شنبه, ۶ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

به‌تازگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی ماده20 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در ارتباط با بدهکاران ارزی به حساب ذخیره ارزی را ابلاغ کرده است. به گزارش اقتصاد آنلاین، در این رابطه محمدمهدی رییس‌زاده، رییس سابق کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق تهران و مشاور بانکی اتاق بازرگانی، بااشاره به اینکه در گذشته هم انتقادات خود را برای اصلاح و بهبود این آیین‌نامه اعلام کردیم و به‌صورت کتبی برای معاون اول رییس‌جمهور و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع و معادن مجلس ارسال کرده‌ایم، گفت: آیین‌نامه بانک مرکزی مربوط به بدهکاران حساب ارزی بود که ماده20 آن مرتبط با قانون رفع موانع تولید دارای سه تبصره است.

وی افزود: حدود 20میلیارد دلار معوقات تسهیلات ارزی داریم که با سود آن به حدود 22میلیارد دلار می‌رسد و ضرورت دارد که این معوقات به سرعت وصول شود و بانک‌های دولتی می‌توانند با وصول این معوقات به افزایش سرمایه خود کمک کنند که درنهایت به افزایش توان تسهیلات‌دهی نظام بانکی منجر خواهد شد و از این نظر کل قانون رفع موانع تولید، قانون مثبتی است و باید آیین‌نامه‌های اجرایی به‌طور مناسب پیاده‌سازی و اجرا شود، اما در عمل باید روش بازپرداخت معوقات ارزی به‌گونه‌ای باشد که شفاف و روشن بوده و از همه مهم‌تر به‌گونه‌ای زمان‌بندی شود که همه شرکت‌ها و مشتریان بانک‌ها قادر به پرداخت این مبالغ باشند.

وی ادامه داد: باتوجه به این رقم قابل‌توجه بدهی ارزی و معوقات آن، باید اشکالات حقوقی و اجرایی این آیین‌نامه و مقررات تسهیلات ارزی برطرف شود. وی تأکید کرد: نکته مثبت این آیین‌نامه، این است که همه بانک‌ها از این قانون تبعیت می‌کنند و بانک‌های صادرات، ملت و رفاه و تجارت نیز به جمع بانک‌های دیگر اضافه شده‌اند اما چند اشکال در تبصره‌ها وجود دارد که باید برطرف شود.

وی در ارتباط با نکات مثبت آیین‌نامه جدید گفت: آیین‌نامه جدید شامل کل شبکه بانکی کشور شده است و البته در پیش‌نویس قبلی چهار بانک را در ارائه تسهیلات ارزی مستثنا کرده بودند اما در آیین‌نامه جدید بانک‌های رفاه، صادرات، تجارت و ملت نیز اضافه شدند، زیرا این بانک‌ها خصوصی شده بودند و تسهیلات‌شان را بعضاً با بدهی‌های دولت تهاتر کرده بودند و استدلال این بود که این منابع بانکی خود آنهاست و شامل نرخ روز گشایش نمی‌شود و در نهایت آقای نعمت‌زاده، طیب‌نیا و سیف توافق کردند تبعیض بین تسهیلات‌گیرندگان نباشد و شامل کل شبکه بانکی باشد که نکته بسیار مثبتی است و درنتیجه این بانک‌ها نیز اضافه شدند.

وی افزود: تبصره3 مربوط به پوشش نوسانات نرخ ارز بود که هنوز انجام نشده است. تبصره یک آن هم مربوط به مهلت‌های سه ماهه برای مشتریان است که به بانک‌های عامل مراجعه و از تسهیلات استفاده می‌کردند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/vp73JExR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه