پنجشنبه, ۴ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

قائم مقام مدیرعامل و معاون هماهنگی مالی و پشتیبانی توانیر گفت: در شرایط تحریم صنعت برق با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو بود اما در شرایط پساتحریم انتظار می‌رود افق‌های جدیدی گشوده شده و زمینه همکاری با برندهای برتر دنیا فراهم شود. به گزارش توانیر، داود منظور با اشاره به اینکه شرایط پساتحریم نقطه عطفی برای صنعت برق محسوب می‌شود، تصریح کرد: صنعت برق به لحاظ ماهیت دارای تعاملات و پیوندهای بین‌المللی گسترده‌ای است و از نظر فناوری و تولید تجهیزات و همچنین صادرات و واردات بسیار فعال و نیازمند روابط با سایر کشورهاست.

وی بااشاره به صادرات بیش از 10 میلیارد کیلووات ساعت برق از کشور، گفت: رفع تحریم‌ها می‌تواند موجب جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید و بهبود روابط بانکی با دیگر کشورها شود که در نتیجه دریافت درآمد ناشی از صادرات برق و نیز جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی تسهیل خواهد شد. منظور اظهار داشت: طی سال‌های گذشته، محدود شدن روابط بین‌المللی بانکی ناشی از تحریم‌ها فشارهای زیادی به صنعت برق وارد کرده بود.

وی با بیان اینکه برق صنعتی سرمایه بر و هزینه بر است، خاطرنشان کرد: کشور نیازمند ایجاد سالانه 5هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق است و علاوه برآن نیازمند توسعه خطوط، پست‌ها و بخش توزیع هستیم. قائم مقام شرکت توانیر ادامه داد: در شرایط تحریم استفاده از سرمایه‌های خارجی محدود شده بود و فعالیت‌های توسعه‌ای برق با تکیه بر منابع داخلی انجام می‌شد که در نتیجه محدودیت‌های فراوانی به‌وجود آورده بود، اما اکنون امید می‌رود با بازتر شدن فضای بین‌المللی و رفع تحریم‌ها، شرایط برای جذب سرمایه‌های خارجی به‌صورت مستقیم یا در قالب فاینانس فراهم شود.

وی با اشاره به فضای کسب‌و‌کار حاکم در صنعت برق، گفت: صنعت برق، کارگاهی بزرگ و حاوی فرصت‌های اشتغال فراوان است. منظور با اشاره به وجود سه بخش تولید، انتقال و توزیع در صنعت برق، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در بخش انتقال در انحصار دولت است، توسعه خطوط و پست‌های انتقال از سوی شرکت‌های پیمانکاری خصوصی انجام می‌شود و فقط مالکیت و نگهداری آن در اختیار دولت است. وی با اشاره به پرداخت مطالبات پیمانکاران، خاطرنشان کرد: براساس سیاست‌های جدید وزارت نیرو، پرداخت به پیمانکاران و تامین‌کنندگان تجهیزات به‌ویژه در بخش‌های ترانسفورماتورسازها، کنتورسازها، سیم و کابل سازها و... در اولویت قرار گرفته است.

معاون هماهنگی مالی و پشتیبانی توانیر درخصوص فضای کسب وکار و فعالیت در بخش تولید نیز اظهار داشت: اگرچه در گذشته تولید برق با مقیاس‌های بزرگ و نیروگاه‌های عظیم انجام می‌شد، اما امروزه تولید در نیروگاه‌های مقیاس کوچک هم در حال انجام بوده و به یک فرصت تجاری تبدیل شده و بر این اساس علاقه‌مندان می‌توانند در تولید برق با مقیاس‌های یک مگاوات به بالاتر و تا سقف 25مگاوات در حوزه مقیاس کوچک سرمایه‌گذاری کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مولدهای مقیاس کوچک سرمایه بسیار کمتری برای تولید نیاز دارند، افزود: برق تولیدی از این نیروگاه‌های کوچک در قالب قراردادهای خرید تضمینی و با قیمت‌های مناسب، توسط شرکت توانیر خریداری می‌شود. منظور با تشویق جویندگان کار به تشکیل شرکت‌های کوچک در حوزه انرژی‌های نو و تولید پراکنده، گفت: این شرکت‌ها می‌توانند علاوه بر حضور در بخش تولید پراکنده برق، در حوزه ساخت و بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز هم فعال شوند که در نوع خود فضای بسیار گسترده‌ای است.

وی در ادامه با اشاره به فرصت‌های کسب‌و‌کار در بخش توزیع، بیان داشت: این شرکت‌ها در حال حاضر به‌صورت غیردولتی اداره می‌شوند و در همین زمینه 39 شرکت توزیع برق وجود دارد که خدمات گسترده‌ای را از طریق پیمانکاران خصوصی به مردم ارائه می‌دهند. قائم مقام مدیرعامل توانیر تاکید کرد: برخی امور این شرکت‌ها همانند قرائت، صدور قبض، قطع و وصل برق، تعمیرات و نگهداری شبکه، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود که در این حوزه هم اشتغال خوبی ایجاد شده است.

وی با تاکید براینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌توانند با تشکیل شرکت‌های کوچک و منسجم در این نوع فعالیت‌ها مشغول به کار شوند، گفت: شرکت‌های توزیع سالانه در سراسر کشور بالغ بر 30 هزار میلیارد ریال هزینه می‌کنند که بخشی از این هزینه‌ها مربوط به فعالیت‌های توسعه و بهینه‌سازی است و شرکت‌های خصوصی می‌توانند به‌ویژه در بخش کاهش تلفات فعالیت خوبی داشته باشند. منظور اضافه کرد: در رویکرد جدید به تدریج شرکت‌های توزیع به شرکت‌های سیمدار تبدیل می‌شوند که در نتیجه در کنار آنها شرکت‌های خصوصی در قالب شرکت‌های خرده فروش برق به ارائه خدمات خواهند پرداخت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون مجوزهایی در بخش شرکت‌های خرده فروش صادر و آیین‌نامه‌های مربوط به این بخش تدوین شده است و درآینده نزدیک فعالیت شرکت‌های خرده فروش به فضای کسب‌و‌کار جدیدی تبدیل خواهد شد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jrq78af1
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه