جمعه, ۱۵ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 5 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه گفت که ایران مستقیما دولت آمریکا را مسئول حفظ اموال کشورمان می‌داند و در صورت دست‌اندازی به این دارایی‌ها، دولت ایران ادعای خسارت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف روز دوشنبه در نشست خبری مشترك با نیكولا پوپوسكی، وزیر خارجه مقدونیه در پاسخ به سوالی درباره مصادره 2میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در آمریكا افزود: اگر به اموال ایران دست اندازی شود، به‌طور حتم در زمان لازم در برابر دولت آمریكا ادعای خسارت خواهیم كرد.

737247347457337247247234572461356135135613642724

وی تصریح كرد: ما اعلام كردیم از ابتدا رای محاكم آمریكایی را به رسمیت نمی‌شناخته‌ایم و تصمیم دست‌اندازی به اموال ایران را غیرقانونی می‌دانیم چراكه خلاف مقررات حقوق بین‌الملل است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: این موضوع را به آقای كری، وزیر خارجه آمریكا تاكید كردم، وی پیش از این هم موضع ما را می‌دانست، از زمانی كه محاكم آمریكایی هم این گونه اقدامات غیرقانونی را انجام دادند، رسما موضع خودمان را اعلام كردیم.

ظریف همچنین اظهار داشت: تمام تلاش ما این است كه مانع دسترسی آمریكا به اموال ایران شویم و روش آن این است كه اجازه ندهیم اموال کشورمان وارد آمریكا شود و به این موضوع توجه داشته باشیم.

وی با تاكید بر اینكه در این زمینه تمام پیگیری‌های حقوقی انجام می‌شود، گفت: دولت تصمیم گرفته كمیته ویژه‌ای تشكیل دهد تا نخست بررسی شود چرا این اتفاق افتاده و برخلاف همه تذكرهایی كه داده شده بود، پول ایران در آمریكا یا در مواردی كه آن كشور به آن دسترسی دارد، سرمایه‌گذاری شده بود.

وزیر امور خارجه افزود: دوم اینكه چگونه می‌توان مانع تكرار چنین مواردی شد و سوم اینكه چطور می‌توان مانع اجرای این حكم و دسترسی به اموال ایران شد.

ظریف یادآور شد: این وضعیت توسط برخی تصمیم‌گیری‌هایی كه در دوره قبل برای سرمایه‌گذاری در بازار اوراق قرضه آمریكا انجام شده، به وجود آمده است.

وی تصریح كرد: از آنجا كه این اقدام غیرقانونی توسط آمریكا سال‌هاست انجام می‌شود، دستگاه‌های جمهوری اسلامی ایران همواره مراعات می‌كردند كه اجازه ندهند اموال این كشور به سمت آمریكا حركت كند تا آنها نتوانند با استفاده از این آرا كه از نظر ما و بسیاری از كشورها خلاف حقوق بین‌الملل است، بر اموال ایران دست‌اندازی كنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان كرد: متاسفانه یك بی‌احتیاطی در مقطعی انجام شد كه منجر به این شده كه اموال ایران در اختیار دادگاه‌های آمریكایی قرار گیرد.

ظریف اضافه كرد: دو رای در سال‌های گذشته توسط محاكم آمریكایی علیه مجموعه‌ای از دارایی‌های ایران در اوراق قرضه آمریكا صادر شد، این دو رای هر كدام مربوط به پنج، شش یا هفت سال قبل است، مراحل رسیدگی و درخواست تجدید نظرهم شاید قبل از این دولت پایان یافته بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما در گذشته هیچ‌گاه در روند قضایی شركت نمی‌كردیم چون محاكم آمریكا را دارای صلاحیت نمی‌دانستیم و نمی‌دانیم.

ظریف همچنین گفت: در یك مقطعی شاید پنج یا شش سال قبل در مورد این اموال تصمیم گرفته شد كه در محاكم شركت كنند، به همین دلیل به جای یك رای، دو رأی شامل رأی اول و رأی تجدید نظر هم صادر شد و بعد به دلیل ایرادهای قانون اساسی كه وكلا به رای گرفته بودند به مرحله بعدی یعنی دیوان عالی آمریكا ارجاع داده شده بود.

وی افزود: دیوان عالی كشور آمریكا هم به شكلی رای داد كه اخیرا شنیدید، متاسفانه این یك تحول جدیدی نیست و مربوط به گذشته است كه آخرین مرحله دادرسی آن در روزهای گذشته انجام شد.

وی خاطرنشان كرد: تصمیمات خلاف حقوق بین‌الملل دادگاه‌های آمریكایی علیه جمهوری اسلامی ایران سابقه طولانی داشته است و به اواسط دهه 70 شمسی و سال 1996 میلادی بازمی‌گردد كه كنگره آمریكا قانون مصونیت دیپلماتیك را از دید خودشان اصلاح و از دید ما نقض كرد و به دادگاه‌های آمریكایی اجازه داد به برخی ادعاها برای كشورهای در فهرست حامیان ترور رسیدگی كنند.

وزیر امور خارجه تصریح كرد‌: دعاوی متعددی علیه جمهوری اسلامی ایران در دادگاه‌های آمریكایی شروع شد و مجلس شورای اسلامی هم آن زمان در اقدامی مقابله به مثل، طرح قانونی را مطرح كرد كه براساس آن اتباع ایرانی می‌توانستند در دادگستری ایران علیه اقدامات آمریكا اقامه دعوی كنند.

ظریف با بیان اینكه این روند در 20 سال گذشته ادامه داشته است، اظهار داشت: در این مدت دعاوی مختلفی مطرح كرده بودند كه از جمله آن، دعاوی بود كه از طرف برخی از خانواده‌های افرادی كه در عملیات خارجی حتی در 11 سپتامبر كشته شده بودند، مطرح شد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: نكته مسخره‌تر این است كه یكی از دادگاه‌های آمریكایی، ایران را برای عملیات 11 سپتامبر مقصر شناخت كه نشان‌دهنده میزان سیاسی‌بودن محاكم آمریكا است و برخلاف ادعاهایی كه مطرح می‌شود، ارتباطی با بحث حقوقی ندارد و تصمیم‌گیری سیاسی است.

***

روحانی: ایران می‌تواند تجربیات مبارزه با تروریسم را در اختیار دیگر كشورها قرار دهد

وزیر امور خارجه مقدونیه همچنین دیروز به دیدار حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان رفت و با او دیدار کرد. در این دیدار رئیس‌جمهور بر همکاری‌های دوجانبه با مقدونیه تاکید کرد و گفت که ایران آماده است تجربیاتش را در زمینه مبارزه با تروریسم با مقدونیه به اشتراک بگذارد.

رئیس جمهوری در این دیدار گفت: ایران می‌تواند تجربیات مبارزه با تروریسم را در اختیار دیگر كشورها قرار دهد. وی واكسینه كردن جوانان در برابر اندیشه‌های افراطی‌گری به‌ویژه در فضای مجازی را ضروری دانست و اظهار داشت: برخی تلاش دارند با انتساب تفكرات انحرافی به اسلام كه البته هیچ ارتباطی نیز با اسلام و مسلمانان ندارد، جوانان را به سمت تروریسم و حركت‌های افراطی بكشانند.

رئیس جمهوری همچنین در مورد روابط دو كشور گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و مقدونیه نشان می‌دهد كه تاكنون از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو كشور به خوبی استفاده نشده و لازم است در دوره جدید با بهره‌گیری مناسب از فرصت‌ها و امكانات، تحركی در این روابط ایجاد كرد.

روحانی، امكانات و توانمندی‌های دو كشور را برای توسعه و تعمیق سطح همكاری‌ها بسیار گسترده دانست و تاكید كرد كه هیچ مانعی در مسیر گسترش روابط همه‌جانبه تهران و اسكوپیه وجود ندارد. وی درمورد اظهارات وزیر خارجه مقدونیه مبنی بر علاقه‌مندی به گشایش قریب‌الوقوع سفارتخانه این كشور در تهران، تصریح كرد: با معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مشترك به بخش‌خصوصی دو كشور، شرایط جدیدی در روابط تهران – اسكوپیه ایجاد می‌شود. 

رئیس جمهوری همچنین به پیشرفت‌ها و توانمندی‌های فنی و مهندسی شركت‌های ایرانی در همه زمینه‌ها و از جمله ساخت راه‌، سد و نیروگاه اشاره كرد و افزود: شركت‌های ایرانی هم اكنون در بسیاری از كشورها فعال هستند و بی‌تردید در مقدونیه نیز قادرند در رقابت‌‎ها با دیگر شركت‌ها، بسیاری از پروژه‌های این كشور را به خوبی و با كیفیت اجرا كنند.

روحانی، تقویت همكاری‌های فرهنگی و رفت‌و‌آمد مردم دو كشور را برای ایجاد شتاب در روند توسعه روابط، بسیار مهم برشمرد.

مقدونیه مصمم به گسترش روابط با ایران است

وزیر خارجه مقدونیه نیز در این دیدار تاكید كرد: اسكوپیه مصمم به گسترش و تعمیق روابط همه‌جانبه خود با جمهوری اسلامی ایران است و در همین ارتباط به‌زودی سفارت خود را در تهران افتتاح می‌كند.

پوپوسكی با یادآوری مذاكرات خود و هیأت همراه با مقام‌های ایرانی اظهار داشت: زمینه برای توسعه سریع همكاری‌های تهران – اسكوپیه آماده است و حضور هیأت بزرگی از بازرگانان مقدونیه‌ای در تهران نشان‌دهنده عزم راسخ ما به توسعه سطح همكاری‌ها است.

وی همچنین به موضوع تروریسم و ضرورت مبارزه همگانی با آن اشاره كرد و افزود: متأسفانه اروپا برای دوره‌ای طولانی از این معضل غافل بود و مبارزه با این پدیده كه نگرانی مشتركی را برای جامعه جهانی ایجاد كرده، نیازمند هماهنگی و تلاش همه كشورها است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/319ievqY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه