شود.

وزیر امور خارجه كشورمان در مورد سوریه ضمن تاكید بر حل این بحران از طریق سیاسی تصریح كرد: اگر در بحران سوریه تنها برآینده بشار اسد تمركز شود راه حل سیاسی به‌دست نمی‌آید.

وی گفت: در موضوع سوریه باید بر ساختار و ترتیبات قانونی آینده سوریه تمركز كنیم و ایجاد ساختار فدرالی در سوریه راهگشا نخواهد بود.

وزیر امور خارجه كشورمان در مورد داعش تصریح كرد: داعش در سال گذشته یك میلیارد دلار درآمد داشته است. پاسخ به این سوالات مبنی بر اینكه داعش این یك میلیارد دلار را از كجا آورده؟ چگونه نفت فروخته و چگونه و از طریق چه سیستم بانكی این پول را جابه‌جا كرده است خیلی از مسائل را روشن می‌كند.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص اینكه جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال همگرایی با جامعه بین‌المللی نیست با اشاره به كمك كشورهای غربی و شرق به صدام در دوران جنگ تحمیلی در حالی‌كه جمهوری اسلامی ایران تقریبا تنها بود، تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران یاد گرفته كه متكی به خود باشد. بنابراین در اقتصاد به‌دنبال اقتصاد مقاومتی است و می‌خواهد اقتصاد خود را طوری طراحی كند كه با تحكم یا فشار خارجی این اقتصاد تخریب نشود.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی متكی به داخل و نگاه به خارج (برای صادرات) دارد. این اقتصاد انزوا گرا نیست.

ظریف تاكید كرد: ایران نمی‌خواهد بازاری برای كالاهای خارجی باشد، بلكه با جذب سرمایه و فناوری از كشورهای دیگر می‌خواهد به كشور صادركننده تبدیل شود.

دیدار ظریف با رئیس مجلس سنای فرانسه

براساس این گزارش همچنین ظریف در جریان این سفر با ژرار لارشه، رئیس مجلس سنای فرانسه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

وی در این دیدار ابراز امیدواری کرد به‌زودی مجلس شورای اسلامی و پارلمان فرانسه گروه دوستی تشکیل دهند.

وزیر امور خارجه كشورمان تصریح كرد: ارتباطات پارلمانی بین دو کشور می‌تواند فهم دو کشور در مورد روابط دوجانبه را افزایش دهد.

ظریف با اشاره به اینکه بین ایران و فرانسه دو دسته روابط وجود دارد، یادآور شد: یکی روابطی که نیاز به تعامل بانکی ندارد مانند روابط فرهنگی، گردشگری و مشورت‌های سیاسی و دیگری روابطی که نیاز به تعامل بانکی دارند و فرانسه برای اینکه جو روانی موجود شکسته شود باید اقدام کند.

وی افزود: ما معتقدیم هیچ مشکلی از لحاظ مقرراتی در روابط بانکی وجود ندارد. در چارچوب توافق هسته‌ای، آمریکا باید از اینکه مانع روابط سایر کشور‌ها و جمهوری اسلامی ایران شود، خودداری کند. ظریف همچنین تصریح کرد: مشکل ترانسفر بانکی نبود اراده سیاسی است.

وزیر امور خارجه كشورمان در این دیدار بر همکاری دو کشور در مبارزه با تروریست نیز تاکید کرد.

رئیس مجلس سنای فرانسه هم در این دیدار با تاکید بر گسترش مناسبات دو کشور از توافقات اقتصادی بین دو کشور در جریان سفر روحانی به فرانسه ابراز خشنودی کرد. وی همچنین بر نقش ایران در منطقه و لزوم مشورت‌های سیاسی بین دو کشور در خصوص مسئله سوریه و لبنان تاکید کرد.

تاکید فرانسوا اولاند بر افزایش مشورت‌های سیاسی با ایران

همچنین محمدجواد ظریف در جریان حضور در فرانسه با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری این كشور دیدار و در مورد كلیه ابعاد روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دانشگاه و روابط بانكی دو كشور گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه كشورمان در این دیدار تاكید کرد: به‌دنبال سفر دكتر روحانی به پاریس، روابط دو كشور جهت‌گیری بسیار خوبی پیدا كرده است.

ظریف با اشاره به ملاقات‌های خود با مقامات فرانسوی آنها را سودمند و ثمربخش خواند و اضافه كرد: در حال حاضر زمینه‌ها برای همكاری دو كشور فراهم است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/dvVk7uFX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه