پرسش: مدیر سازمانی هستم که بهتازگی بودجه بیشتری را در راستای تبلیغات تخصیص دادهایم و پیامهای مختلفی را برای تبلیغات پیامکی طراحی کردهایم. این پیامها از ایدههای مختلفی پیروی میکنند که تقریباً میتوان گفت با هویت سازمان هم راستا است اما گویا این پیامها به درستی درک نمیشود و بازخوردهای خوبی را از این موضوع دریافت نمیکنیم. از نظر شما در این راستا چه اقداماتی را باید انجام داد؟
پاسخ کارشناس: بهصورت کلی در مورد بسیاری از پیامهای تبلیغاتی، بین آن چیزی که سازمانها مدنظر دارند و آن چیزی که مخاطبان درک میکنند، تفاوتهای بسیار زیادی وجود دارد و پیامها نمیتوانند به درستی مفهوم خود را به مخاطبان انتقال دهند. این موضوع باعث میشود سازمانها هزینههای زیادی را در این راستا انجام دهند و نتیجه خوبی را دریافت نکنند.
پیشنهاد میشود قبل از لانچ هر پیامی ابتدا تحقیقاتی را روی تأثیر آن انجام دهید. بهعنوان نمونه میتوان گروههای کانونی را در نظر گرفت که متناسب با گروه هدف سازمان باشد و این پیامها را در این گروههای کانونی تست کرد که چه تاثیری روی مخاطبان میگذارد. این موضوع باعث میشود اگر پیامی فاقد معنی در بین مخاطبان باشد، از این طریق متوجه شوید. از طرفی باید همواره در تلاش باشید گروههای کانونی را مدنظر قرار دهید که با نوع فعالیتهای شما یکسان باشد و این پیامها متناسب با گروه هدف سازمان طراحی شود.
در این میان میتوانید 10 گروه کانونی را که متشکل از 10 نفر است مدنظر قرار دهید و هر یک از این پیامهای تبلیغاتی را در آن تست کنید. از پنل پیامکی خود نیز میتوانید در راستای گرفتن بازخوردهای مناسب استفادههای بهسزایی را انجام دهید؛ بهعنوان نمونه از مخاطبان درخواست کنید که نظرشان را در مورد پیامهای تبلیغاتی شما منعکس کنند.