دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
از عرش به فرش بازار سهام در دولت یازدهم

طلایی که مس از آب در آمد

9 سال پیش ( 1393/10/23 )
 

دماسنج بازار سهام روزهای طلایی را در ابتدای دولت یازدهم به ثبت رساند. روزهایی که اگرچه در دولت قبلی هم سابقه داشت و تنها بازاری بود که به‌رغم چنبره زدن رکود در اقتصاد ایران بر اثر تشدید تحریم‌ها، رشد می‌کرد اما به یکباره ورق برگشت.  به گزارش «اقتصادنیوز»، سیاست‌های بودجه‌ای دولت و مجلس در سال قبل و تصمیم بر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه باعث شد تا بازار سهام وارد دوران افول شود. بدین ترتیب شاخص بورس از نزدیکی قله ۹۰ هزار واحدی در نیمه دی‌ماه سال گذشته در سرازیری سقوط قرار گرفت و روند نزولی کاهش قیمت سهام شرکت‌ها شروع شد.  

این روند در سال ۹۳ هم ادامه یافت، به‌طوری‌که شاخص با عقب‌نشینی از قله‌های 70 و 80 هزار واحدی به کانال‌های ۶۰ هزار واحدی سقوط کرد و در حدود ۲۴ هزار واحد از شاخص بورس در یک سال کاسته شد.  همان‌طور که در نیمه دی‌ماه سال قبل شاخص بورس به اوج طلایی رسیده بود در نیمه دی‌ماه امسال به اوج روزهای سقوط خود رسیدو رکود ۱۲ روز ریزش را به ثبت رساند. در این بین عواملی چون تخلیه حباب از رشد طلایی بورس، طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای، افزایش نرخ سود بانکی، ابهام در سیاست‌های اقتصادی دولت، بودجه ۹۴ و تشدید کاهش قیمت نفت در بازار جهانی بیشترین اثر بر ریزش بازار سهام در این دوران بوده است.  

اگرچه به‌زعم کار‌شناسان بازار سهام این روند ریزشی بورس پایدار نخواهد بود، زیرا قیمت‌ها به کف رسیده است و جذابیت خرید باعث خواهد شد تا دوباره بازار با رشد مواجه و از طرفی هم دولت در روزهای اخیر بر حمایت همه‌جانبه از بازار سهام تاکید کرده است. با این حال بحران در بازار سرمایه با ریزش‌های پیاپی بازار سهام در حدود ۱۲ روز گذشته نگرانی‌ها از مدیریت این بازار در دولت یازدهم را افزایش داد.  به‌طوری‌که امروز شاخص بورس دوباره بر مدار مثبت بازگشته است و باید دید آیا روند رونق بورس شروع می‌شود یا اینکه همچنان بحران بورس در دولت یازدهم پابرجاست؟ 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/JdQu76Pm
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه