امروزه خانهای وجود ندارد که در آن اثری از لوازم و وسایل اساسی و اولیه یک زندگی ساده و معمولی نباشد. لوازم خانگی جزو ضروریترین و مهمترین کالاهایی هستند که برای یک خانه لازم است. به جرات میتوان گفت چه آنهایی که از سر اجبار و چه آنهایی که از سر عادت، روزانه یا گاه و بیگاه سراغ این وسایل میروند، میدانند نبود این وسایل تا چه حد میتواند موجبات زحمت و سخت شدن شرایط زندگی را فراهم آورد.
خرید از بازار لوازم خانگی یکی از سختترین عملیات خرید برای برخی افراد است! دنیایی از برندها، مارکها، اصطلاحات تخصصی و فنی، آپشنهای گیجکننده و تقلبهای عجیب و غریب وجود دارد که در میان آنها، گزینههای تعریف شده برای یک دستگاه و مشخصات فنی و اصطلاحات تخصصی، دستاویزی شده است برای بسیاری از فروشندگان تا با بیان اعداد و ارقام نجومی و نسبت دادن آن به عملکرد وسیله مورد نظر مشتری را به خرید محصول جلب کنند یا حتی او را فریب دهند! ضمن اینکه بسیاری از مردم هنوز نمیدانند که چه وسیلهای مناسبشان است.
در این میان شعارهای تبلیغاتی فراوانی از زبان فروشندهها میشنوید و همان حرفها و بزرگنماییها را در تیزرهای تلویزیونی دوباره خواهید دید. اغراق یکی از شگردهای شرکتهای تبلیغاتی است. آنها از صاحبان کالا پول میگیرند تا به بهترین وجه ممکن شما را به خرید یک کالا قانع و ترغیب کنند، اما این به آن معنا نیست که تمام حقیقت مربوط به یک برند با کالاهای تولیدیاش با شما در میان گذاشته شده است.
به هرحال جذابیت و تنوع در این صنف هر کسی را که با این امور سر وکار دارد، وسوسه میکند! انتخاب لوازم خانگی میتواند هیجانانگیز باشد. وقتی در میان مدلهای متنوع گم میشوید و انتخاب بین طراحیهای مختلف برایتان سخت میشود، وقتی فروشندگان دست از تعریف و تمجید از مدل تازه به بازار آمده برنمیدارند.
کار جایی سخت میشود که بخواهید با بودجهای مشخص آشپزخانهتان هم زیبا و مدرن به نظر برسد هم متناسب با نیازتان باشد. اینجاست که راهنمای زیر با مشخص کردن نکات ضروری خرید لوازم خانگی به دردتان میخورد.
ممکن است از مراکز خرید لوازم خانگی چندتایی برایتان آشنا باشد یا قبلا به آنجا مراجعه کرده باشید. اما رفتن و نظاره کردن بورس لوازم منزل خیابان شریعتی خالی از لطف نیست. این راسته بازار نسبتا طولانی با اینکه در مناطق مجلل و مرفهنشین پایتخت واقع شده، هنوز بعد از گذشت سالها رونق و اعتبار خودش را حفظ کرده و به یکی از بورسهای اصلی فروش و عرضه این محصولات تبدیل شده است.
نمای بازار
خیابان شریعتی که سابق براین جاده شمیران نامیده میشده، یکی از قدیمیترین و باسابقهترین معابر پایتخت به حساب میآید و از جمله گذرگاهها و مناطقی است که صنوف مختلفی در آن به فعالیت مشغول بودهاند. این منطقه حالا بهصورت یک راسته بازار فعال و شلوغ درآمده و صنوف مختلفی در آن به فعالیت مشغول هستند.
این خیابان نیز یکی از مراکز شناختهشده خریدوفروش لوازم برقی خانگی و بهویژه یخچال فریزر است. البته معروفیت و قدمت بازار لوازم خانگی شریعتی به اندازه بازار سه راه امین حضور و بازار بزرگ تهران نیست، ضمن اینکه به دلیل نونوار و مدرنتر بودن فروشگاههای این منطقه، از تخفیف نیز در اکثر موارد خبری نیست.
برخلاف بازار لوازم خانگی امینحضور که کسبه آزاد هم در آن حضور دارند، در بازار شریعتی اکثرا نمایندگیهای فروش بهویژه برندهای گرانقیمت حضور پررنگی دارند. تمام فروشگاههای بزرگ این منطقه تجاری مملو از برندهای معروف و معتبر خارجی است که بیشتر آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی هستند. در این خیابان شاهد حضور نمایندگیهای فروش لوازم خانگی برقی و بهویژه یخچالهای ساید بای ساید هستیم. البته سایر اقلام هم به حد نهایت پیدا میشوند.
بعد از سهراهی میرداماد کمکم بورس لوازم منزل شروع میشود. ابتدای این سهراهی که نیمه شمالی خیابان شریعتی را دربرمیگیرد، لوستر فروشی و مغازههای کادویی است. پایینتر از آن هم مخصوص البسه زنانه و مردانه شیک و مجلسی است با قیمتهای نجومی و گزاف که به غیراز عدهای خاص کسی توان خریدشان را ندارد و فقط به درد تماشا کردن از پشت ویترین پرنور و شیک مغازهها میخورد وگرنه کارمند جماعت باید فکرش را از سرش بیرون کند.
همینطور که به سمت شمال پیش میرویم، تعدد و تنوع مغازهها بیشتر میشود. البته این خیابان یک منطقه اداری و تجاری است با کلی مغازههای کوچک و بزرگ و یکی از مراکز اصلی و مهم پایتخت به شمار میآید. خیابان شریعتی از دل محلات قدیمی پایتخت مثل داودیه، قلهک، دولت و یخچال میگذرد که خودش هم زمانی جزو همین محلات قدیمی بوده و سابق بر این جاده شمیران نام داشت.
در ابتدای ورودی از طرف سهراهی میرداماد، با مغازههای کوچک و بزرگ و زیادی روبهرو میشوید. در این محدوده نسبتا باریک و طولانی، یک تقسیمبندی صنفی نانوشته شکل گرفته است. کمی بالاتر از سهراه، سمت راست خیابان بورس مبلمان و پرده و دکوراسیون داخلی است و سمت چپ به لوستر، آویزهای کوتاه و بلند و کالاهای کادویی اختصاص دارد.
بانکهای متعدد که بیشترشان خصوصی هستند، انواع رستوران، فستفود و سفرهخانه، دفاتر شرکتهای ریز و درشت خصوصی، ادارات و نهادهای دولتی و حاکمیتی، دفاتر خدمات اجرایی مانند پیشخوان دولت و پلیس +10، بیمارستان و کلینیک، دفاتر خدمات مخابراتی و چند مرکز خرید بزرگ از ساکنان قدیمی و همیشگی این منطقه هستند.این منطقه تجاری مابین دو محله داودیه و قلهک قرار گرفته و از حدود 30 سال پیش به یکی از مراکز اصلی و لوکس اقلام مورد نیاز خانوارهای تهرانی تبدیل شده است.
یکی از کاسبهای این خیابان که 21 سال سابقه حضور در این منطقه را دارد، میگوید: قبلا اینجا به این شکل نبود؛ عمده کالاها و اجناس اینجا پوشاک بود. ولی در حوالی این ناحیه چون قوارههای وسیعی وجود داشت، مخصوص کار تعمیراتی بود. هنوز هم چند تعمیرگاه بزرگ خودرو هست.
نمایندگیهای محصولات خانگی کارهای تعویض قطعات و تعمیر را در این محل انجام میدادند. بعد از چند سال به این فکر افتادند که خودشان دستبه کار شوند و فروش مستقیم و بدون واسطه را انجام دهند. این کاسب قدیمی که تمایلی ندارد نام و نشانش را بگوید، خودش یکی از این برندهای مشهور آلمانی را نمایندگی میکند. از وضعیت فروش خیلی راضی نیست و وضعیت نامطلوب اقتصادی را مقصر میداند.
وی در ادامه میگوید: کار خرید و عرضه این محصولات رابطه مستقیمی با درآمد و نوع زندگی مردم دارد. هر وقت شرایط اقتصادی مردم مساعد باشد، فروش بیشتر میشود و بازار روی دور رونق میافتد. البته نکته دیگری هم هست که از نظر من اصل ماجراست و در ادامه توضیح بیشتری میدهد؛ وقتی اوضاع مساعد نباشد، ازدواج صورت نمیگیرد و با بالاتر رفتن سن ازدواج دیگر نیازی به تهیه این اقلام نیست.
مسئله دیگر اضاع نامطلوب مسکن است. اکثر مردم در آپارتمانهای کوچک و زیر 80 متر زندگی میکنند. این افراد بیشتر کارمند هستند و به زحمت از پس هزینههای امورات زندگی روزانهشان برمیآیند، چه برسد به تغییر منزل مسکونی بزرگتر و نوکردن وسایل خانه. خلاصه مجموعهای از عوامل دست بهدست هم داده تا وضعیت کنونی به وجود بیاید.
یکی دیگر از مغازهدارها هم پیشبینی امیدوارکنندهای را از روزهای پیشرو ارائه نمیدهد و میگوید: تا وقتی رکود همهجانبه در کشور هست اوضاع به همین صورت باقی خواهد ماند. مگر اینکه اتفاقات دیگری بیفتد که بتواند شرایط موجود بازار را تغییر دهد.
گود بازار
در این بازار میتوانید همه جور لوازم خانگی کوچک و بزرگ بخرید. در اینجا برای هر سلیقه و با هر بودجهای جنس برای فروش پیدا میشود. فروشگاهها و نمایندگیهای متعدد، مغازههای کوچک و بزرگ همه در خدمت مشتریان بهویژه نوعروسها برای تهیه جهیزیه هستند تا مبادا اینجا را دست خالی ترک کنند! قیمتها حساب و كتاب درستی ندارد و هر مغازه قیمت خودش را دارد.
البته نرخ محصولات قابل عرضه در این راسته، نرخهای مصوب اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی است، ولی ظاهراً خیلی توجهی به این ارقام نمیشود و قیمت مصوب با وجه پرداختی مشتری 10 تا 15درصد تفاوت دارد که گفته میشود قیمت تعیین شده از طرف نمایندگیهاست. با این تفاسیر از فروشگاههای خیابان شریعتی میتوانید لوازم تولید داخلی را هم پیدا کنید اما این مرکز بهترین مکان برای پیدا کردن لوازم خانگی وارداتی است.در بین فروشگاهها تعداد زیادی مغازه فروش لوازم صوتی و تصویری هم وجود دارد که دست کمی از مناطقی مثل لالهزار و جمهوری ندارد.
عابدیپور که 15سال است در این محدوده فعالیت میکند، میگوید: اینجا محل مناسبی برای تهیه و خرید وسایل اساسی مورد نیاز یک خانواده است. برندها و مارکهای خوشنام، تنوع و تعدد محصولات مورد عرضه در مغازهها و قیمت مناسب که در بعضی از ماههای سال شامل تخفیف میشود، از ویژگیهای خوب این بازار است. هرچند الان فروش کم شده و کسادی حاکم بر بازار است، ولی مشتریهای ثابت همچنان سراغ ما را میگیرند.
قیمتها و برندها
با گفتوگوهای کوتاه با سایر کسبه این بازار به این نتیجه میرسیم که از همه جای ایران برای خرید به اینجا میآیند و قشر خاصی نیستند. تازه از مناطق جنوبی شهر هم برای خرید کالاهای منزل به اینجا میآیند، چون قیمتها مناسب و اجناس باکیفیت است.
عابدیپور در ادامه میافزاید: بیشتر مشتریهای ما کارمند و حقوقبگیر هستند. وقتی از طرف نمایندگی آفرهای فصلی اعلام میشود، بازار مختصر تکانی میخورد و چند مشتری از دور و نزدیک میآیند. در این بازار اگر پول مشتری نقد باشد امکان تخفیف تا 30 درصد هم وجود دارد که این امر بستگی به قیمتها و تخفیفهای اعلام شده از طرف نمایندگیها دارد.
در این بازار بهغیر از کالاهای حجیم، وسایل آشپزخانه هم فروخته میشود که تقریباً از اقبال خوبی بین مردم برخوردارند. جنس بیشتر اقلام آشپزخانهای ظروف تفلون و نشکن است که بیشتر آنها آلمانی، کرهای و ترک هستند. از برندهای معروف و معتبر حاضر در این راسته بازار، بوش، آ.ا.گ، جنرالالکتریک، سامسونگ، الجی، فیسلر، میله، کاشر، آریستون، وستینگهاوس، فریجیدر، دوو و بسیاری از مارکهای معروف و قدیمی را میتوان نام برد.
لوازم خانگی موجود هم عبارتند از: انواع سرویسهای تفلون و سرامیکی، یخچال، فریزر، جاروبرقی، همزن، غذاساز، مایکروفر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، اجاق گاز بخارشوآ آبسردکن، شیرگرم کن، اتوی بخار، میکسر و مخلوطکنهای چندکاره و...
دراین بازار تخصصی و لوکس، غیراز فروش کالاهای خانگی، خدمات تعویض قطعات و تعمیرات وسایل هم انجام میشود. چون نمایندگیهای معروف خارجی در اینجا شعبه دارند، کارهای خدمات پس از فروش را هم خودشان انجام میدهند. ارائه گارانتی معتبر از سوی فروشنده الزامی است و در غیراین صورت باید به نهادهای نظارتی گزارش داد.
قیمتهای اجناس این ناحیه تجاری نسبتا بالاست ولی گرانفروشی محسوب نمیشود چون هم مورد تأیید اتحادیه صنفیشان است و هم اینکه قیمتشان براساس نرخ دلار و سایزر ارزهای رایج تعیین میشود. در مغازههای اینجا جنس از 40 تا50 هزار تومان برای اقلام ریز و سبک تا 22 میلیون تومان برای یخچال، فریزرهای سایدبایساید پیدا میشود.
قیمت اجاق گاز از 900 هزار تومان برای نمونههای داخلی تا 8 میلیون تومان برای خارجیهاست. یخچال زیر 5 میلیون تا 22 میلیون و در مواردی تا 40 میلیون تومان قیمت خورده است. سایر اقلام حجیم و سنگین بین 500 هزار تا 5 ،6 میلیون تومان در نوسان هستند.
چطور برویم؟
این راسته بازار بین دو ایستگاه متروی شریعتی و قلهک در خط یک قرار گرفته است که دسترسی به فروشگاهها را آسان میکنند. ضمن اینکه از سمت ایستگاه میرداماد تاکسی برای رسیدن به این بازار مهیا است. برای استفاده از اتوبوس و تاکسی میتوانید یکی از مسیرهای میدان قدس، تجریش، پل سیدخندان و میدان امام حسین را انتخاب کنید.