اعتقاد مدیران، کارشناسان و کارکنان بیمه کوثر بر این است که ملت متدین و بزرگوار ایران شایسته خدماتی بهتر و باکیفیت بالاتر در عرصه بیمه گری هستند و بر همین اساس، شرکت بیمه کوثر با هدف ایجاد تحول و ارائه خدمات بیمه ای متفاوت و برتر با رویکردی خدمت محور، با تاکید بر گسترش بیمه های زندگی به خانواده صنعت بیمه کشور پیوسته است.
این شرکت با بهره مندی از کادری متخصص و متعهد و برخورداری از شبکه یکپارچه فروش در سراسر کشور با رعایت اصول اخلاق حرفه ای و رویکردی مشتری مدارانه، نیازهای مشتریان خود را در اولویت قرار داده و با رهیافت مدیریت راهبردی مبتنی برمدل های کیفیت و سازمان دانش محور با توجه به آموزه های دینی و مذهبی، درصدد است «آرامش» را به معنای واقعی کلمه به بیمه گذاران خود هدیه کند.
متن زیر گفت وگوی روزنامه «فرصت امروز» با دکتر دکتر مجید مشعلچی فیروزآبادی، مدیرعامل شرکت بیمه «کوثر» است که در ادامه می خوانید:
نظر شما درباره فضای کسب و کار در صنعت بیمه چیست؟
فضای کسب وکار در صنعت بیمه بسیار فنی، پیچیده، چندوجهی، لایه لایه و به شدت رقابتی است که عملا نگاه جامعی را به این صنعت طلب می کند. در این بین گاهی از مواقع مداخله های دولت در افزایش تعهدات شرکت های بیمه بدون توجه جدی و حداکثری به منابع آن عملا توان مالی این شرکت ها را کاهش می دهد و کار را برای دست اندرکاران این صنعت سخت تر می کند.
نظر شما در مورد ورود بیمه گران خارجی به بازار بیمه چیست؟
در حال حاضر هنوز تحریم ها کامل برچیده نشده است. همچنین صنعت بیمه در کشور به لحاظ دانشی دارای کاستی های بسیار زیادی است. حتی نتوانسته ضریب نفوذ بیمه را در کشور به حد قابل قبولی برساند. ازسوی دیگر وجود مزیت های فراوان در شرکت های بیمه ای خارجی تعادل قدرت بین شرکت های بیمه ای ایرانی و خارجی وجود ندارد.
بنابراین در کوتاه مدت حتی با برداشتن کامل تحریم ها نیز باتوجه به عدم وجود جذابیت های مختلف اقتصادی در صنعت بیمه کشور تمایل بنگاه های اقتصادی و شرکت های بیمه ای خارجی با اغلب شرکت های بیمه ای داخلی جهت همکاری مساعد نخواهد بود.
در مورد تقلب و تخلف در بازار بیمه توضیح دهید؟
به اعتقاد من تقلب و تخلف عمدی در صنعت وجود ندارد. صنعت بیمه در کشور ما شاید در زمره پاک ترین صنعت های بیمه ای دنیا باشد، ولی به واسطه حجم وسیعی از تصمیمات و اقداماتی که در این صنعت صورت می گیرد، خطا و اشتباه وجود دارد. آنچه نگران کننده است رویکردهای متعدد شرکت های بیمه در برخورد با برخی قوانین و مقررات بیمه ای است که شائبه تخلف ایجاد می کند. در مورد نیروی انسانی باید بگویم به نظر من نیروی انسانی موجود در صنعت بیمه کشور جزو فنی ترین و بااخلاق ترین نیروهای حوزه کسب وکار کشور هستند.
بازار های هدف شرکت شما کجاست؟
بازارهای هدف شرکت بیمه کوثر داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای است. در بخش بیمه گری هدف نهایی شرکت ما افزایش توانگری مالی و فضای کسب وکار مناسب، بازارهای منطقه ای وفرامنطقه ای است. بیمه کوثر همچنین در جذب بیمه های اتکایی اقداماتی را برای همکاری با کشورهای عراق، افغانستان و سوریه انجام داده است، اما برنامه ریزی ها و هدف گذاری های نهایی این شرکت، کشور های توسعه یافته است.
رفتن به سمت بیمه های غیر خودرویی و سرمایه گذاری در بیمه های مسئولیت، آتش سوزی و عمر و زندگی و دیگر بیمه ها از اهداف و برنامه های این شرکت در رسیدن به بازارهای هدف است.
راهکار های شما برای جلب اعتماد عمومی چیست؟
مهم ترین عامل جلب اعتماد عمومی در صنعت بیمه تسهیل سازی و کیفی سازی خدمات و انجام سریع، دقیق و کامل تعهدات شرکت های بیمه ای است.
در بحث تسهیل سازی، باید ارائه خدمات و انجام تعهدات بدون مشکل و روان باشد و همچنین خدمات را به صورت غیرحضوری انجام داد تا بتوان از بوروکراسی عجیب اداری دوری کرد. در بخش کیفی سازی باید سرعت، دقت و انجام تعهدات حتی به مقداری اندک بیش از انتظارات مردم باشد تا رضایت مشتری را دربرگیرد.
در مورد بازارهای جدید، تنوع و نوآوری در محصولات بیمه ای شرکت توضیح دهید؟
یکی از حلقه های مغفول صنعت بیمه در کشور موضوع نبود خلاقیت، نوآوری و تنوع بخشی به خدمات بیمه ای است. برای این کار باید در مرحله اول تفکر تحولی و نوآوری داشت و در مرحله دوم نهادسازی منطقی برای فراهم کردن بستر مناسب جهت تحول ایجاد کرد.
در شرکت بیمه کوثر برای طراحی و معرفی محصولات بیمه ای نوین؛ زیرساخت های مناسب ازجمله زیرساخت های آی تی و ایجاد اداره طراحی و محاسبات فنی صورت گرفته است.