عظیم حجت، مدیرعامل اتحادیه مرغ گوشتی کشور در گفت وگو با «فرصت امروز» میگوید: در حال حاضر مرغداران، محصول خود را با 800 تا 900 تومان ضرر در هر کیلوگرم به فروش میرسانند. حجت با اشاره به اینکه شرایط بازار به دلیل عدم توازن در میزان خرید مردم و روند معمول تولید به هم ریخته است، میافزاید: این موضوع را میتوان به راحتی مدیریت کرد اما به شرطی که دو مبحث مهم از طرف دولت و اتحادیههای طیور رعایت شده و قیمتها از این طریق شفاف شود.
از نظر حجت، باید مراکز عمده عرضه مرغ که به تصمیمسازی در خصوص قیمت این محصول منجر میشود از طرف مسئولان مربوط به اتحادیههای این بخش واگذار شود تا نمایندههای پرورشدهندگان در قیمتگذاری تاثیری مستقیم داشته باشند. از نظر حجت دخالتهای ناهماهنگ شرکت پشتیبانی امور دام یکی از عواملی است که تاثیر منفی بر فعالیت تولیدکنندگان دارد. به گفته حجت: «این شرکت درست زمانی که باید از عرضه مرغ به بازار خودداری کند، بنا به دلایلی مقدار قابل توجهی از این محصول را برای فروش به مراکز مربوط ارسال میکند.»
وقتی بازار بههم میریزد
سعید اصغری فرد، دبیر انجمن ملی طیور نیز در ارتباط با عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام با حجت هم عقیده است و میگوید: «این شرکت، هماکنون با ذخیره 140هزارتنی در انبارهای خود روبهرو شده و به مرور، تاریخ انقضای بخشی از مرغها نزدیک میشود. به همین جهت برای جلوگیری از هدر رفتن سرمایهها برای فروش این محصولات تدبیری بیندیشد. البته در حال حاضر، حجم زیادی از لاشهها را به کنسرو تبدیل کرده تا از این طریق مدت ماندگاری آن افزایش یابد. اما هنوز برای این محصولات نیز نتوانسته راهی پیدا کند. بنابراین مجبور است به مرور زمان و با توجه به تاریخ تولید و انقضای محصول، مرغهای منجمد را به بازار بفرستد.»
اصغری فرد ادامه میدهد: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم بهشدت کاهش یافته، طبیعی است که مشتری مرغ منجمد به دلیل قیمت پایین تر، بیشتر از مرغ گرم باشد. بنابراین مرغی که چندماه قبل برای کنترل بازار از تولیدکنندهها خریداری شده، با ورود مجدد به فروشگاهها، خود عاملی برای برهمزدن تعادل و کاهش قیمتها میشود. این رویه تا زمانی که مازاد تولید وجود داشته باشد، ادامه خواهد داشت.
توسعه صادرات، به شرط برداشتن موانع
اما مدیرعامل «گروه تولیدی به پرور» که بهعنوان رئیس هیاتمدیره انجمن جوجه یکروزه نیز فعالیت میکند، تنها راه برون رفت از این بحران را تقویت صادرات و از بین بردن موانع آن میداند. غلامعلی فارغی میگوید: مقوله صادرات تنها به تولیدکننده مربوط نیست، بلکه یک سری عوامل بینالمللی و سیاسی نیز در این امر دخیل هستند که تاثیری مستقیم بر صادرات دارند.
فارغی میافزاید: به دلیل عدم وجود حمایتهای دولتی از صادرات، امکان رقابت در بازارهای بینالمللی برای ایران بسیار دشوار شده، این در حالی است که ترکیه به راحتی مرغ خود را به کشورهای مختلف صادر میکند، زیرا دولت این کشور برای تجار، مشوقها و جوایز صادراتی در نظر گرفته که این موضوع در کشور ما مغفول مانده است. به عبارتی صادرکنندگان کشور برای حفظ بازارهای خارجی به سختی میجنگند و شاید شرایط آنها دست کمی از وضعیت تولیدکنندهها نداشته باشد.