پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
سردبیر شبکه یک رادیو دولتی ایتالیا در گفت‌وگو با «فرصت امروز» مطرح کرد

صنایع کوچک ایتالیا به بازار ایران چشم دوخته‌اند

8 سال پیش ( 1394/9/27 )
پدیدآورنده : مینو گله  

روبرتو تالیالنیا، سردبیر شبکه یک رادیو دولتی ایتالیا  RAI Unaبرای تحقیق در زمینه اثرات برداشته شدن تحریم‌ها و نقش ایران در آینده خاورمیانه به ایران آمده تا از نگاه یک رسانه‌ای با سابقه، مولفه‌های مهم و تأثیرگذار این مسائل را در ایران بیابد. اقامت او در تهران فرصتی شد تا با حضوردر روزنامه «فرصت امروز» ضمن گفت‌وگو با سردبیران روزنامه در مورد اقتصاد ایران در پساتحریم، به گفت‌وگو با او در مورد رابطه ایران و ایتالیا بپردازیم؛ رابطه‌ای که به نظرش بسیار قوی است و فشار تحریم‌ها این روابط را شاید کمرنگ اما قطع نکرد. 

47624624246427624746134613463426247247

تالیای معتقد است همین روابط طولانی‌مدت ایران و ایتالیا برگ برنده کشورش در رقابت ماراتن سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی در ایران است. در گفت‌وگوی زیر روبرتو تالیای از اهمیت روابط ایران با کشورش و تمایل آنها به گسترش این روابط گفته است.

***

هیأت بزرگی اخیراً از کشورشما به ایران آمد، 140 شرکت از حوزه‌های مختلف کشور شما با شرکت‌های خصوصی در ایران پای مذاکره نشستند. البته هیأت‌های متعددی هم پیش از این به ایران آمده بود. به نظر شما به‌عنوان یک فعال رسانه ای، با توجه به سابقه روابط اقتصادی دو کشور درچه زمینه‌هایی امکان رشد دارد؟

کشور ما همیشه با کشور شما روابط خوبی داشت. در طول جنگ ایران و عراق هم ما با ایران روابط خوبی داشتیم، اخیرا هم با پایان یافتن تحریم‌ها این روابط در حال تقویت شدن است. برای ما رابطه اقتصادی با ایران بسیار اهمیت دارد. برداشتن تحریم‌ها راه را برای رابطه اقتصادی و تجاری پیش‌روی شرکت‌های کشور ما باز کرده است. ما در دوران جنگ هم رابطه‌مان را با کشور شما حفظ کردیم و حتی در دوران تحریم‌ها برای ایتالیا قطع روابط با ایران خیلی سخت بود.

عملکرد کشور شما نشان می‌دهد همیشه روابط اقتصادی با ایران برایش مهم است. این اهمیت از کجا شکل می‌گیرد؟

به نظر من ریشه این مسئله را باید در فرهنگ مردم دو کشور جست‌وجو کرد. مردم ایتالیا از لحاظ فرهنگی و اخلاقی شباهت‌های زیادی با مردم ایران دارند. من شنیده‌ام ایرانی‌ها به غذاهای ایتالیایی هم علاقه دارند. این مشترکات واقعا می‌تواند تقویت‌کننده روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور باشد. بی‌دلیل نیست که هیأت بزرگی از شرکت‌های مختلف از ایتالیا به ایران می‌آیند، چون به این آینده امیدوارند.

یکی از مباحثی که درمذاکرات عنوان می‌شد، سرمایه‌گذاری مشترک در صنایع کوچک و متوسط بود، به نظر می‌رسد ایتالیا آماده‌تر از همه به میدان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پا گذاشت.

ایتالیا برای سرمایه‌گذاری در ایران بسیار جدی است. به خصوص صنایع کوچک ایتالیا به بازار ایران نیاز دارند چون با مشکلات و مسائل پیچیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. من به توسعه و گسترش همکاری‌های ایران و ایتالیا پس از تحریم‌ها مطمئن هستم. شرکت‌ها و صنایع کوچک کشور ما برایشان بسیار به‌صرفه است که در ایران سرمایه‌گذاری کنند و از طرفی دیگر فکر می‌کنم صنایع کوچک شما هم بسیار نیازمند این مسئله هستند. صنایع کوچک ما به دلیل مشکلاتی که در اقتصاد اروپا وجود دارد، نمی‌توانند خوب کار کنند. برخی هم زمین خوردند و تعطیل شدند، برایشان به صرفه است درایران سرمایه‌گذاری کنند. ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی است که صنایع کوچکش بسیار آسیب دید و در این مقطع هم دولت ایتالیا نتوانسته کاری برای آنها بکند و آنها بازار ایران را برای احیای خود بسیار مناسب می‌بینند. سفر هیأت اخیر ایتالیا به ایران با بیش از 140 شرکت تقریبا بی‌سابقه بود.

روابط اقتصادی دو کشور بیشتر با محور روابط اقتصادی دولت‌ها بوده، اما در هیأت اخیر بخش‌خصوصی شما به ایران آمد. در ایران این مسئله مطرح است که برای سفر هیأت‌های تجاری به خارج از کشور باید حمایت دولت را داشته باشد، بخش‌خصوصی کشور شما در سفر اخیر چه حمایت‌هایی از دولت داشت؟

حمایت دولت ما فقط دیپلماتیک است. روابط اقتصادی بخش‌خصوصی با دیگر کشورها در کشور ایتالیا براساس توانمندی خودشان انجام می‌شود. دولت با استفاده از چگونگی روابط تنها جرقه را برای شروع کار می‌زند، باقی‌اش به تلاش و مهارت بخش‌خصوصی بستگی دارد. درغیر این صورت رئیس دولت از سفر هیأت بزرگ تجاری به ایران حمایت نمی‌کرد.

هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف به ایران می‌آید و همه در زمینه‌های مختلف برای کار مشترک مذاکره می‌کنند که انرژی در رأس آنهاست، شما وضعیت را برای کشورتان در میان این همه رقیب چطور می‌بینید. اقتصاد ایران برای همه کشورها جذاب شده است، برگ برنده شما چیست؟

من روزنامه نگار اقتصادی نیستم اما به‌عنوان یک ایتالیایی می‌گویم که کشور ما با شما همیشه روابط خوب و قوی داشته. روابط کشور من با ایران ریشه‌ای قدیمی دارد و حتی در دوران تحریم‌ها هم که برای قطع رابطه با ایران تحت فشار بود، شاید کمرنگ شد اما قطع نشد. الان با توجه به‌موقعیت سیاسی و امنیتی که ایران در منطقه دارد کشور قابل اعتمادی برای همه کشورهای اروپایی است. اما من فکر می‌کنم ایتالیا در صدر شرکای اقتصادی و تجاری ایران قرار گیرد و برگ برنده‌اش همین روابط خوب گذشته است. شرکت‌های ایتالیایی تمام تلاششان را برای یک حضور پررنگ و گسترده در ایران خواهند کرد.

در سال‌های اخیر تبلیغات منفی علیه ایران در رسانه‌های خارجی منتشر شده است. به هر حال تأثیر این تبلیغات در ذهنیت سرمایه‌گذاران خارجی اجتناب‌ناپذیر است. از طرفی دیگر جامعه ایرانی هم از این تبلیغات بی‌تأثیر نماند، شما پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی را از سوی جامعه محلی و به‌کارگیری نیروی بومی و محلی را در این پروژه‌های مشترک چطور می‌بینید؟

من چندین بار به ایران سفر کرده‌ام. یک نکته این است که تبلیغات علیه ایران اصلا با واقعیت‌های ایران همخوانی ندارد این را هیأت‌هایی هم که به ایران می‌آیند متوجه می‌شوند. از سوی دیگر تجربیات و تحقیقاتم از ایران به من می‌گوید، ایرانی‌ها همیشه با ایتالیایی‌ها روابط خوبی داشتند. فرهنگ مشترک و علایق مشترک برای شناختن کشورهای یکدیگر آنها را به هم نزدیک کرده است. من در مورد کشور خودم واقعا این پذیرش را در جامعه ایران بالا می‌بینم. روابط جدیدمان دقیقا با همین پشتوانه حضور قدیمی ایتالیایی‌ها در ایران شکل گرفته و پیش خواهد رفت. کشور ما کاملاً امیدوار است که در این زمینه مشکل نخواهد داشت.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/eHg9FdUn
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه