دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
وزیر نفت:

طلب بخش خصوصی را پرداخت می‌کنیم تا نمیرد

8 سال پیش ( 1394/6/3 )
پدیدآورنده : الهه ابراهیمی  

«متاسفانه قراردادهای دولت با بخش خصوصی یکطرفه است و این مسئله از سوی مسئولان دولتی پذیرفته می‌شود. اگرچه بخش خصوصی ناچار است این شرایط را بپذیرد و همکاری کند اما تاکنون ورودی برای اصلاح و بازنگری قراردادها با بخش خصوصی صورت نگرفته چراکه باید در گام اول طلب‌های این بخش پرداخت شود تا نمیرد.» این مطالب را بیژن زنگنه وزیر نفت روز گذشته در سالن شهید بهشتی وزارتخانه نفت در جمع خبرنگاران گفت.

این در حالی‌است که دولت برای جذاب کردن قراردادهای نفتی با شرکت‌های خارجی به‌دنبال رونمایی قراردادهای جدید نفتی (Iipc) است اما این‌طور به نظر می‌رسد که گویا برای قراردادهای داخلی اهمیتی قائل نیست. اما روز گذشته وزیر نفت از ابلاغ چند بخشنامه به منظور تسهیل ورود بخش‌خصوصی برای قراردادهای نفتی به‌ویژه در مناقصات خبر داد و رسما اعلام کرد که معتقدم باید به سمتی برویم که شرایط قراردادها با بخش خصوصی منصفانه شود.

12436476587970

وی همچنین آماری از میزان بدهی وزارت نفت به بخش خصوصی ارائه نکرد و در این باره به «فرصت امروز» گفت: اینکه چقدر بدهکار هستیم را نمی‌دانم اما به قدری بخش‌های خصوصی و خصولتی با هم قاطی شده‌اند که نمی‌توان عدد درستی برای بدهی به بخش خصوصی اعلام کرد. البته بدهی وزارت نفت به بخش‌خصوصی کمتر از سایر وزارتخانه‌ها است و حدود هشت‌ماه است که این اوضاع نامناسب شده است.

تاکید بر شراکت خارجی‌ها با بخش خصوصی

توجه به ساخت تجهیزات صنعت نفت در کشور و حمایت از تولیدکنندگان موضوع دیگری بود که زنگنه به آن پرداخت و گفت: ‌تاکنون 10 گروه کالای اساسی صنعت نفت در کشور بومی‌سازی شده است، برای دوران پساتحریم نیز در راستای حمایت از تولیدات داخل برنامه داریم و اعلام کرده‌ایم که ایران بعد از تحریم با ایران قبل از تحریم تفاوت دارد و توانمند شده است، به شرکای خارجی اعلام کرده‌ایم که در صورتی می‌توانند در بازارهای ایران حضور یابند که با شرکت‌های ایرانی شریک شوند تا نه‌تنها تجهیزات کشور بلکه منطقه را نیز تامین کنند.

وی درباره پرونده بابک زنجانی نیز اعلام کرد: براساس دستور قوه‌قضاییه وزارت نفت وکالت اموال بابک زنجانی را دارد اما تمامی دارایی این فرد 1500‌میلیارد تومان نیز نمی‌شود. شایعاتی مبنی بر اینکه زنجانی پول می‌دهد و ما نمی‌پذیریم شنیده می‌شود. در برابر این شایعات می‌گویم که نمی‌خواهیم پولی به وزارت نفت داده شود، کافی است یک حساب متعلق به وی حتی بلوکه شده به ما اعلام شود که پول کلاهبرداری یعنی 2/7‌میلیارد دلار در آن است آن زمان خیالم راحت می‌شود اما هم‌اکنون نمی‌دانم این پول‌ها کجاست.

به گفته وزیر نفت، صادرات نفت خام امسال در مقایسه با سال گذشته 15‌درصد افزایش یافته است و با لغو تحریم‌ها تولید و صادرات کشور 500‌هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. نگرانی برای فروش نفت خام نداریم و رایزنی‌هایی برای فروش نفت خام انجام شده است. همچنین با توجه به افزایش صادرات پیش‌بینی می‌کنیم امسال بودجه نفتی بیش از 50‌درصد محقق شود البته با آزاد شدن اعتبارات بلوکه شده تحقق درآمدها حتمی خواهد بود.

وی درباره استراتژی وزارت نفت برای افزایش تولید نیز گفت: بعد از تحریم‌ها در کمترین زمان صادرات نفت را افزایش می‌دهیم و معتقدیم حتی اگر منجر به کاهش مجدد شود باید به سهمیه گذشته خود دست یابیم. اما اینکه گفته می‌شود متهم به مفت‌فروشی نفت‌خام هستیم نیز باید بگویم، قیمت‌ها را بازار تعیین می‌کند و زنگنه دارای این قدرت نیست. کشوری که یک میلیون بشکه صادرات نفت دارد به همان اندازه هم در بازار جهانی قدرت چانه‌زنی دارد. انتقادات بر من زیاد است اما سوال اینکه چرا زمانی که من قرارداد دکل خارجی را تمدید کردم به من نقد می‌شود اما هیچ اعتراضی نسبت به واردات خارج از ضابطه و مناقصه دکل از خارج به ارزش ٣‌میلیارد دلار صورت نگرفت.

براساس اعلام نظر وزیر نفت احتمال دارد رونمایی از قراردادهای نفتی در تهران با حضور شرکت‌های خارجی صورت گیرد و در کنفرانس لندن این قراردادها مجددا ارائه شود. همچنین در این نشست وی درباره حضور شرکت‌های آمریکایی و برنامه برای نفوذ در اقتصاد کشور تاکید کرد: ما مجری دستورات رهبری هستیم و به نظرات ایشان عمل خواهیم کرد. نه‌تنها آمریکا، هر کشوری را که بخواهد به جای همکاری به فکر نفوذ باشد نخواهیم پذیرفت. البته باید تاکید کنم که تمامی شرکت‌هایی که تمایل برای حضور در ایران دارند برای کسب سود بیشتر هستند.

به همه عالم بدهکاریم

وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران به همه بدهکار است، تاکید کرد: در حال حاضر توان پرداخت حقوق کارمندان خود را نداریم و از دوران جنگ نیز شرایط سخت‌تری داریم. امسال نیز باید 33‌‌هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌ها به دولت پول پرداخت کنیم.زنگنه با اشاره به اینکه هرگونه خرید دکل ممنوع است و تنها دکل اجاره می‌کنیم، درباره برنامه وزارت نفت درسال آینده اعلام کرد: برای سال آینده دو سناریو با فعال شدن برجام و بدون آن به شورای اقتصاد ارائه شده است که این پیشنهادات در دولت بررسی و اعلام خواهد شد.

وزیر نفت درباره توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز که مورد تاکید رهبری است، گفت: متاسفانه با کاهش قیمت نفت منابع کافی برای سرمایه‌گذاری در صنعت اختصاص نیافته است با این وجود تلاش می‌کنیم تا پایان دولت یازدهم به‌جز فاز 14 تمامی فازها به بهره‌برداری برسد، البته در یک ماه و نیم آینده با حضور رییس‌جمهور فازهای 15 و 16 افتتاح کامل خواهد شد که امیدواریم با این اقدام پتروشیمی‌کاویان با ظرفیت کامل فعال شود.

وی درباره اظهار نظر وزیر نیرو مبنی بر اینکه باید وزارت نفت برای صادرات برق تصمیم‌گیری کند، اظهار کرد: در دنیا 30درصد از گاز تولیدی صادر می‌شود در حالی که کمتر از 3درصد برق صادر می‌شود زیرا برق موضوع امنیتی است. زنگنه با تاکید بر جلوگیری از خام‌فروشی، تصریح کرد: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با پیشرفت 84/5‌درصد امسال نیز به دلیل کمبود اعتبارات به بهره‌برداری نمی‌رسد البته تلاش‌ها بر این است که یک‌ ترین آن افتتاح شود. همچنین درآینده با توسعه پالایشگاه صادرات میعانات گازی کاهش می‌یابد. وزیر نفت به گازرسانی در روستاها به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی وزارت نفت خبرداد و افزود: ‌تا دو سال آینده پوشش 97‌درصدی گاز را در کشور شاهد خواهیم بود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Pwfq78gm
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه