پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس روز یکشنبه با شش واحد افت در جایگاه 77 هزار و 707 پله ای قرار گرفت، اما شاخص کل فرابورس رشد هفت واحدی را تجربه کرد. بررسی شاخص های بازار سهام نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) دو واحد، شاخص 30 شرکت برتر کمتر از یک واحد و شاخص بازار دوم، 78 واحد کاهش یافت.

اما شاخص کل (هم وزن) 34 واحد و شاخص قیمت (هم وزن) 27 واحد، شاخص آزاد شناور 34 واحد و شاخص بازار اول 270 واحد رشد کرد. در نتیجه معاملات روز یکشنبه گروه های خودرو، شیمیایی و فلزات اساسی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند. در این روز، افزایش تقاضا در گروه خودرویی و معاملات مثبت در این گروه دیده شد و اکثر نمادهای این گروه در حاشیه مثبت معامله شدند.

از طرفی معاملات مثبت اکثر گروه ها به جز نمادهای گروه معادن و فلزات و برخی پتروشیمی ها در این روز مشاهده شد. در بازار روز یکشنبه سرمایه گذاری غدیر، فولاد مبارکه، ارتباطات سیار و پتروشیمی جم با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل باعث افت شش واحدی این متغیر شدند. گفتنی است هلدینگ نفت و گاز پارسیان، سایپا و پتروشیمی خارک با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل مانع افت بیشتر این متغیر شدند.

حمایت حقوقی ها از بازار

بازارگردانی متعادل سهام از سوی حقوقی ها از عوامل مهم جلوگیری از نزول بیشتر شاخص کل در روز گذشته بود. هم اکنون بازار سهام با ریسک های مختلفی مواجه است. این روزها دلهره از بازگشایی نماد معاملاتی بانک ها و زیان ده شدن آنها به عنوان مهم ترین ریسک بازار سهام مطرح است.

در این بین برخی فعالان بازار سهام معتقدند با توجه به اینکه نرخ سهام بانک های صادرات و تجارت به قیمت های اسمی 100 تومانی هر سهم بسیار نزدیک بوده، افتی را که سهام بانک ملت در هفته گذشته و روز بازگشایی تجربه کرد در این دو بانک شاهد نخواهیم بود. از سوی دیگر هم اکنون ریسک کاهش درآمدهای عملیاتی شرکت های دارویی از محل تنزیل اوراق بهادار بیمه سلامت برای تسویه مطالبات این شرکت ها باعث فشار ریسک های جدید بر پیکره بازار سهام شده است.

در این بین نوسانی شدن قیمت ها در بورس باعث شده شوینده ها بار دیگر مورد توجه نوسان گیران قرار گیرد. روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل و کم حجم بود که با جذاب شدن قیمت سهام در پی افت روزهای گذشته، شاهد متعادل شدن این قیمت ها همسو با حمایت حقوقی ها در دامنه نوسان مثبت قیمتی در اغلب گروه های پیشرو بازار بود.

آیفکس سبزپوش شد

روز یکشنبه 10 بهمن ماه معامله گران شاهد نقل و انتقال 141 میلیون ورقه در 21 هزار و 357 دفعه در بازارها بودند که ارزش آن افزون بر 1700 میلیارد ریال بود. بازار فرابورس ایران در حالی معاملات را به پایان رساند که آیفکس پس از دو روز توقف در ارتفاع 837 واحدی، رشد هفت واحدی شاخص کل فرابورس منجر به صعود آیفکس تا ارتفاع 844 واحدی شد. همچنین در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه نیز بیش از 80میلیون سهم به ارزش 256 میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که نماد شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان با معامله 11 میلیون سهم بالاترین حجم و نماد شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان با خریدوفروش 27میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند.

همچنین نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع با توجه به ارائه اطلاعات پیش بینی سال مالی 1395 و نماد معاملاتی شرکت مجتمع معادن مس تکنار پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50درصد بازگشایی شدند.

رصد نمادهای تاثیر گذار بر آیفکس نیز نشان می دهد دو نماد از گروه پتروشیمی ها شامل «زاگرس» و «مارون» در حالی بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل فرابورس تا سطح سه واحد را به جا گذاشتند که نماد «هرمز» از گروه فلزات اساسی کمتر از نیم واحد تاثیر منفی داشت و از رشد بیشتر آیفکس جلوگیری کرد. در بازار شرکت های کوچک و متوسط نیز 100 هزار سهم «شگامرن» به ارزش 5 میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که با رشد قیمتی سهام شرکت پتروصنعت گامرون همراه بود.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/01p42fjX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه