پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بومی سازی صنعت نفت یکی از دغدغه های مهم بخــش خصــوصی به ویژه در بخش تجهیزات نفت است به همین دلیل حدود 70درصد از تجهیزات داخلی بومی سازی شده است. با این وجود معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با بیان اینکه طرح بومی سازی ١٠ گروه کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت به نیمه راه رسیده ، گفت: اعتماد به سازندگان داخلی ریسک بالایی دارد. 

صنعت نفت در گذر از چالش اعتماد به سازندگان داخلی

به گزارش «فرصت امروز»، محمدرضا مقدم با بیان اینکه در حال بررسی بلوغ ساخت و بلوغ فناوری سازندگان داخلی تجهیزات پرمصرف صنعت نفت هستیم، گفت: وزارت نفت برای نخستین بار به موضوع فناوری ساخت تجهیزات نفتی ورود کرده است. در این میان از روش خــوداظهــاری و ممیزی بهره گرفته شده است تا شاهدکیفی سازی تجهیزات صنعت نفت باشیم.

وی با بیان اینکه ما تکنولوژی ملی نداریم تا براساس آن رقابت شکل بگیرد، اعلام کرد: تلاش سازندگان داخلی این است به استانداردهای بین المللی دست یابند و لازمه این کار این است که به دانش روز در صنعت نفت دست یابیم. خوشبختانه طرح بومی سازی ١٠ گروه کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت به نیمه راه رسید و وزارت نفت برای تعمیم این طرح به ٩٩ گروه کالایی برنامه ریزی کرده است.

این مقام مسئول در صنعت نفت با اشاره به اینکه در صنعت نفت، تجربه ای جز IPS نداریم و این ضعف جدی ماست که با استاندارد بین المللی فاصله زیادی داریم، افزود: سوال جدی برای دستیابی به استانداردهای بین المللی در ساخت تجهیزات این است که ما چه می کنیم؟ متاسفانه دچار بی هویتی استاندارد هستیم و این مسئله جای تامل دارد.

مقدم با تاکید بر اینکه سازندگان داخلی باید در کنار رقابت با همتایان خود در داخل کشور به رقابت در عرصه بین المللی توجه داشته باشند، اظهارکرد: اقدامات متعددی برای حمایت از ساخت داخل انجام شده که می توان به استقرار سامانه یکپارچه و تهیه وندورلیست تجهیزات نفت اشاره کرد، همچنین تاکنون 52 قرارداد در 10گروه کالای اساسی صنعت نفت منعقد شده است و باید تلاش شود تا طراحی و مهندسی کالا و تجهیزات صنعت نفت محکم باشد زیرا این کار یعنی اعتماد به تجهیزات داخلی، ریسک فراوان دارد و پرخطر است.

در همایش تشکیل کمیته های 10 گروه کالایی صنعت نفت که در ساختمان شرکت ملی گاز برگزار شد، رضا پدیدار، رئیس هیأت داوری انجمن سازندگان داخلی صنعت نفت گفت: سازندگان داخلی صنعت نفت با چالش های متعددی مواجه بودند که با روی کار آمدن دولت یازدهم این چالش ها به سه چالش کاهش یافت. نبود اعتماد، اعتقاد و اعتباردهی به سازندگان از چالش های کنونی سازندگان تجهیزات صنعت نفت است که امیدواریم این چالش ها نیز رفع شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست های مختلف بخش خصوصی صنعت نفت با وزارت نفت تصریح کرد: سازندگان داخلی در حال حاضر 70درصد از تجهیزات مورد نیاز ساخت داخل را بومی سازی کردند که این فرآیند با همکاری 700شرکت سازنده و بیش از هزار مشاور و پیمانکار رو به بهبودی است.

از دید این فعال بخش خصوصی تجهیزات ساخته شده توسط سازندگان داخلی از استاندارد لازم برخوردار است زیرا در صورت نبود این استاندارد کارفرما تجهیزات تولید شده را مصرف نخواهند کرد، اما به دلیل تحریم ها استانداردهای ما از استانداردهای بین المللی فاصله گرفت که در تلاش هستیم این ضعف نیز جبران شود، با این حال در برخی تجهیزات موفق شدیم تا صادرات به کشورهای منطقه داشته باشیم.

دراین همایش حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه حساسیت در این شرکت بالاست زیرا 70درصد از سبد انرژی کشور را شامل می شود، گفت: انرژی گاز با امنیت ملی سرو کار دارد، برای نمونه قطع این انرژی کشور را با مشکل مواجه می سازد. وی با بیان اینکه در بخش تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز به خودکفایی دست یافته ایم به طوری که ساخت ٩٥درصد از کالاهای صنعت گاز بومی شده است، اعلام کرد: مابه خودکفایی دست یافته ایم، اما خوداتکایی به معنای وابستگی نیست زیرا برای ارتقای برنامه های خودکفایی به تعامل نیاز است تا به دانش روز دست یابیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به اینکه اقتصاد متکی به نفت خوب نیست، گفت: هم اکنون اقتصاد کشور متکی بر گاز است و این انرژی چرخ صنایع کشور را به حرکت در آورده است.

ارتباط با نویسنده : ebrahimi1941@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/drTNfYu7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه