سه شنبه, ۲ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

طبق پیش‌بینی تحلیلگران صنایع پتروشیمی پس از دو صنعت فولاد و سیمان می‌تواند پس از کنار رفتن سایه تحریم‌ها پیرو توافق نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران از صنایع خوش‌آتیه بازار سهام باشد. عملکرد صنعت پتروشیمی به دلیل ارتباط تنگاتنگ با صنایع دیگر همچون صنایع غذایی از بسته‌بندی گرفته تا به‌نوعی در صنعت توریسم در بازار سهام به‌خوبی قابل مشاهده است. هم‌اکنون 17 شرکت پتروشیمی از میان 30 شرکت شیمیایی در بازار بورس و فرابورس حضور دارند. ارزش بازار صنعت پتروشیمی در خردادماه امسال به 643‌هزار و 934 میلیارد و 589 میلیون ریال رسید و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت پتروشیمی مبین و پتروشیمی تأمین جزو شرکت‌های فعال‌تر بورس اوراق بهادار در بهار امسال بودند و تاکنون پتروشیمی‌ها در جمع شرکت‌های پرمتقاضی بازار حضور دارند.

نوار قلب این صنعت تپنده ایرانی طی معاملات سه سال اخیر با نوسانات شدیدی همراه بوده تا جایی‌که در سال 1391 به دلیل بروز ابهاماتی در مورد زمان اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی و نرخ دلار در بودجه، سهام این شرکت‌ها و در نتیجه شاخص بورس با افت روبه‌رو شد. در آن سال حدود 16 درصد از ارزش روز بازار سهام کشور در اختیار سومین صنعت پرمتقاضی پس از بانک و خودرو بود. این درحالی بود که برای شرکت‌های پتروشیمی در سال 1391 پیش‌بینی سودآوری بهتری نسبت به سال 1390 اعلام شد، به‌طوری‌که در پی گزارش شش ماهه نفت و گاز پارسیان تعدیل سودی نیز لحاظ شد و شرکت پتروشیمی آبادان پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفندماه 1391 را با سرمایه 160 میلیارد و 737 میلیون ریال اعلام کرد. اما در سال 1393 با آنکه صنعت پتروشیمی در برابر موضوعاتی از قبیل نرخ خوراک و محدودیت‌های صادراتی و همچنین تحریم‌ها با چالش‌های مهمی روبه‌رو بود و براساس پیش‌بینی‌ها 26 درصد ارزش بازار سهام اوراق بهادار در اختیار این گروه قرار داشت، اما کمبود تأمین خوراک بخش پتروشیمی در سال گذشته منجر به افت تولید و در نهایت تأثیر منفی در بورس شد.

اما امسال فازهای 14 تا 18 پارس‌جنوبی به بهره‌برداری می‌رسند که تأثیر خوبی در خوراک پتروشیمی‌ها خواهد داشت که به‌نظر می‌رسد با اثرات مثبت خود در بازار سهام به افزایش شاخص کل بورس کمک خواهد کرد. در سال گذشته وزیر نفت از افزایش میزان تولید این بخش تا 100 میلیون تن در سال و تأمین مالی در برخی پروژه‌های جدید از طریق فاینانس‌های چینی خبر داد و به‌نظر می‌رسد که میزان صادرات نیز به 50‌میلیارد دلار برسد.

پتانسیل‌های صنعت پتروشیمی در بازار سهام

کارشناسان ظرفیت‌های این صنعت را امیدوار‌کننده می‌دانند. این موضوع در کنار ثبات نرخ خوراک تا 15 سال آینده پتانسیل‌های این بخش را در تولید، صادرات و بازار سهام افزایش خواهد داد، به‌طوری‌که مجموع کل تولید مجتمع‌های موجود و واگذار شده صنعت پتروشیمی در خردادماه بالغ بر 307 میلیون تن بوده است. از طرفی مجموع فروش کل محصولات تولیدی مجتمع‌های صنعت پتروشیمی در خردادماه امسال 207 میلیون تن بود که سهم فروش داخلی یک میلیون تن و سهم صادرات نیز 107‌میلیون تن بوده است. هم‌اکنون سه شرکت پتروشیمی پردیس، فناوران و آبادان در فهرست شرکت‌های پرمتقاضی تالار شیشه‌ای قرار دارند. پتروشیمی پردیس (شپدیس) با قیمت پایانی 19‌هزار و 184 ریال در آخرین معامله به قیمت 19‌هزار و 230 ریال معامله شد. EPS این نماد در تالار شیشه‌ای سه‌هزار و 975 واحد و نسبت سود به درآمد آن 4.83 مرتبه است.

پتروشیمی فناوران (شفن) با قدمت کمتر از هشت سال دومین شرکت پر متقاضی صنایع پتروشیمی است که در آخرین معامله به قیمت 16‌هزار و 670 ریال فروخته شد و شاخص P/E آن نیز به 4.55 مرتبه رسید. سومین نماد برتر شرکت‌های پتروشیمی در این لیست، پتروشیمی آبادان با بیشترین نسبت سود به درآمد 5.65 مرتبه‌ای در بازار بورس اوراق بهادار به قیمت 2‌هزار 900ریال در تیرماه معامله شد.

منبع : ایسنا
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4ISRZN8X
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه